نماز جمعه یکی از معجزات انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام تاجی از پنجم مرداد به عنوان اتفاق بزرگ یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نماز جمعه را از معجزات انقلاب اسلامی و یک نهاد پُر برکت و رحمانی نامیدند.
کد خبر: ۹۶۱۶۵۴۲
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از چناران، امام جمعه چناران با اشاره به روز پنجم مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محراب اظهار کرد: پنجم مردادماه سال ۱۳۵۸ بود که مردم تازه انقلاب کرده و ایران طعم شیرین نماز جمعه را چشید.

حجت‌الاسلام تاجی اذعان کرد: اگرچه اقامه اولین نماز جمعه که به امامت آیت الله طالقانی برگزار شد، فقط در تهران بود اما همه کسانی که آن خطبه‌ها و آن نماز را از قاب تلویزیون دیدند شیرینی آن را چشیدند، این شد که نهال نماز جمعه انقلاب اسلامی از زمین چمن دانشگاه تهران جوانه زد و بسان شجره طیبه‌ای شد که سایه‌اش همه جای کشور را فرا گرفت.

وی با اشاره به پنجم مرداد که هر سال بهانه تجدید خاطره آن اتفاق بزرگ است، افزود: اتفاقی که بعدها رهبر انقلاب اسلامی آن را از معجزات انقلاب اسلامی و یک نهاد پُر برکت و رحمانی نامیدند و تعبیر نهاد رحمانی، برای اولین‌بار درباره یک نهاد، توسط رهبر حکیم انقلاب اسلامی به کار رفته است.

خطیب جمعه چناران با اشاره به توصیف نماز جمعه از دیدگاه رهبری خاطرنشان کرد: نهاد نماز جمعه نهاد امامتی است، این نماز، یک نماز جامع هفتگی است که به مثابه حج برشمرده می‌شود و خطیب جمعه و امامت جمعه در جایگاه واعظ امت، نقشی در امتداد نقش امامت را در سطح متناسب باخود ایفاء می‌کند که امامت با همه ابعاد آن یک چتر جامع و فراگیر برای هدایت مردم است و امامت جمعه طیفی از آن شعاع بیکران است.

امام جمعه چناران تصریح کرد: نماز جمعه یک نهاد روحانیتی است یعنی امام جمعه قاعدتا باید یک روحانی فاضل برخاسته از نهاد حوزه علمیه باشد. سیره روحانیت شیعه نیز درطول تاریخ حضور در بین مردم و شرکت درغم و شادی و غمخواری و خدمت به خلق است. این سیره حسنه سلف صالح طبعاً در این جایگاه باید بروز و ظهور فراگیرتری داشته باشد و نماز جمعه پناهگاه همه اقشار جامعه گردد.

حجت‌الاسلام تاجی ادامه داد: نماز جمعه یک نهاد حاکمیتی است، حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی که مردم‌سالاری دینی را نظریه حاکمیتی خود می‌داند از این رو خود را خادم همه خلق می‌داند لذا امام جمعه در منطقه و شهر خود نماد حاکمیت دینی است و نماز جمعه و شخص امام جمعه باید تجلی‌بخش این نقش باشند.

وی نماز جمعه را یک نهاد امتی و مردم‌ پایه دانست و افزود: حضور مردم و مامومین مقوم اقامه جمعه و مشارکت آنان در تقویت و توسعه فرهنگ نماز جمعه مقوّی و مکمّل این نهاد است لذا سیطره نفوذ معنوی و فراگیری و گستردگی مخاطبانش نباید به یک قشر محدود شود و همه را در بگیرد لذا به قاطعیت می‌توان گفت پس از چهل سال از انقلاب اسلامی اکنون نهاد نماز جمعه مردمی‌ترین نهاد انقلابی کشور است.

امام جمعه این شهرستان تشریح کرد: نماز جمعه یک نهاد تعاملی است در این نهاد قدسی و الهی و سیاسی، اگر چه کرسی خطبه جمعه از آنِ امام جمعه است اما پایگاه نماز جمعه باید محل گفتگوی دینی و سیاسی و مطالبه‌گری انقلابی باشد. جایی که مردم باید از خطبه امام جمعه صدای خود را بشنوند و صدای خود را برسانند.

وی تأکید کرد: «نهاد» در تعریف رهبر انقلاب حکیم انقلاب اسلامی با سه ویژگی اصلیِ مردمی بودن، انقلابی بودن و جهادی بودن شناخته می‌شود بنابراین با این نگاه نهاد نماز جمعه یک نهاد مردمی و انقلابی و جهادی است که مصالح و مفاسد جامعه اسلامی و انقلابی بر مبنای «ذکرالله» در آن مطرح شده و مطالبه و پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام تاجی در یک نگاه استراتژیک، وجود این شبكه گسترده و عمیق ارتباطات و تعاملات ائمه جمعه سراسر كشور را یكى از اصلى‌ترین مؤلفه‌هاى قدرت نرم جمهورى اسلامى برشمرد.

خبرنگار/ ملیحه مداح

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار