آیین سنتی خیمه سوزان در سرخه برگزار می‌شود

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه از برپایی آیین سنتی خیمه سوزان همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در سرخه خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۳۸۰۲
|
۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، هرساله همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در ماه محرم، در راستای سنن قدیمی عزاداری و سوگواری در شهرستان سرخه، مراسم خیمه سوزان در سرخه برگزار می شود.

در این مراسم دسته های عزاداری به سمت و سوی خیمگاه حسین بن علی (ع) و خاندان پاک و مطهرش حرکت کرده و ضمن عزاداری و نوحه خوانی، آیین خیمه سوزان در آنجا برپا می شود.

حسن عربی سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان سرخه در حاشیه این مراسم اظهار کرد: از مراسم معنوی که هرساله با فرارسیدن ماه محرم در روزهای تاسوعا و عاشورا در سرخه برگزار می‌شود، مراسم خیمه سوزان است.

او افزود: مراسم خیمه‌سوزان روز نهم محرم بر اساس حمله و آغاز درگیری در صحرای کربلا صورت می‌پذیرد و خیمه‌سوزان روز دهم محرم براساس غارت و اسارت خاندان امام حسین (ع) انجام می‌شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه تصریح کرد: دسته عزاداری عرب به‌عنوان یکی از آیین‌های محرم که در آن افرادی با لباس عرب با اشعار مخصوص در قالب دسته‌ سینه‌زنی در روزهای تاسوعا و عاشورا به‌طرف قتلگاه یا آیین خیمه سوزان می‌روند.

 گفتنی است آیین خیمه سوزان اوج قساوت و وحشی‌گری سپاه عمر بن سعد و ابن زیاد را در واقعه عاشورا به تصویر می‌کشد و این مراسم معنوی به شماره ۲۳۴۱ در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها