خبرهای داغ:
مثبت سوژه /عرصه محوری

هدف حلقات صالحین بالفعل کردن استعداد های نوجوانان است

مسئول تعلیم و تربیت بسیج سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان گفت: تلاش ما این است که در حلقات صالحین استعدادهای جوانان از بالقوه به بالفعل تبدیل شود تا نسبت به توانمندی‌های خود، آگاهی یابند و در محیط پاک رشد کند.
کد خبر: ۹۶۱۴۲۶۱
|
۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴

حجت الاسلام ذوالفقاری مسئول تعلیم و تربیت بسیج سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان در گفتگو با خبرگزاری بسیج خوزستان در خصوص نقش اساسی تعلیم و تربیت در سپاه و مردم گفت: مساجد یکی از سراها و اساسی ترین و بنیادین ترین مجموعه‌های دینی و انقلاب هستند که در طول انقلاب اسلامی کارکرد مساجد از عبادتگاه ارتقا یافت.

 

او افزود: این اقدام با همت افرادی از ابتدای دوران انقلاب با ارشادهای امام و سپس با تدابیر رهبر انقلاب محقق شد و مساجد را به کانون‌های فعالیت های انقلابی، اجتماعی، تربیتی و سیاسی و بصیرتی تبدیل کردند.

 

حجت الاسلام ذوالفقاری اضافه کرد که استان خوزستان بیش از ۳ هزار مسجد هستند که بخشی از آنها روستایی و عشایری و بخشی نیز در شهر فعالند. حدود نیمی از اینها یعنی هزار و ۵۰۰ مسجد امام جماعت دارند و نماز جماعت نیز در آنها برگزار می‌شود، ضمن آنکه حدود هزار مسجد نیز از این مساجد در کنار برگزاری نماز جماعت، در زمینه فعالیت‌های تربیتی هم کار می‌کنند‌.

 

او گفت: حدود ۲۰۰ مسجد در استان بسیار شاخص هستند و بین ۴ تا ۱۰ حلقه صالحین دارند که فعالیت‌های برون‌ مسجدی مانند گروه‌های جهادی، صندوق های قرض الحسنه، فعالیت‌های اجتماعی و برخی نیز برنامه‌های اشتغالزایی انجام می‌دهند.

 

مسئول تعلیم و تربیت بسیج سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان بیان کرد: حدود ۶۶۰ مسجد بین یک تا ۳ حلقه صالحین دارند و فعالیت‌های درونی مسجدشان فعال است؛ مناسبت‌ها و برنامه های مذهبی و معنوی نیز بر پا می‌دارند.

 

او با بیان اینکه ۱۳۷ مسجد نیز امام جماعت دارند و در شرف تشکیل حلقات صالحین هستند توضیح داد: این مساجد حلقات صالحین در تابستان دارند ولی در طول سال تثبیت نشدند. 

 

حجت الاسلام و المسلمین ذوالفقاری یادآور شد: هزار مسجد فعال در زمینه تربیتی که پایه اصلی مسائل آموزشی و تربیت حساب می‌شونددراستان داریم و بسیج و سپاه خدمات خوبی به آنها ارایه می‌دهند و تحت اشراف نماینده معزز ولی فقیه در خوزستان یک شبکه تربیتی؛ استادیار، سرمربی، مربی و سرگروه که مسئولیت هدایت و ارشاد و رهبری افراد در حلقات صالحین را بر عهده دارد.

 

او گفت: به صورت میانگین هر حلقه صالحین تا ۲۰ نفر را شامل می‌شود؛ یک سرگروه و ۱۹ متربی که گاهی اوقات برخی حلقات بین ۱۵ تا ۳۰ نفر را شامل می‌شود. 

 

مسئول تعلیم و تربیت بسیج سپاه حضرت ولی عصر (عج) خوزستان می‌گوید: از مقطع سنی ابتدایی، متوسطه اول و دوم، طلاب و دانشجو و حتی حلقات صالحین میانسال و بزرگسال تشکیل شدند.

 

او در خصوص اهمیت مساجد برای تربیت جوانان گفت: نوجوان و جوان که عمدتا سن شخصیت گیری و شخصیت سازی انسان در همین سن شکل می‌گیرد به دنبال یک بستر سالم و پاک است که هم جذابیت‌های مادی و معنوی او را پاسخ دهد و هم نیازمندی‌های اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و بصیرتی او را پاسخ دهد؛ طبیعتا این نیاز باید یا در مدارس یا در دانشگاه صورت پذیرد اما بخشی از آن در این ۲ جایگاه انجام می‌شود و بخش عمده و اساسی آن انجام نمی‌شود که مساجد به کمک اولیا و متولیان در مدرسه و دانشگاه آمدند‌.

 

حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری همچنین گفت: در مساجد نیازهای اخلاقی نوجوان؛ نحوه دوست یابی، ویژگی‌های دوست، حد و حدود دوست، حرمت والدین، جایگاه خانواده، نیازهای علمی و درسی، تعالی شخصی و شخصیتی انسان همه اینها برای جوانان و نوجوانان در مساجد تبیین می‌شود و تلاش می‌گردد تا استعدادهای جوانان از بالقوه به بالفعل تبدیل شود تا نسبت به توانمندی‌های خود، آگاهی یابد و در محیط پاک رشد کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها