خبرهای داغ:
مثبت سوژه/

داستان جوان نخبه همدانی از ثبت ۱۸ اختراع تا راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی شهید احمدی روشن

همدان- جوان نخبه همدانی از مشکلات و چالش‌های تحقیقاتی خود و راه‌اندازی مرکز تحقیقات شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا به بسیج می‌گوید.
کد خبر: ۹۶۱۴۹۵۲
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، میلاد فراهانی علوی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مکانیک دانشگاه بوعلی سینا و یکی از فارغ التحصیلان نخبه این دانشگاه است که ثبت ۱۸ اختراع را در کارنامه خود دارد. وی از ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی بوده که از سوابق علمی وی می‌توان به عضویت مؤسس و نایب رئیس انجمن دانش آموختگان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور، چاپ بیش از ۲۵ عنوان مقاله در مجلات و کنفرانس‌های داخلی و بین المللی، مقاله پذیرش شده در در دانشگاه‌های هامبورگ آلمان، دانشگاه مارمارا، اسلو و ...، برگزیده برتر در جشنواره بین المللی خیام و برگزیده برتر در جشنواره بین المللی حرکت اشاره کرد.

 گفتگویی با این جوان نخبه همدانی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

در رابطه با میزان تحصیلات خود بفرمایید؟

بنده با رتبه ۷۹ در مقطع کاردانی در دانشگاه فنی حرفه‌ای شهید بهشتی در سال ۹۲_۹۳ و در مقطع کارشناسی با رتبه ممتاز در رشته مهندسی تکنولوژی خودرو در دانشگاه فنی حرفه‌ای بندر انزلی تحصیل کردم. در سال ۱۳۹۸ نیز در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران مجاز به تحصیل شدم؛ اما متأسفانه به دلیل اشتباه سازمان سنجش و همچنین انتخاب رشته اشتباه، ابتدا در دانشگاه محقق اردبیلی و بعد از آن با سهمیه رتبه اولی در دانشگاه بوعلی سینا مشغول به تحصیل شدم.

در زمان تحصیل چه چالش‌هایی داشتید؟

دروس مربوط به مقطع ارشد را در سه ترم به اتمام رساندم؛ اما به دلیل علاقمندی به حل مسائل صنعتی کشور و همچنین با هدف پاسخ به یکی از مسائل پیچیده صنعتی در زمینه تنش‌های پسماند که تنها توسط تعداد انگشت شماری از کمپانی‌های بین المللی انجام شده بود، مطالعه‌ای را در این زمینه آغاز کردم. به دلیل خلأ پیشینه پژوهشی در کشور (این مطالعه برای اولین بار در کشور انجام می‌شد) و همچنین خودداری کمپانی‌های بین المللی از به اشتراک گذاشتن نتایج مطالعاتی خود، این مقطع از تحصیل بنده بیش از ۷ ترم به طول انجامید. لازم است بنده از فرصت استفاده کنم و تقدیر و تشکری داشته باشم از اعضای کمیسیون موارد خاص دانشگاه بوعلی سینا و در رأس آن، جناب آقای دکتر نصیرالاسلامی که مماشات کردند و مانع از اخراج بنده شدند.

چه شد این پروژه را انجام دادید و چگونه بر چالش‌های این پروژه فائق آمدید؟

واقعاً نمیدونم!

اجازه بفرمایید خاطره‌ای را برای شما تعریف کنم؛ در یکی از مراحل انجام پروژه با چالشی مواجه شدم که بیش از ۶ ماه بنده را درگیر خودش کرد! گویی که این چالش اصلاً پاسخ ندارد. شاید باورتان نشود که کل ایران را گشتم؛ اما کسی نبود که بتواند به این چالش پاسخ دهد! تنها کمپانی فورد آمریکا این مسیر را طی کرده بود که آن هم حاضر به اشتراک‌گذاری نتایج خود نشد. اکنون که به عقب برمی‌گردم و به این فکر می‌کنم که چگونه از این چالش عبور کردم، پاسخی برایش ندارم! من فقط به شهید سلیمانی متوسل شدم...

(به زعم اساتید ممتحن جلسه دفاع، مطالعه انجام شده توسط میلاد فراهانی به اندازه دو پایان نامه ارشد بود و وی با نمره ۱۹.۹۴ در این مقطع فارغ التحصیل شد. پایان‌نامه وی یکی از کاربردی ترین مطالعات دانشگاه بوعلی سینا است.)

ایده مرکز تحقیقاتی از کجا به ذهن شما رسید؟

بعد از قرار گرفتن در فضای صنعتی کشور و آشنایی با برخی از صنایع و مشکلات و معضلاتی که گریبان‌گیر این صنایع است؛ به نظرم رسید که ما نیازمند یک بستر یا مکانیزمی هستیم که مشکلات و نیازهای صنعتی از کانال این مکانیزم عبور کنند (حداقل در مقیاس استانی). مراکز تحقیقاتی ایده‌ای بود که می‌توانست به این مهم جامه عمل بپوشاند و به پیشنهاد جناب آقای محمدی، مدیر پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی استان همدان، مرکز تحقیقاتی شهید احمدی روشن را در سال ۱۴۰۰ تأسیس کردیم.

در مورد کارکردهای مرکز شهید احمدی روشن بفرمایید.

اکنون یکی از کارکردهای مرکز شهید احمدی روشن ایجاد بستر مناسب برای پاسخ به نیازهای صنعتی و کمک به پژوهشگران دغدغه‌مند این عرصه است که به تازگی مسئولیت آن برعهده مهندس حسام الوندی دانشجوی ارشد رشته شیمی دانشگاه بوعلی و از ادوار بسیج بوعلی است.

از دیگر کارکردهای مرکز تحقیقاتی شهید احمدی روشن می‌توان به مواردی از قبیل کمک به ایجاد بستر ارتباطی مناسب بین صنعت و دانشگاه، حمایت از اعضا فعال و محققین، جذب نیروهای توانمند و علاقمند خارج و داخل دانشگاه، تعامل و همکاری با سایر مراکز علمی کشور،  برگزای کارگاه‌ها و سمینارها و کنگره‌ها در سطح کشوری و بین‌المللی با هدف معرفی فناوری‌های نوین به محققان، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و سازمان‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی با هدف توانمندسازی پژوهشگران، دانشجویان و اعضای هیئت علمی اشاره کرد.

همچنین ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان، ارائه خدمات علمی، فناوری و مشاوره‌ای به سازمان‌ها و مراکز مرتبط بر اساس آخرین نتایج فعالیت‌های پژوهشی و فناوری انجام شده در مرکزو تعریف پروژه‌های تحقیقاتی و ایجاد زمینه‌های مطالعاتی و ارائه موضوعات پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط با حوزه فنی و مهندسی نیز از دیگر کارکردهای این مرکز است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها