همدلی و همیاری پشتوانه اصلی محله اسلامی است

امام محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) سرخه گفت: همدلی و همیاری پایگاه های مقاومت بسیج خواهران و برادران با یکدیگر و همکاری با مسجد بعنوان پشتوانه مسجد و محله اسلامی است.
کد خبر: ۹۶۱۳۶۱۹
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، سال‌های سال مساجد محور اصلی بسیاری از اقدامات و فعالیت‌ها بودند و همواره تاکید بر استفاده از بنیان این بستر اسلامی و معنوی در جامعه بوده است به طوری که محلات با محوریت مساجد و تکیه‌ها در عین استقلال مدیریتی، همواره اجماع و اتحادی غیرقابل وصف با هم داشته‌اند.

مساجد صرفاً سازه‌هایی کالبدی نیستند و روح و معنویت جاری در مساجد عمده‌ترین دلیل اهمیت آن‌هاست اما امروز کمتر می‌توانیم مساجد را در جایگاهی متصور شویم که بتواند نقش مهم و کلیدی در رویدادهای محله، شهر و استان و حتی یک کشور داشته باشد، هرچند که هنوز هم مواردی وجود دارند که مسجد محور اصلی محلات است.

طرح امام محله در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و رفع مشکلات مردم، با تدوین نقشه جامع تبلیغی کشور و استفاده از ایده‌های برتر، پایه‌ریزی شده‌ تا مساجد علاوه بر برپایی نماز در سایر حوزه‌ها از جمله مسائل اجتماعی، اقتصادی، خیریه، مباحث خانواده و امور آموزشی فعالیت کنند.

امام‌محله در مناطق مختلف باید با طرح و برنامه مشخص از ظرفیت و پتانسیل مسجد با همکاری مردم و جوانان به نحو مناسب استفاده کند چرا که تحقق این امر نقش مهمی در خدمت به مردم و حل بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی دارد.

مسجد پایگاه اجتماعی برای مردم است

حجت الاسلام والمسلمین حسین احسانی امام محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) سرخه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مسجد یک پایگاه عمومی و محل رجوع مردم و بعنوان یک پایگاه اجتماعی برای حل مشکلات عمومی خودشان است.

او افزود: وظیفه یک مسجد و پایگاه اجتماعی کمک به مردم است تا آن ها بتوانندباتوجه به شرایط موجود در جامعه، مشکلات خود را با کمک مسجد، محلات اسلامی و پایگاه اجتماعی حل کنند.

امام محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) سرخه با اشاره به نقش بارز مساجد در دوران جنگ عنوان کرد: در آن دوران مردم خالصانه تر پای کار انقلاب بودند، البته این امر در عصر حاضر نیز قابل مشاهده است، اما در آن زمان مردم همرنگ و دلسوزانه در تلاش برای حل مشکلات یکدیگر بودند و با غم و مشکلات همنوعان خویش همدردی می کردند. امروز همه باید دست در دست یکدیگر، همچون زمان جنگ، مردم همدل تر به مسائل یکدیگر رسیدگی کنند.

مسجد نقش بارزی در مدیریت محله ایفا می کند

احسانی با بیان اینکه مسجد، مقر رجوع مردم است، می تواند پایگاه بسیار مهم و ویژه ای برای عموم مردم باشد و مردم مسجد را بعنوان پایگاهی جهت حل مشکلات می بینند و انتظار بسیار زیادی از مسجد، روحانی و هیئت امنای مسجد دارند.

او ادامه داد: با لطف خداوند و باتوجه به اینکه محله اسلامی و پایگاه اجتماعی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برپا شده است، توانسته ایم اقدامات مهمی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با دعوت از مشاورین مجرب، راه اندازی مغازه در جوار مسجد جهت خرید مردم با قیمت های مناسب، دعوت از پزشکان متخصص با ویزیت های رایگان، حل معزل اعتیاد، رسیدگی به مشکلات ازدواج و خانوادگی و مواردی از این قبیل در این محله به انجام برسانیم.

چگونه یک محله اسلامی می شود؟

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) سرخه با بیان اینکه در سال 1389 صیغه مسجد در این محله قرائت و در سال 1393 این محله بعنوان محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) معرفی شد، اذعان کرد: این محله جزء محله های فقیرنشین و نیاز به حمایت های واقعی در تمامی ابعاد دارد، برهمین اساس با پیگیری های انجام شده از طریق ارگان های دولتی، همچون سپاه، شهرداری، ستاد نماز جمعه، آموزش و پرورش و دیگر ارگان هایی که در سطح شهرستان وجود دارد، با بیان نیازها و مشکلات موجود در محله و اهمیت حمایت ارگان های دولتی از این محله، همه را پای کار آورده و مشغول به فعالیت هستیم.

اقدامات شاخصی در محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) انجام شد

احسانی با اشاره به انجام اقدامات و برنامه های شاخص در محله گفت: یکی از اقدامات بارز انجام شده، حضور مستمر پزشکان عمومی و متخصص در مسجد محله جهت ویزیت بیماران بوده است. دوم حضور مشاور فرهنگی، اعتقادی و مذهبی جهت ارائه مشاوره به مردم محله است. از معضلات مهم در این محله، مساله اعتیاد و نزاع های خانوادگی بوده که به وفور شکل می گرفت و مردم جهت حل مسائل به ما مراجعه می کردند، از این رو از اساتید برجسته جهت رسیدگی مشکلات دعوت و با لطف خداوند به مراتب در طی این سال ها این مسائل بسیار کمتر شده است.

او اضافه کرد: در طی این سال ها این محله پیشرفت های خوبی نزدیک به 60 درصد داشته و شناسایی نخبگان و فعالان فرهنگی در رده های سنی نوجوانان، جوانان و میانسالان در محله انجام گرفته است. در حوزه بانوان کارگاه خیاطی و رشته پزی و در حوزه کودکان و نوجوانان دختر در پایگاه مقاومت بسیج خواهران دوره های آموزشی برپا، راه اندازی گروه سرود نوگلان حسنی و برپایی کلاس های عقیدتی ویژه جوانان نیز انجام شده است.

امام محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) سرخه یکی از مسائلی که بطور جدی در محله روی داده است، همدلی و همیاری پایگاه های مقاومت بسیج خواهران و برادران با یکدیگر و همکاری با مسجد محله بعنوان پشتوانه مسجد و محله اسلامی است. این نیروها مجدانه و خالصانه بدون هیچ چشمداشتی مشغول فعالیت هستند.

مسجد و محله بر محور یکدیگر فعالیت می کنند

احسانی با بیان اینکه طبق بیانات مقام معظم رهبری تمام سعی و تلاش ما بر این بوده که مسجد و محله در یک محور فعالیت کنند، اظهار کرد: تمام ارگان های دولتی، پایگاه های مقاومت بسیج محله، پایگاه اجتماعی محله و محله اسلامی را در زیر یک پرچم قرار داده تا بتوانیم جهاد تبیین را برای مردم به انجام رسانیم و به مشکلات مردم رسیدگی و دغدغه مقام معظم رهبری را به ثمر برسانیم.

او با اشاره به همدلی و همیاری مردم در تامین هزینه ها گفت: هزینه های اصلی محله از مردم همین محله تامین می شود و پشتوانه اصلی ما مردم هستند. مردم این محله کم بضاعت و کشاورز هستند و با نان کشاورزی زندگی خود را پیش می برند و این یکی از نقاط مثبت محله اسلامی است و ما به آن می بالیم که می توانیم از نان حلال کشاورزان استفاده کنیم.

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) سرخه تصریح کرد: اما یکسری کمک ها نیز از طریق سپاه شهرستان، فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی در جهت صرف امور مورد نظر دریافت می کنیم. باتوجه به اینکه این مسجد در محله اسلامی قرار دارد و باتوجه به حضور گسترده نوجوانان و جوانان در این مسجد در طی سال های اخیر، سعی ما بر برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی در حاشیه های مراسم عزاداری حسینی بوده است. در این راستا کلاس های خوشنویسی، قصه گویی، نقاشی، نمایش، قرآن و نشست های عقیدتی و بصیرتی با محوریت محرم برگزار تا میزان جذب نسل امروز را در حدتوان افزایش داده و بقیه نیروهای خود را نیز حفظ کنیم. شاید بتوان گفت اکنون 70 درصد جمعیت مسجد را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند.  

درخواست از مسئولین

احسانی در خاتمه گفت: از مسئولین می خواهیم تا جایی که در توانشان است کمک حال محله های اسلامی خصوصاً محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) باشند، چراکه این محله، کم بضاعت بوده و مردم به وفور جهت دریافت کمک های اقتصادی و فرهنگی به ما مراجعه می کنند. همچنین سرکشی مسئولین از محلات اسلامی موجب دلگرمی ما و مردم است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها