وجود ۱۸ هزار معلول در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد جمعیت معلول استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد را ۱۸ هزار معلول دانست و گفت: ۵۳ هزار و ۶۹٠ نفر در این استان از خدمات مستمر و غیر مستمر بهزیستی استفاده می کنند.
کد خبر: ۹۶۱۴۹۵۱
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، اسماعیل دامیار روز شنبه در کنفرانس خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: بهزیستی این استان فعالیت‌های خود را در چهار محور توانبخشی، پیشگیری، امور اجتماعی و مشارکت به جامعه هدف ارائه می دهد.

دامیار بیان کرد: جمعیت زیر پوشش بهزیستی از ۱۹ هزار نفر در سال ۱۴٠٠ به ۲۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده و افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

وی با اشاره به افزایش چند برابری مستمری جامعه هدف بهزیستی در دولت سیزدهم اضافه کرد: حق پرستاری میزان مستمری سه هزار و ۱۹٠ معلول با شرایط سخت از ۹ هزار ریال به ۲۱ میلیون ریال در سال ۱۴٠۳ افزایش یافت.

۸۸ نفر از افراد دارای معلولیت درکهگیلویه وبویراحمد جذب دستگاه‌های اجرایی شدند

وی با اشاره به برگزاری آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی جهت سهمیه استخدام سه درصد قانون حمایت از معلولان گفت: ۸۸ نفر از افراد دارای معلولیت این استان ظرف ۲ سال سال گذشته جذب دستگاه های اجرایی شدند.

دامیار ابراز داشت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تعداد پشت نوبتی ها زیاد بود و به دلیل کمبود اعتبار برقرار نمی شد اما در این دولت تحول چشمگیری رخ داد.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: قبل از سال ۱۴۰۰ به ازای هر فردی که مستمری دریافت می کرد ۳۳۰ هزار تومان داده می شد و این رقم در دولت سیزدهم تا ۱۴۰۳، نزدیک به یک میلیون تومان شد و ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم خانوار یک نفره یک میلیون، دو نفره یک و نیم میلیون تومان، سه نفره ۲ میلیون و چهار نفره ۲ و نیم میلیون و پنج نفره سه میلیون تومان دریافت می کنند‌.

دامیار افزود: ۱۸ هزار معلول در استان داریم که سه هزار نفر معلولیت شدید دارند.

این مسئول ابراز داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۸۰ نفر به مبلغ ۹۰۰ هزار تومان در استان حق پرستاری دریافت می کردند ولی اکنون به سه هزار و ۱۹۰ نفر با مبلغ ۲ میلیون و ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: تمام وسایل توانبخشی که معلولان نیاز داشتند در اختیارشان قرار گرفت و هر کدام که به بهزیستی مراجعه کردند به آن ها ویلچر، عصا، تشک و موارد دیگر داده شد.

دامیار ابراز کرد: کارکنانی که فرزندان با معلولیت شدید دارند از پرداخت مالیات معاف شده اند‌.

وی گفت: ۸۳۶ خانواده دوقلو، ۴۹ خانواده سه قلو و ۲ خانواده چهارقلو در استان داریم که از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ به ۹۵۰ نفر کمک بلاعوض مسکن داده شد و به خانواده های ۲ معلولی به بالا برای تکمیل مسکن تسهیلات ارائه می شود.

دامیار گفت: متناسب با مهارتی که افرادزیر پوشش این نهاد داشته اند تسهیلات اشتغالزایی در اختیار آن ها قرار گرفته است و۹۵۱ نفر در سال ۱۴۰۲ تسهیلات اشتغال با سقف ۱۵۰ میلیون تومان دریافت کردند.

ارائه خدمات به ۳۵ زن و دختر خشونت دیده در کهگیلویه و بویراحمد

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خانه امن جهت ساماندهی و رسیدگی به مشکلات زنان و دختران خشونت دیده استان راه اندازی شده است.

هدایت عظیمی فر افزود: ایجاد اورژانس اجتماعی دیشموک با توجه به موضوع خودکشی و خشونت علیه زنان در دستور کار است و اورژانس اجتماعی چرام هم با توجه به موضوع طلاق و خودکشی در آن منطقه راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و چالش های اصلی ما عدم آموزش نیروهای اورژانس اجتماعی است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تمام کودکان بی سرپرست و بدسرپرست که در مراکز نگهداری ما بودند (کودکان رسوبی تا ۱۸ سال) همگی تعیین تکلیف شدند‌.
 
وی عنوان کرد: بیشترین تماس با خط ۱۲۳ افکار خودکشی، درگیری و اختلافات خانوادگی و خشونت بوده است‌.
عظیمی فر با بیان اینکه ۱۵۰ مداخله جهت پیشگیری از خودکشی در یاسوج و اطراف مادوان وجود داشته است، گفت: خانه های امن برای افرادی است که همه درها و مسیرها برای بازگشت آنها به زندگی قبلی شان بسته شده است.
 
خانه امن، پناه زنان و دختران بیگانه با مفهوم امنیت است، افرادی که قربانی خشونت‎‌های روحی و جسمی هستند و پناهی جز بهزیستی و خانه امن آن ندارند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار