خبرهای داغ:

در نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۴ دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع یک هزار و ۵۰۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفت

شاهرود_ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود گفت: در جدیدترین نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۴ دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع یک هزار و ۵۰۶ دانشگاه برتر جهان حضور یافت.
کد خبر: ۹۶۱۵۵۱۹
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸

در نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۴ دانشگاه صنعتی شاهرود در جمع یک هزار و ۵۰۶ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتبه گزارش خبرگزاری بسیج، حسن پور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود، اظهار کرد: در جدیدترین نظام رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۴ این دانشگاه موفق شده است رتبه یک هزارو ۸۳ جهانی را در معیار مرجعیت علمی، رتبه یک هزار و ۲۷۵ جهانی را در دیپلماسی علمی و دسترسی آزاد به انتشارات و همچنین رتبه یک هزار و ۲۶۸ جهانی را در معیار تنوع جنسیتی در میان دانشگاه‌های جهان کسب نماید.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شاهرود، به نام ۴۶ دانشگاه ایرانی در جدیدترین رتبه‌بندی لایدن ۲۰۲۴ مشابه سال ۲۰۲۳، اشاره کرد و در خصوص معیار‌های در نظر گرفته شده برای هر رتبه بندی، گفت: معیار مرجعیت علمی (تأثیر علمی) از تعداد کل انتشارات و شاخص هایی، چون مقالات ۱% برتر، مقالات ۵% برتر، مقالات ۱۰% برتر و مقالات ۵۰% برتر به صورت تعداد و سهم از کل و نیز تعداد کل انتشارات، مجموع و میانگین تعداد استناد‌های انتشارات دانشگاه و نیز مجموع و میانگین تعداد استنادات نرمال شده (به رشته و سال) دانشگاه بهره گرفته است.
حسن پور، گفت: در معیار دیپلماسی علمی از شاخص هایی، چون تعداد کل انتشارات، همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از ۵۰۰۰ کیلومتر (به صورت تعداد و سهم از کل) استفاده می­شود.
وی ادامه داد: معیار دسترسی به انتشارت آزاد نیز از تعداد کل انتشارات و شاخص‌های انتشارات دسترسی آزاد، انتشارات دسترسی آزاد طلایی، انتشارات دسترسی آزاد هیبرید، انتشارات دسترسی آزاد برنز، انتشارت دسترسی آزاد سبز (به صورت تعداد و سهم از کل) تشکیل می‌شود.
عضو هیات رئیسه دانشگاه صنعتی شاهرود خاطر نشان کرد: معیار تنوع جنسیتی نیز از تعداد کل نویسندگان و شاخص‌هایی از جمله تعداد نویسندگان زن و مرد، تعداد و نسبت نویسندگانی که جنسیت آنها مشخص نیست، نویسندگان مرد (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان زن (به نسبت کل نویسندگان)، نویسندگان مرد (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن)، نویسندگان زن (به نسبت تمام نویسندگان مرد و زن) است.
بر اساس گزارش رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، آقای دکتر سید احمد فاضل‌زاده، لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس مجموعه‌ی پیچیده‌ای از شاخص‌های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می‌دهد. دانشگاه‌های جهان با دو دسته شاخص وابسته به اندازه و مستقل از اندازه در قالب ۴ معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در رتبه بندی لایدن مورد ارزیابی قرار گرفتند.
فاضل زاده گفت: نظام رتبه بندی لایدن بر خلاف سایر نظام‌های رتبه بندی موجود در سطح دنیا، برای دانشگاه‌های حاضر در نظام خود رتبه‌ای واحد محاسبه نمی‌کند بلکه دانشگاه‌ها بر اساس معیار‌ها و شاخص‌های موجود در نظام لایدن مورد رتبه بندی قرار می‌گیرند. از این رو یکی از ویژگی‌های رتبه بندی لایدن این است که به دانشگاه‌های حاضر در رتبه بندی خود، رتبه کل که برگرفته از تاثیر کلیه شاخص‌ها و وزن‌های مرتبط با آن‌ها است، اختصاص نمی‌دهد بلکه، برای کلیه دانشگاه‌ها در این شاخص‌ها نمرات و رتبه‌ها را جداگانه محاسبه و منتشر می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار