خبرهای داغ:

راه‌اندازی ۷۰ کارگاه فرت‌بافی توسط یک بانوی کارآفرین

راه‌اندازی ۷۰ کارگاه فرت‌بافی توسط یک بانوی کارآفرین
طاهره قدری یکی از راهبران شغلی فرت بافی است که توانسته ۷۰ کارگاه در روستاهای رشتخوار جهت فرت بافی برای خانواده ها برپا و در کنار آن نیز سوزن دوزی را به این خانواده ها آموزش دهد.
کد خبر: ۹۶۱۶۷۲۵
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱

 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-| برای آنهایی که می‌خواهند کسب و کاری راه بیاندازند لازم است با داستان زندگی و راز موفقیت کارآفرینان آشنا شوند. کارآفرینان به عنوان کسانی که مبتکر، ایده‌پرداز و ریسک‌پذیر هستند، شناخته می‌شوند و توانایی ارائه یک محصول یا خدمت جدید را به بهترین نحو ممکن دارند.

البته در مسیر کارآفرینی، انتظار اینکه همه چیز در حالت ایده‌آل باشد و به بهترین نحو ممکن پیش برود، اشتباه است؛ اما در کنار ریسک‌های کارآفرینی، منافع بسیاری هم وجود دارد. پس برای کارآفرینی و خلق کسب و کار، باید فرد مسئولیت پذیری بوده و در کنار آن، به خود و تلاش‌هایتان ایمانی قوی داشته باشید.

فرت بافی هنری سنتی و زیبا

فرت پارچه‌ایست که با دست و دستگاهی مکانیکی و ساده، بافته می‌شود. این هنر قدمتی حدود۱۵۰ سال دارد و استان خراسان از دیرباز یکی از مراکز بزرگ تولید این پارچه‌های سنتی بوده است. فرت بافی با وجود گذر زمان، هنوز هم طرفداران بسیاری دارد و خوشبختانه در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. این پارچه‌های دستباف کاربردهای زیادی دارند. لباس‌،حوله و دستمال‌هایی که با استفاده از این پارچه‌های رنگ شده با رنگ طبیعی تولید می‌شوند به دلیل حساسیت زا نبودن و جنس لطیف و خنک آن‌ها طرفداران خاص خود را دارند. 

طاهره قدری ۵۶ ساله و متولد رشتخوار یکی از کارآفرینانی است که به واسطه والدین خود که هر دو هنر فرت بافی و سوزن دوزی را بلد بودند بعد از ازدواج و از حدود ۱۵ سال پیش تصمیم میگیرد تا هنر پدر و مادر خود را ادامه دهد تا علاوه بر درآمد زایی برای خود و اشتغال برای دیگران، هنر والدین خود را زنده نگه دارد و آن را به فرزندان خود و اهالی شهرستان منتقل کند. 

پیشه خانوادگی

وی در مورد علت انتخاب این شغل به خبرنگار شبستان گفت: با توجه به فعالیت پدر در زمینه فرت بافی در گذشته و مادر در زمینه سوزن دوزی، به این فکر افتادم که راه پدر و مادرم را ادامه بدهم و با این تفکر شغل پدر را توسعه دادم و اکنون به عنوان کارآفرین در این شغل مشغول کار و فعالیت هستم.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: در ابتدا خودم و خواهرو زن برادرهای من با کارگاهی که در خانه برپا کرده بودم کارم را شروع کرم و در ادامه آنها نیز برای خود کارگاهی در منازل خود برپا کردند تا علاوه بر انجام فرت بافی در کنار فرزندان و همسر خود باشند و پخت و پز و امور خانه نیز انجام دهند و این هنر و در کنار آن سوزن دوزی کم کم طرفداران خود را در روستاهای رشتخوار پیدا کرد تا اینکه با درخواست  کمیته امداد به عنوان راهبر شغلی فعالیت خود را دو چندان کردم و اکنون ۶۰ نفر از افرادی که با من همکاری می کنند از مددجویان کمیته امداد هستند.

بازار ملی فرت بافی

قدری بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۰ نیروی کار در دو هنر فرت بافی  و سوزن دوزی دارم که کار را در خانه انجام می دهند و من آن را در نمایشگاهها و بازار به فروش می رسانم و تاکنون در همه نمایشگاهها در تمام شهرهای کشور شرکت کردم و این نمایشگاه‌ها دستاوردهای خوبی برای من و شاگردانم داشته است و موجب شده تا بازار فروش بیشتری داشته باشم. 

وی با بیان اینکه در سال۱۴۰۱ به عنوان کارآفرین نمونه کشور در بندرعباس انتخاب شده است، علت این موفقیت خود را تلاش و دعای افرادی می داند که برای آنها اشتغال زایی داشته است دانست و ادامه داد: من هنر سوزن دوزی و فرت بافی را برای کارآموزها آموزش می دهم و نخ دستگاه در اختیار آنها می گذارم و آنها در حالی که در کنار فرزندان خود هستند فرت بافی و سوزن دوزی می کنند و درآمدی هر چند اندک برای خود کسب میکنند که اگر چه کافی نیست اما کارگشا می باشد. 

این بانوی کارآفرین درآمد ماهیانه هر فرد فرت باف و یا سوزن دوز را تا دو میلیون تومان عنوان کرد و گفت: با فرت بافی محصولات پارچه ای چون تن پوش، حوله حمام، حوله دست و صورت، چادرشب، بغچه بند، حوله آشپزخانه و...  و با هنر سوزن دوزی محصولاتی چون رومیزی، روتختی، کمر بالشت، کوسن و ... تولید می کنند.

حمایت های دولتی

این کارآفرین با بیان اینکه از طریق همکارانم با کمیته امداد آشنا شدم، ادامه داد: وقتی اطلاع یافتم که کمیته امداد وام اشتغال برای کارآفرینان می‌دهد پیگیر شدم و ابتدا پنجاه میلیون تومان و مجدد ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کردم و مواد اولیه برای فرت بافان از جمله نخ خریداری کردم.

وی با اشاره به برپایی ۷۰ کارگاه در روستاهای رشتخوار برای فرت بافان خود، افزود: چشم انداز من برای آینده این است که در همه خانه های رشتخوار یک کارگاه فرت بافی باشد و تمام بانوان رشتخوار با هنر سوزن دوزی آشنا شوند تا هم برای خود هنرنمایی کنند و هم آوزاه ای باشد برای دیگر شهرستان ها.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار