خبرهای داغ:
مدیر کل انتقال خون استان قزوین:

 هزار و ۳۱۶ اهداکننده قزوینی در پویش نذر خون شرکت کردند

 هزار و ۳۱۶ اهداکننده قزوینی در پویش نذر خون شرکت کردند
پژمان صالحی فر عنوان کرد: امسال در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هزار و ۳۱۶ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که هزار نفر آنها موفق به اهدای خون شدند.
کد خبر: ۹۶۱۴۶۷۱
|
۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳

قزوین_ پژمان صالحی فر مدیر کل انتقال خون استان قزوین در گفتگوی اختصاصی با بسیج با اشاره به اجرای پویش نذر خون گفت: هر سال در سازمان انتقال خون ایران از اول محرم تا پایان صفر پویش نذر خون ادامه دارد و بحث نذر خون را نباید مختص به روزهای تاسوعا و عاشورا بدانیم و روزهای آتی هم باید این کار را انجام بدهیم چرا که بیماری تعطیل بردار نیست و خیلی از بیماران جانشان به خون، پلاکت و مشتقات دیگر خون وابسته است.

وی افزود: عملاً ذخیره سازی بلند مدت خون امکان‌پذیر نیست و این کار باید به صورت مستمر و روزانه تهیه شود؛ امسال از دو قشر ویژه برای انتقال خون دعوت می‌کنیم؛ افراد زیر ۳۰ سال بین ۱۸ الی ۳۰ سال و بانوان که متاسفانه علیرغم پتانسیل زیادی که بانوان در کشور دارند و اکثراً در فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، ورزشی و غیره در جامعه حضور پررنگی دارند؛ اما متاسفانه در حوزه انتقال خون همچنان حضور کمرنگی دارند و میانگین کشوری در حدود پنج و نیم درصد و در قزوین حدود شش و نیم درصد است که عدد پایینی است؛ در صورتی که نیمی از افراد جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند و مصرف کننده فرآورده‌های خونی بیشتر مادران باردار هستند.

پژمان صالحی فر ادامه داد: امسال در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی هزار و ۳۱۶ نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که هزار نفر آنها موفق به اهدای خون شدند که ۶۳ درصد اهدا کننده مستمر بودند و هشت و نه دهم درصد خانم‌ها و بقیه هم آقایان بودند.

 مدیر کل انتقال خون قزوین در پاسخ به سوال خبرنگار بسیج در خصوص ذخیره خون استان قزوین و اینکه به کدام استان‌های معین هم کمک شده، گفت: ذخیره خون ما در حدود ۷ روز است؛ اما عمده‌ترین چالش ما در حوزه پلاکت است؛ پلاکت چون از خون جدا می‌شود تنها سه روز تاریخ اعتبار دارد و عملاً امکان ذخیره سازی وجود ندارد و اگر مصرف نشود دیگر قابل استفاده نیست و عملاً در سازمان انتقال خون ذخایر پایدار برای چند ماه وجود ندارد. 

 وی ادامه داد: در استان قزوین نیاز است که روزانه در حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر مراجعه کننده برای اهدای خون داشته باشیم که هم بتوانیم فرآورده‌ها بویژه پلاکت را به روز تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار دهیم و هم ذخیره‌ای برای حوادث پیش بینی نشده داشته باشیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: در تابستان به دلیل گرمای هوا تعداد مراجعه کننده‌ها برای انتقال خون کم شده و از طرفی هم فصل مسافرت‌هاست و سفرها و افزایش ترددهای جاده‌ای می‌تواند آمار تصادف را بالا ببرد و خیلی از مصدومان جاده‌ای یکی از ابزارهای درمانی شان وجود خون، پلاکت و فرآورده‌های خونی است.

وی اضافه کرد: در بحث شبکه ملی خون رسانی هم در هر جایی از میهن عزیزمان کسی نیاز به خون پیدا کرد باید از جاهای دیگر هم بشود تامین کرد؛ در استان قزوین هم به واسطه نزدیک بودن به تهران یکی از معین‌های اصلی شهر تهران است.

مدیر کل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: در استان تهران مردم از اقصی نقاط کشور برای درمان به این شهر مراجعه می‌کنند و میزان خونگیری در استان تهران جوابگوی نیاز مراجعه کننده‌ها نیست و از استان‌های همجوار مثل قزوین، قم، البرز، سمنان، اراک و همدان به عنوان معین در شبکه ملی خون رسانی به صورت مستمر ارسال می‌شود و در استان‌های دیگر هم گاهاً ما فرآورده‌های خونی را از آنها گرفته یا آنها به ما می‌دهند.

 وی بیان کرد: باید به همدیگر کمک کنیم که هیچ بیماری در هیچ جای کشور به دلیل کمبود خون، پلاکت و فرآورده‌های ‌های خونی دچار چالش نشود و چندین سال است که با این شیوه توانسته ایم صد در صد نیاز مراکز درمانی را تامین کنیم و مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور از اهدا کنندگان خون به عنوان سرداران گمنام سلامت نام برده است چون اگر مردم به مراکز انتقال خون مراجعه نکنند؛ قطعاً کاری از دست ما بر نمی‌آید.

وی در پایان ابراز کرد: از مردم بویژه قشر جوان می‌خواهیم که برای انتقال خون بیشتر مراجعه کنند که هم پشتوانه‌ای برای سال آینده باشد و هم اینکه هیچ بیماری نیازمند خون نباشد؛ شاید هر کدام از ما در آینده‌ای نه چندان دور نیازمند به خون باشیم که امیدوارم چنین اتفاقی برای کسی نیفتد.

 

انتهای پیام/۱۰۰۴

ارسال نظرات
پر بیننده ها