خبرهای داغ:
با محوریت بزرگداشت یاد سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی و سیدالاسرا سرلشکر خلبان شهید حسین لشگری؛

یادواره شهدای ارتش در گلزار مطهر شهدای قزوین برگزار می‌شود

یادواره شهدای ارتش در گلزار مطهر شهدای قزوین برگزار می‌شود
یادواره شهدای ارتش با محوریت سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی و سیدالاسرا سرلشکر خلبان شهید حسین لشگری، ۱۵ مرداد ماه سال جاری در صحن گلزار مطهر شهدای قزوین برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۶۱۵۶۰۱
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰

قزوین_ به گزارش بسیج، جلسه هماهنگی برگزاری یادواره شهدای ارتش‌ با محوریت سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی و سیدالاسرا سرلشکر خلبان شهید حسین لشگری با حضور امیر سرتیپ دوم حسین محمدشفیعی فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین و سمیه اسمعیلی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین در سالن جلسات بنیاد استان قزوین برگزار شد.

در این جلسه‌، مسئولان در خصوص نحوه برگزاری یادواره شهدای ارتش هماهنگی‌های لازم را انجام دادند تا با کیفیت مطلوبی برپا شود.

این یادواره به پاس تجلیل از رشادت‌ها و جوانمردی‌های شهدای ارتش، ۱۵ مرداد ماه سال جاری، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن گلزار مطهر شهدای قزوین برگزار خواهد شد.

در حاشیه برگزاری یادواره یاد شده، برنامه‌های مختلفی از جمله دیدار با خانواده‌های شهدای ارتش با هدف تجلیل و تکریم از این قشر معظم جامعه برگزار می‌شود.

همچنین مردم شهیدپرور به‌ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران و مسئولان استانی بر مزار سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی و دیگر شهدا حضور یافته و ضمن قرائت فاتحه و نثار گل، یاد و خاطره شهدا را گرامی می‌دارند.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، زنده نگه‌ داشتن یاد و خاطره شهدا و شناساندن سیره شهیدان بابایی و لشگری و شهدای ارتش به آحاد جامعه از مهمترین اهداف برگزاری این مراسم است.

گفتنی است استان قزوین، ۹۷۲ ارتش شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده که از این آمار ۵۶ شهید در آبیک، ۳۵ شهید در الوند، ۹۵ شهید در بوئین‌زهرا، ۲۳۵ شهید در تاکستان، ۵۰۴ شهید در قزوین و ۴۷ شهید در محمدیه بوده است.

لازم به ذکر است سرلشکر خلبان شهید «عباس بابایی»، چهارم آذرماه ۱۳۲۹ در شهر قزوین به دنیا آمد، پدرش اسماعیل و مادرش فاطمه نام داشت، تا پایان دوره کارشناسی در رشته علوم و فنون نظامی درس خواند، سرلشکر خلبان بود، سال ۱۳۵۳ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد. این شهید بزرگوار پانزدهم مرداد ۱۳۶۶ با سمت فرمانده اطلاعات ـ عملیات در سردشت توسط نیرو‌های عراقی هنگام پرواز بر اثر اصابت گلوله ضدهوایی به گردن، سینه و دست شهید شد و مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

همچنین سرلشکر خلبان شهید «حسین لشگری»، سال ۱۳۳۱ در ضیاءآباد استان قزوین به دنیا آمد و در تیرماه ۱۳۵۶ با درجه ستوان دومی خلبانی فارغ‌التحصیل شد و در یگان‌های نیروی هوایی دزفول، مشهد و تبریز دوره شکاری را تکمیل کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی به خیل مدافعان کشور پیوست، پس از انجام ۱۲ ماموریت، هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و در خاک دشمن به اسارت نیرو‌های بعثی عراق درآمد.

وی در سه ماهه اول دوران اسارت در سلول انفرادی بود و پس از آن در مدت ۸ سال در کنار ۶۰ نفر از دیگر همرزمان در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری می‌شد، اما پس از پذیرش قطعنامه ایشان را از سایر دوستان جدا کردند که دوران اسارت انفرادی وی ۱۰ سال طول کشید.

لشگری سرانجام پس از ۱۶ سال اسارت به نیرو‌های صلیب سرخ معرفی شد و دو سال بعد در ۱۷ فروردین ۱۳۷۷ به خاک مقدس وطن بازگشت، در بدو ورود به وطن لقب "سید الاسرای ایران" را از مقام معظم رهبری دریافت کرد.

وی پس از سال‌ها تحمل رنج و آلام ایام اسارت بامداد روز دوشنبه نوزدهم مرداد ۱۳۸۸ در بیمارستان لاله تهران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار