خبرهای داغ:
مثبت سوژه/

روایتی از جهاد بی‌پایان در مناطق محروم تا اشغالزایی برای محرومین

گروه جهادی شهید همت شهرستان لامرد یک از گروه‌های جهادی فعال در استان فارس است که فعالیت خود را سال ۹۸۳۱آغاز کرد، اما رفته رفته این فعالیت‌ها گسترش پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۶۱۵۰۹۵
|
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۴

به گزارش فاطمه شعبانی خبرنگار افتخاری بسیج از فارس، جنگ پایان یافته اما جهاد همچنان باقی است و جوانانی اکنون پیدا می‌شوند که حاملان بیرقی هستند که نشان زیبای «جهاد» بر آن نقش بسته است و جهادگران امروز هم مانند رزمندگان دوران دفاع مقدس در ازای وقت و توانی که صرف خدمت به خلق می‌کنند مزد نمی‌طلبند که بالعکس دارایی اندک خود را نیز صرف محرومین می‌کنند. مگر جهادی بودن جز این است که دعوت رهبرت را لبیک می‌گویی و در رکاب عشق پا در میدان کار و جهاد و معنویت می‌گذاری؟ مگر جهاد جز این است که وقتی با نوای حزن آلود مناطق محروم همراه می‌شوی و روح گمشده‌ات به وسعت هفت آسمان صیقل داده می‌شود و هم ردیف کاروان ها تمام دغدغه‌ ات کمک به هموطنانت می‌شود؟

هدف گروه جهادی شهید همت گسترش مهربانی با رفع محرومیت سید عبدالله هاشمی مسئول گروه جهادی شهید همت شهرستان لامرد در گفت و گو با خبرنگار بسیج اظهار داشت: گروه جهادی شهید همت در تاریخ 5 اردیبهشت ماه سال 1389 با استعانت از پروردگار و توأم با لبیک به سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی که توصیه بسیار بر اینکه جوانان اوقات فراغت خود را به کار جهادی در مناطق محروم سپری کنند با حضور در مناطق محروم استان تشکیل و آغاز به فعالیت کرد.

وی با اشاره به هدف از تشکیل این گروه، افزود: هدف گروه جهادی شهید همت گسترش مهربانی با رفع محرومیت بوده که با شعار جهاد مسیری بی پایان آن را در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، دینی،آموزشی و… دنبال می‌کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گروه به طور سازماندهی شده انجام می‌شود، بیان کرد: در گروه جهادی شهید همت یک هسته مرکزی که متشکل از اعضای اصلی گروه است، فعالیت‌ها را زیر نظر دارد که شامل مدیر گروه جهادی، مسئول عمرانی، مسئول درمانی، مسئول فرهنگی این گروه که به طور متمرکز حضور فعال دارند و بقیه اعضا گروه که بالغ بر 180 نفر نیروی جهادی مرد و زن هستند نیز به طور دائم در خدمت گروه جهادی و یاری‌گر محرومان و نیازمندان هستند.

ایجاد اشتغال پایدار از اهداف مهم گروه جهادی شهید همت

این مقام مسئول تصریح کرد: گروه جهادی شهید همت در ابتدا با فعالیت‌های ساخت و سازهای کوچک و نیمه کاره در مناطق محروم شروع به فعالیت کرد و رفته رفته حوزه فعالیت‌های خود را گسترش داد و علاوه ساخت پروژه‌های کامل عمرانی در حوزه‌های مختلف ادامه داد اما همچنان محوری ترین فعالیت گروه جهادی شهید همت ساخت و ساز است.

وی با اشاره به ویژگی برجسته اما شناخته نشده گروه جهادی شهید همت افزود: یکی از ویژگی‌ های گروه جهادی شهید همت در استان فارس ساخت پروژه‌های کامل ساخت و سازی است که می‌توان گفت جز محدود ترین و شاید تنها ترین گروه جهادی باشد که تاکنون ۷۰ الی 80 پروژه و منزل مسکونی را به طور کامل و صفر تا صدی برای محرومان ساخته است. در مواقع بحرانی و حساس در سایر استان‌ ها گروه جهادی شهید همت به یاری هم نوعان خود اعزام می‌شود به طوری که ۳۲ پروژه تاکنون خارج استان فارس رقم خورده است.

مسئول خبری گروه جهادی شهید همت تصریح کرد: فعالیت‌های این گروه تنها مختص به فعالیت‌های درون استانی نبوده و در مواقع بحرانی و حساس در سایر استان‌ ها گروه جهادی شهید همت به یاری هم نوعان خود اعزام می‌شود به طوری که ۳۲ پروژه تاکنون خارج از استان فارس رقم خورده و مابقی در روستاها و مناطق محروم در داخل استان بوده است.

هاشمی با بیان چند نمونه از حضور و فعالیت‌های مؤثر در طول مدت فعالیت خود، خاطر نشان کرد: گروه جهادی شهید همت در شرایط بحرانی از جمله زلزله سرپل ذهاب، سیل در جنوب استان کرمان و سیستان و بلوچستان، سیل استان خوزستان و خشکسالی استان خوزستان حضور فعال داشته و جز اولین گروه‌های جهادی و مردمی اعزام شده به مناطق حادثه دیده بود که با حکم مقام معظم رهبری که به گروهای جهادی فراخوان حضور داده بود وظیفه خود دانست که در این مناطق آماده کمک رسانی شود.

این جهادگر عرصه محرومیت‌زدایی از جمله خدمات عمرانی این گروه جهادی را ساخت سرویس بهداشتی در روستاهای دور دست و محروم کرمان عنوان کرد.

وی در رابطه با سابقه شکل‌گیری این گروه جهادی، با اشاره به اینکه برکت در جمع و کار جمعی است، افزود: تا پیش از تشکیل گروه جهادی، ما بچه‌ های روستا هر کدام تک به تک و جدا از هم در حال کمک رسانی بوده‌ایم اما کم‌کم به این نتیجه رسیدیم که با تشکیل یک مجمع و کار گروهی می‌توانیم نتیجه بهتری داشته باشیم و چنین شد که چند نفر با هم یک مجمع را شکل دادیم و سپس با تشکیل این گروه جهادی، ذیل مجموعه‌ های جهادی سپاه شهرستان شدیم.

روایتی از جهاد بی‌پایان در مناطق محروم تا اشغالزایی برای محرومین

وی در خصوص ایجاد اشتغال برای محرومین، گفت: ایجاد اشتغال برای محرومین مانند ایجاد فضای کسب و کار مادرانی که سرپرست خانواده هستند و یا خانواده‌هایی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند اما شغل و منبع درآمدی ندارند یکی از کارهای مهمی است که گروه جهادی شهید همت در مسیر آن حرکت کرده و به دنبال ایجاد اشتغال پایدار برای افراد نیازمند است‌.

مسئول گروه جهادی شهید همت شهرستان لامرد تاکید کرد: یکی از اتفاقات ویژه‌ای که از در سال 1402 در استان فارس توسط گروه جهادی شهید همت رقم خورد جمع‌آوری گروه‌های جهادی و خیریه‌ های فعال با رویکرد انقلابی بود که با عنوان شبکه مردمی انفاق در حال فعالیت است و در حال حاضر 180 نفر عضو این گروه جهادی هستند.

هاشمی با بیان فعالیت شبکه انفاق در استان فارس، ادامه داد: فعالیت‌های این گروه به صورت مشارکتی در قالب تهیه بسته‌ های معیشتی در مناسبت‌ های مختلف مانند تهیه لوازم تحریر در مهر ماه برای دانش آموزان نیازمند، آبرسانی به احشام و دامداران، ترمیم شبکه و خط انتقال آب روستایی،تسطیخ و هموار کردن راههای روستایی و عشایری، واکسن احشام ، تهیه ارزاق شب یلدا و عید نوروز که به صورت گروهی و با همکاری سایر گروه‌های جهادی با پشتیبانی مالی خیرین در مقیاس بالا تهیه و در نقاط مختلف توزیع می‌شود.

 تمام مراحل ساخت و ساز در گروه جهادی شهید همت دارای استاندارد است

وی گفت: در درجه اول برای شناسایی خانواده‌های نیازمند و بی سر پناه گزارش اولیه‌ ای در خصوص شرایط آنها تهیه و سپس بازدید و بررسی‌های لازم برای صحت گزارش انجام می‌شود که پس از حاصل شدن اطمینان برای شروع ساخت و ساز و تهیه زمین و مصالح مورد نیاز اقدامات لازم صورت می‌گیرد. وی در خصوص هزینه و مبلغ برآورد شده برای این کار گفت: از سال 1402 تا به الان مبلغی بالغ بر بیست میلیارد تومان برای ساخت و ساز مسکن محرومین برآورد شده است.

ساخت 80 منزل مسکونی توسط گروه جهادی شهید همت

 مسئول گروه جهادی شهید همت با اشاره به اینکه هدف از انجام فعالیت‌های ساخت و ساز در مناطق روستایی و محروم جلوگیری از مهاجرت آنها به حاشیه شهر است، تصریح کرد: منازل و ساختمان‌های مسکونی ساخت شده توسط گروه جهادی شهید همت کمتر از ۸۰ متر نبوده و تاکنون نزدیک به ۷۰ واحد قابل سکونت ساخته شده است.

وی ادامه داد: از مجموع ساخت و سازه هایی که نیمه کاره بودند تاکنون 60 مورد ساخت تکمیلی، بیش از سی مورد ساخت سرویس بهداشت انجام گرفته است و لازم به ذکر است که در هر عملیات ساخت و ساز از صفر تا صد به طور میانگین 60 نفر نیرو در تمام حوزه‌های مورد نیاز در جریان کار به کار گرفته خواهند شد. تعامل فرهنگی، اتحاد و همبستگی تأثیرات فعالیت در گروه جهادی وی با اشاره به دریافت بازخورد های این فعالیت‌های جهادی در زندگی خود، افزود: بیشترین جنبه تأثیر گذاری همکاری با گروه شهید همت از لحاظ معنوی بوده و باعث تقویت روحیه کار جمعی در افراد شده و از همه مهم‌تر باعث ایجاد رضایت قلبی می‌شود که حس خشنودی و رضایت بخشی در فرد ایجاد می‌کند.

هاشمی با اشاره به اینکه با سایر گروه‌های جهادی در استان‌ ها تعامل در شرایط بحرانی برقرار می‌شود، تصریح کرد: تعاملی که بین اعضای گروه‌های جهادی و مردم هر منطقه با گروه‌های جهادی به وجود می‌آید عاملی برای انتقال فرهنگ و همبستگی و اتحاد خواهد شد.

روایتی از جهاد بی‌پایان در مناطق محروم تا اشغالزایی برای محرومین

محرومیت زدایی بهترین کار در جامعه جمهوری اسلامی است

این جهادگر عرصه محرومیت‌زدایی بهترین کار در جامعه جمهوری اسلامی را خدمت به مردم دانست و گفت: تلاش ما بر این است تا بهم کمک کنیم برای اینکه یک جامعه بدون دغدغه و محرومیت داشته باشیم و در این راه اگر کسی از ما حمایت هم نکند، باز به راه خود برای خدمت‌رسانی به مردم ادامه می‌دهیم.

سید عبدالله هاشمی با بیان اینکه همه اعضا دلی کار می‌کنند، توضیح داد: نه تنها من که ما (تمام اعضای این گروه جهادی) هر اقدام و کاری که انجام می‌دهیم، هر برنامه جهادی را که پیش می‌بریم از ابتدای لحظه ورود مان به منطقه تا پایان کار در خود شعفی خاص به‌خاطر کمک به هموطن در ما وجود دارد و در این مسیر شاید گاهی جسم‌مان خسته شود، اما روحمان سرزنده است و اثر مثبت این کار را در زندگی خود نیز دیده‌ ایم.

این جهادگر عقیده دارد همانطور که در کمک به مردم به تنهایی کار نتیجه آن چنانی ندارد و کار جمعی اثربخش‌تر است، در رابطه با تلاش گروه‌ ها برای محرومیت‌زدایی نیز عقیده دارد تا همه گروه‌ ها و سازمان‌ ها و ارگان هایی که در حوزه محرومیت‌زدایی فعالند، یکی شوند و با هم یک مجمع قوی برای محرومیت‌زدایی را تشکیل دهند و می‌افزاید: این اقدام نیز برای اجرای بهتر می‌تواند ابتدا به‌صورت پایلوت در یک استان یا شهرستان انجام شود.

وی با بیان اینکه با این اقدام تجمیعی هم خدمت‌رسانی بهتر خواهد شد و هم لیست کمک رسانی به افراد سر جمع خواهد شد، تصریح کرد: سر جمع شدن لیست ها موجب خواهد شد تا کسی یا منطقه‌ای از لیست کمک رسانی جا نماند و یا چند بار در چند لیست تکرار نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار