به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر برگزاری اولین نماز جمعه، تقوا و تسلط شیطان، به شرح زیر است:
در زیارتنامههای حضرت سیدالشهداء علیه السلام آمده است: «السَّلَامُ عَلَیکَ یا شَرِیکَ الْقُرْآنِ... وَ أَصْبَحَ کِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِکَ مَهْجُوراً»، «لَقَدْ حَرَّفُوا بِقَتْلِکَ آیاتِ الْقُرْءانِ... وَ عادَ کِتابُ اللهِ مَهْجُوراً»، گرهخوردن فاجعه عاشورا و مهجوریت قرآن، نکته بسیار مهمی است. مهجوریت قرآن محور اصلی شکایت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به محکمه الهی است (وَ قَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا (فرقان: ۳۰).
اما این مهجوریت، پیامد نحس و نکبتبار فاجعه عاشورا است.
اینکه قرآن از دست بشریت دربیاید. اشقیاء، امام حسین علیه السلام را کشتند که مردم قرآن نداشته باشند.
امام سجاد علیه السلام نیز میفرماید: لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی «اگر همه مردم از شرق تا غرب عالم بمیرند، با وجود قرآن در کنار من، هرگز احساس وحشت و تنهایى نمیکنم» خُب این فاجعه (مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ) تقریبا برای امام سجاد علیه السلام در کربلا اتفاق افتاد.
به بیان امام رضا علیه السلام: «قُتِلَ مَعَ الْحُسَیْنِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ» (امالی صدوق، ص ۱۳۰). ثبات حضرت زین العابدین علیه السلام، به برکت قرآن بود.
شاید یکی از دلائل قرآن خواندن رأس شریف حضرت سیدالشهداء علیه السلام همین نکته بوده است. اگر قرآن از زندگی حذف شد، زمینههای تسلط شیطان بواسطه فراموشی ذکر خدا فراهم میشود، حضرت سکینه بنت الحسین سلام الله علیها: شب عاشورا پدرم در تحلیل وضعیت روحی سپاه دشمن فرمودند: «إنَّهُمْ اِسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ»، در جریانی شیطان کنار حضرت موسی ع قرار میگیرد، حضرت موسی گفت: فَقَالَ لَهُ مُوسَی: فَأَخْبِرْنِی بِالذَّنْبِ الَّذِی إِذَا أَذْنَبَهُ ابْنُ آدَمَ اسْتَحْوَذْتَ عَلَیْهِ! ... «به من بگو آن کدام گناه است که اگر فرزند آدم مرتکب شد بر او مسلّط میگردی»؟ قَالَ: إِذَا أَعْجَبَتْهُ نَفْسُهُ، وَ اسْتَکْثَرَ عَمَلَهُ، وَ صَغُرَ فِی عَیْنِهِ ذَنْبُهُگفت: «هر گاه خودبین شود، اعمال خوبش را زیاد و گناهانش را کوچک بشمارد»، مرحوم ملا احمد نراقی درباره رذیله عجب مینویسد: «و بدان که عجب با وجود آنکه خود از صفات خبیثه است منشأ آفات و صفات خبیثۀ دیگر مىشود» یعنی اگر انسان گرفتار حرص، حقد (کینه)، حسد، بخل، جُبن، تنبلی، تفاخر، تکبر، خدعه، نفاق و سایر جنود جهل است، بهخاطر عُجب است.
خطرناکتر از تسلط فردی شیطان، تسلط اجتماعی شیطان است.
امیرالمؤمنین علیه السلام درباره این نوع تسلط فرمودند: لَوْ أَنَ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ یَخْفَ عَلَى ذِی حِجًى اگر باطل خالص بود، بر هیچ عاقلى پنهان نمىماند وَ لَوْ أَنَّ اَلْحَقَّ خَلَصَ لَمْ یَکُنِ اِخْتِلاَفٌ و اگر حق خالص بود، هیچ اختلافى نبود لَکِنَّهُ یُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَیُمْزَجَانِ فَیُجَلَّلَانِ مَعاً فَهُنَالِکَ یَسْتَوْلِی الشَّیْطَانُ عَلَى أَوْلِیَائِهِ.
ولکن دستهاى از این، و دستهاى از آن، گرفته و با هم مخلوط میکنند و با هم عرضه مىشوند، شیطان بر دوستانش مسلط مىگردد»؛ این فرمایش، هم در کافی است هم در نهج البلاغه. چالش اصلی جبهه حق در مقابله با باطل این است که باطل، خالص به میدان نمیآید، شبههای میآید: «إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ» شبهه، یعنی باطل حقنما. اگر قرآن و معارف قرآنی را تلاش کنیم در جامعه ساری و جاری شود و نهادینه شود و ملاک عمل دست جامعه باشد، از این ابتلائات بیمه میشود، همه در این عرصه باید تلاش کنیم.
در بین آئینهاى اسلامى، برخى از عبادات هستند که اصطلاحا خاصیت «استینافى» دارند.
استیناف یعنى از نو شروع کردن و دوباره آغاز کردن. اعمال و عبادات استینافى، اعمالى هستند که به قدرى مهم، بافضیلت، خداپسندانه و مؤثر در اصلاح و تعالى فرد و جامعه هستند که انجام دهنده آن عمل، مشمول لطف و عنایت ویژه الهى قرار مىگیرد و «فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا مَضَى» و «یخْرُجُ مِنَ الذُّنُوبِ کَمَا وَلَدَتْهُ أُمُّهُ» مىگردد.
روى دیگر اعمال و عبادات استینافى، بُعد جبرانکنندگى است، یعنى وقتى عملى مشمول رضایت خاص خداى متعال قرار مىگیرد و کارنامه بندگى را پاک مىنماید، در حقیقت نقصانها و عقبماندگىهاى معنوى را هم پوششدهد و جبران مىکند. نمونههایى از اعمال و عبادات استینافى در روایات، (۱) محبت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام، پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله فرمودند: «کسىکه على علیه السّلام را دوست داشته باشد، فرشتهاى از زیر عرش الهى او را چنین ندا مىکند: اى بنده خدا عمل را از نو شروع کن که خداوند تمام گناهانت را آمرزیده است.» (مَنْ أَحَبَّ عَلِیاً نَادَاهُ مَلَکٌ مِنْ تَحْتِ الْعَرْشِ یا عَبْدَ اللَّهِ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ الذُّنُوبَ کُلَّهَا، (۲) کمک اقتصادى به نیازمندان، (مَنْ أَقْرَضَ مَلْهُوفاً فَأَحْسَنَ طَلِبَتَهُ اسْتَأْنَفَ الْعَمَل)، «هر کس به اندوهگینى که مالش را از دست داده، وام دهد و در پس گرفتن آن مراعات کند، عمل را از نو شروع نموده و گناهانش پاک شده است.»
حج خانه خدا، زیارت امام حسین علیه السلام هم از این قبیل است.
اما در بین عبادات استینافى، نماز جمعه بهدلیل اجتماعى بودنش و عمق تأثیر آن در راهبرى فکرى، فرهنگى و معنوى جامعه اسلامى اهمیت و جایگاه ویژه دارد. پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله فرمودند (مَنْ أَتَى الْجُمُعَةَ إِیمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَأْنَفَ الْعَمَل).
«هر کس از سر ایمان و اخلاص و تقرّب به خدا، به نماز جمعه حاضر شود، اعمالش را از نو آغاز کند [خداوند به پاداش آن گناهان گذشتهاش را بیامرزد و نامه عمل جدیدى برایش باز کند]» این روایت گویاى این حقیقت است که نماز جمعه یکى از مهمترین عوامل پاکى و آرامش فرد و جامعه است.
نماز جمعه، با دمیدن روح تازه معنویت و تقوا را در کالبد فرد و جامعه، جبرانکننده عقب افتادگى و کمبودهاى زندگى فردى و اجتماعى است و، چون نماز جمعه، محل شستشوى جانها و قلبها است، به همین عدم اتصال به این چشمهسار زلال و فرهنگساز، منجر به پیامدهاى سوء اجتماعى، فرهنگى و سیاسى شده و جامعه اسلامى را در معرض خطرناکترین چالش، یعنى بروز و ظهور پدیده نفاق و تقویت جریان منافقین قرار مىدهد. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در این باره مىفرمایند: (مَن تَرَکَ ثلاثَ جُمَعٍ مُتَعَمِّدا مِن غَیرِ عِلَّةٍ طَبَعَ اللّهُ على قَلبِهِ بخاتَمِ النِّفاقِ) «هر کس، از روى عمد و بدون علّت، سه نماز جمعه پیاپى را ترک کند، خداوند مُهر نفاق بر دل او مىزند».
تا میتوانیم همه ما تبلیغ کنیم نمازجمعه را و بدانیم که اگر سنگر مهم نمازجمعه در شهر تقویت شود، اتحاد و انسجام شهر در مسیر انقلاب عزیزمان به نمایش گذاشته خواهد شد و تقویت کننده حرکت پیشبرنده شهر به سمت توسعه و پیشرفت خواهد شد ان شاءالله
همینجا جادارد یاد و نام همه امامان محترم جمعه این شهر را از ابتدای تاسیس تا الان گرامی بداریم و تشکر و قدرشناسی بکنیم از تمام تلاشها و خدماتی که برای این شهر داشتند و بروح پر فتوح اولین امام جمعه شهر حجت الاسلام و المسلیمن منطقی سعادتی صلواتی را هدیه کنیم؛ و همچنین از تمامی مسئولین ستادهای نمازجمعه از ابتدای تاسیس تا کنون و اعضای محترم ستاد نمازجمعه تشکر و قدردانی میکنیم همه مأجور باشند و ان شاءالله هستند.
حضرت آقا در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند، نکات بسیار مهمی را فرمودند، از جمله محورهای سخنانشان توجه نمایندگان به شأن نمایندگی خودشان و اصولی که باید مورد توجه داشته باشند که نسبت به نوع و کیفیت و کمیت قانون و قانون گذاری نکاتی را مطرح کردند و اینکه مجلس و صحن مجلس و نطقهایی که در مجلس دارد انجام میشود، مبداء تشنج در جامعه و افکار عمومی نباشد، بپردازد به مسائل اصلی و اولویت دار کشور و دست مجریان قانون را با قانون کامل و جامع پر کند و حتی قدرت اثرگذاری خودش را ببرد در مدیریت کلان منطقهای و بین المللی و کمک کننده باشد به بازوهای اجرایی کشور در همهی زمینهها، نکتهی دیگر و مهمی که فرمودند در نوع تعامل با دولت چهاردهم که راه بسیار سختی را در پیش دارد بلحاظ انتخاب وزراء و کابینه دولت، توصیه و تذکرات مهمی را فرمودند و از جمله بیان ۱۲ شاخص برای تعیین یک وزیر و کارگزار دولت از جمله اینکه «امین» باشد، «صادق» باشد، «متدین» باشد، از بن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد. «ایمان» یک شاخص مهم است. «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخصهای مهم است «تشرع»، متشرع بودن، یکی از معیارهای مهم است. «اشتهار به پاکدستی و صداقت» یک معیار است... «سابقه سوء» نداشته باشند؛ «نگرش ملّی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و ... نشوند، «نگاه ملّی» به کشور داشته باشند. «کارآمد» باشند. اینها بسیار مهم است نه آن ملاکهای من درآوردی پر از اشکال، اصل شایسته سالاری است با این ملاکها و شاخصها، حالا از هر قومیت یا جنس یا در هر سنی باشد، اونگونه حرف زدن، آن هم از طرف کسی که کار کرده در این کشور خیلی بعید بود و خیلیها را متأسف کرد، البته نقدی هم به رئیس جمهور منتخب داشته باشیم که آن اعضای شورای راهبری خیلی دور از انتظار بود، برخی کسانیکه محکومیت دارند، اون هم امنیتی، ما به فرموده حضرت آقا و همه بنای بر حمایت و همکاری داریم، اما این تذکرات را هم باید داشت، یا هنوز مراسم تنفیذ و تحلیف برگزار نشده، جریان سیاسیای در شهر و شهرستانها و استانها براه افتادند، برای تقسیم غنیمتها، اگر عدالت و انصاف شعار دولت چهاردهم است، خب این خلاف حرکت دولت عمل کردن است، بگذارید با آرامش و براساس شایستگی انتخابها صورت بپذیرد نه به شدت و ضعف وابستگی جناحی، ما همیشه از این نوع نگاهها و مدیریتها ضربه خوردیم و مردم ضرر میکنند، اگر دعوای قدرت است، خب مسئله را شفاف کنید، اگر شیفته خدمت هستید، هر کسی شایستهتر از خودتان میدانید او را معرفی کنید نه اینکه هزاران مانع ایجاد کنیم که نه، خودمان بر مسندها و میزها بشینیم، خب این هم نشستیم ثم ماذا، بعدش چی؟ وقتی کسی امین و صادق و متشرع و معتقد به انقلاب و اسلام باشد وارد این بازیهای سخیف نمیشود، کمک میکند خدمت صادقانهای رخ بدهد، حالا او مسئولیتی داشته باشد یا نداشته باشد.
امیدواریم خدای متعال کمک کند دولت چهاردهم به گونهای تشکیل شود که خدمت و خدمت و خدمت سرلوحه کارش باشد.
خب در جهان پر مدعای غرب شاهد برگزار سیرکی بودیم در کنگره آمریکا با سخنرانی خون آشامی بنام نتانیاهو نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی، و میان دست زدنهایی که مانند پتکی بود بر سر حقوق بشر ادعایی شان یا فرانسه که مسابقات ورزشی را در قالب المپیک برگزار میکند با حضور ورزشکاران رژیم صهیونیستی شمایی که میگوئید مهد تمدن هستید و حقوق بشر، فجایع غزه و فلسطین را نمیبینید؟!
حالا این بکنار، شمایی که حرف از دمکراسی و قانون مداری سخن میگوئید و سازمانهای بین المللی را ابزار قدرت خود قرار دادید، و اعمال فشار میکنید برا کشورها، دادگاه بین المللی لاهه حکم داده بر مجرمیت رژیم صهیونیستی و نسل کشی او، چرا پایبند به آن نیستید؟!
این اعمال فروپاشی اخلاق و انسانیت است، البته از خیلی قبل این رخ داده لکن الان نمایان و ظاهر شده برای همهی آزادیخواهان، البته هنوز افرادی هستند که دلبسته به همین دولتها فرومایه هستند و هنوز هم عاقبت بخیری خودشان را در بودن و همراه بودن با آنها میدانند، اما همه اش ظاهر است و امیدی به عاقبت بخیری نباید داشته باشند و این عناصر اگر در جایی مسئولیتی بگیرند به جامعه شان هم ضرر خواهند رساند.
از همهی مردم عزیز تقاضا داریم در مصرف برق و آب و سایر مصارف صرفه جویی کنند تا بخوبی این روزهای گرم را پشت سر به گذاریم.