رسوم سرزمین آفتاب در ماه محرم؛

تاسوعا و عاشورا در محلات؛ از علم‌بندان تا پخت نان لولو عباسی

مردم شهرستان محلات با آئین‌های متنوع عزاداری، از علم‌بندان تا پخت نان لولو عباسی، شور و ارادت حسینی را به نمایش می‌گذارد.
کد خبر: ۹۶۱۳۵۹۷
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ آئین‌های عزاداری ماه محرم همه ساله در سراسر استان مرکزی با شور و شوقی خاص برگزار می‌شود و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) ارادت و تجدید میثاق خود را هر سال در قالب عزاداری مستحکم‌تر می‌کنند؛ آئین‌هایی که به فراخور فرهنگ و شیوه‌های مرسوم هر منطقه و شهر این استان متفاوت است.

یکی از این آئین‌ تاریخی «علم بندان» است که در شهرستان محلات اجرا می‌شود. این آئین همزمان با هفتمین روز از ماه محرم در منزل منتصب به خاندان شخصی که این مراسم در گذشته‌های دور در خانه و کاشانه وی برگزار می‌شده است، با اجتماع جمع کثیری از مردم آغاز می‌شود، هرچند که فعالیت دست اندرکاران امر تدارک مراسم از چند روز قبل با اهدای پارچه‌های شهروندان با نیت و نذر مختلف برای بستن به علم شروع می‌گردد و تا صبح روز هفتم ادامه دارد.

زنان سیده به منزل این خاندان رفته و ضمن تزئین و آماده‌سازی علم، به عزاداری می‌پردازند در عصر روز هفتم نیز مردان ذریه سادات در قالب هیئت سینه‌زنی از حسینه سید الشهدا(ع) شهر محلات به این خانه رفته و علم‌کشان، به نوبت علم را تا هیئت علمداری می‌کنند.

از شب هشتم ماه محرم نیز علم به همراه هیئت عزاداری حسینیه آقا سید الشهدا در مسیر حرکت می‌کند و تا بعد از ظهر عاشورا در حسینیه مذکور قرار می‌گیرد و پس از آن مجددا به منزل مسکونی متعلق به خاندان منتصب به علم بازگشته و تا فرارسیدن محرم سال بعد در آنجا نگهداری می‌شود.

آمدن تاسوعا و عاشورا را می‌توان از لباس‌های سیاهی که شهروندان بر تن کرده و پرچم‌های عزایی که در کوچه و بازار نصب می‌کنند به خوبی دید. مغازه‌ها در این روز بسته هستند و همه شهرها و روستاها در حزن و اندوه است.

در شهر نیم‌ور محلات نیز در روز عاشورا طبق یک آئین سنتی نان‌ «لولوعباسی» پخته می‌‌شود؛ نان مخصوصی که با شیر و شكر درست می‌شود. معمولا پختن این نان در خانواده‌ها موروثی بوده و بین عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) توزیع می‌شود و مردم از آن حاجت می‌طلبند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها