معرفی الگوی موفق ،گفت‌وگو با دانشجوی نمونه کشوری:

علاقه‌مندم با فعالیت در حوزه دانش‌بنیان، گرهی از مشکلات جامعه را باز کنم‌

دانشجوی فوق دکترای شیمی تجزیه که دهم تیرماه امسال در جشنواره ملی به عنوان دانشجوی نمونه کشوری برگزیده شد، گفت: علاقمندم با تلاش پژوهشی دانش‌بنیان در رشته خودم گره‌ای از جامعه را باز کنم.
کد خبر: ۹۶۱۳۶۳۲
|
۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام به نقل از خبرگزاری ایسنا در ایلام ،«زینب رحمتی» دانشجوی فوق دکترای شیمی تجزیه اظهار کرد: هر کسی چه در حوزه آکادمیک و چه در شرایط اجرایی مثل صنایع مختلف این آرمان را دارد که قدمی مثبت برای گره‌گشایی از یک مشکل جامعه بردارد، به نظرم توسعه دانش‌بنیان در سال‌های اخیر می‌تواند خیلی از مشکلات را برطرف کند و همچنین باعث شود با تولید یکسری از اقلام ضروری در داخل از خروج ارز و همچنین از خام‌فروشی فراورده‌های نفتی جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: علاقه و همچنین برنامه من، ورود به این حوزه و پیاده کردن ایده‌های خود در زمینه‌های مختلف بوده و هست و چنانچه صنایع به دانشگاه اعتماد داشته باشند، با تلاش و همت جوانان دانشمند می‌توان کارهای بزرگ علمی کاربردی برای پیشرفت همه جانبه علم و فناوری کشورمان را به ثمر رساند.

این دانشجوی نخبه ایلامی و دانش‌آموخته دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: من خودم با علاقه وارد این رشته شدم و در همان ابتدا به خودم قول دادم که در مسیر علاقه‌ام تمام تلاشم را داشته باشم و پیشنهاد می‌کنم که از درس خواندن لذت ببرید و مطالعه درسی را مثل کار نبینید چون اگر لذت ببرید خود به خود پیشرفت خواهید کرد و اگر احساس سختی کنید برای شما خسته‌کننده می‌شود و باعث افت تحصیلی شما خواهد شد. همیشه با اراده روبه جلو حرکت کنید و توکل به خدای متعال را فراموش نکنید، چون اگر او نخواهد برگی از روی درخت نمی‌افتد. سرمایه‌گذاری روی هدف و یادگیری و آموزش را هیچگاه نباید فراموش کرد. توصیه می‌کنم دانشجویان هدف بزرگ برای خود ‏تعریف نمایند و برای به دست آوردن هدف تلاش نمایند و نتیجه را به ‏قادر متعال واگذار نمایند.‏ اگر کسی در حوزه تحصیلی هدفی داشته باشد، قطعاً با وجود هر محدودیتی می‌تواند رشد کند و پله‌های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح کند.

رحمتی در خصوص چالش‌های موجود در این رشته و انجام کارهای پژوهشی گفت: برای انجام و دریافت جواب یک آنالیز باید ماه‌ها صبر کنیم، هزینه مواد بالاست و از خارج کشور وارد می‌شود باید ماه‌ها منتظر بمانیم تا تأمین شود، علاوه براین برای رسیدن به نتیجه یک کار باید ماه‌ها در ترافیک دستگاه xp s که فقط دو تا از آن در کشور وجود دارد منتظر بمانیم که زمان‌بر است.

این دانشجوی نخبه در خصوص ررزمه علمی خود بیان کرد: چاپ ۲۵ مقاله علمی،  انجام ۳ طرح پژوهشی، انتخاب به دانشجوی نمونه کشوری، برگزیده جایزه البرز (نوبل ایرانی) در بخش نخبگان، انتخاب به‌عنوان دانشجوی نمونه استان ایلام، انتخاب به عنوان برگزیده بنیاد ملی نخبگان به عنوان دانشجوی صاحب استعداد برتر در طرح شهید وزوایی، برگزیده طرح شهید احمدی‌روشن بنیاد ملی نخبگان، برگزیده طرح پسادکتری شهید چمران بنیاد ملی نخبگان،  دانش‌آموخته برتر بنیاد ملی نخبگان، برنده جایزه بورس تحصیلی بنیاد نخبگان استان ایلام، دانشجوی برگزیده آموزشی در مقطع دکتری، دانشجوی پژوهشگر برتر دانشگاه در مقطع دکتری، دانشجوی پژوهشگر برتر دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجوی فعال فرهنگی، دبیر انجمن علمی شیمی دانشگاه ایلام و عضو انجمن علمی شیمی ایران، قرار گرفتن جز ۱۰۰ طرح برتر جشنواره بین المللی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) از بین ۲۳ کشور، برگزیده جشنواره پروفسور حسابی (پایان نامه‌های برتر)، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه ایلام، طراحی نانومواد پیشرفته جهت الکتروکاتالیز و شکافت آب، طراحی چندین حسگر فوق حساس جهت تشخیص سریع ویروس کرونا، نشانگرهای تومور و سرطان، دارو، سم از جمله موفقیت‌های علمی من است.

رحمتی افزود: بسیار باعث افتخار و خوشحالی است که توانستم با لطف و یاری خداوند جزء دانشجویان نمونه کشوری قرار بگیرم و اگر با لطف خداوند مختصر موفقیتی را کسب کرده‌ام مدیون پدر و مادر در وهله اول و معلمان از بدو تحصیل تا اساتید دانشگاه تا به امروز ‏هستم که امیدوارم در آینده امکان جبران زحمات آنان برایم میسر شود وان شاءالله بتوانیم گام‌های مفید و ارزشمندی را در روند پیشرفت کشور عزیزمان برداریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها