خبرهای داغ:
مثبت سوژه/

روایت بانویی درگزینی از آموزش روخوانی قرآن کریم به بی‌سوادان تا تربیت حافظین قرآنی

همدان- سهیلا نظامی از فعالان و مربیان قرآنی شهرستان درگزین همدان است که در پایگاه مطهره روستای پشت جین علاوه بر تربیت حافظین قرآنی، باهمتی والا  روخوانی قرآن کریم را به بی‌سوادان آموزش می‌دهد.
کد خبر: ۹۶۱۶۹۸۰
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سهیلا نظامی فرمانده و مربی موفق قرآنی پایگاه بسیج مطهره روستای پشت‌جین از توابع شهرستان درگزین است که توانسته با راه‌اندازی کلاس‌های قرآنی در این پایگاه موفق به آموزش روانخوانی قرآن کریم به افراد بی‌سواد و کم سواد روستا شود.

 نظامی در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: بنده از سال ۱۳۸۳ به عنوان فرمانده پایگاه بسیج مطهره روستای پشت جین منصوب شده و در حال حاضر نزدیک به ۲۰ سال است که در کنار سایر بسیجیان در این پایگاه مشغول فعالیت هستم و از همان ابتدا با حضور بسیجیان در این پایگاه و با توجه به علاقه‌ای که خودم و دیگر بسیجیان به قرآن کریم داشتیم تصمیم گرفتم در کنار سایر فعالیت‌ها آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را در پایگاه شروع کنم که با استقبال سایر بسیجیان پایگاه همراه شد.

وی با اشاره به سابقه فعالیت‌های قرآنی خود گفت: شروع فعالیت‌های قرآنی من به مدت‌ها قبل و به دوران تحصیلات ابتدایی در مدرسه باز می‌شود که با توجه به علاقه‌ای که به قرآن کریم داشتم موفق شدم با بهره‌گیری از صوت استاد منشاوی و بدون آموزش نزد استاد، روانخوانی و ترتیل خوانی قرآن کریم را بیاموزم و سپس با شرکت در دوره‌های قرآنی از جمله تفسیر، تدبر در قرآن، آموزش قرآن به کودکان و... بر سواد قرآنی خود افزودم و موفق شدم با شرکت در مسابقات قرآنی مختلف مقام‌های مختلفی را کسب کنم.

این فعال و مربی قرآنی به برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن کریم به افراد کم سواد و بی‌سواد و مشکلات و چالش‌های آن اشاره کرد و گفت: کلاس‌های آموزش قرآن کریم در ابتدا برای بسیجیانی که توانایی خواندن و نوشتن را داشتند برگزار می‌شد که در این زمینه با تلاش و کوشش بسیجیان و توجه و علاقه‌ای که آنان به قرآن کریم داشتند موفق به تربیت بیش از ۳۰۰ هنرجوی قرآنی شدم.

وی در ادامه به نحوه شکل‌گیری جلسات قرآنی ویژه افراد بی‌سواد اشاره کرد و گفت: در پایان یکی از جلسات قرآنی که با حضور برخی از والدین قرآن‌آموزان برگزار شد، مادر بی‌سوادی به من مراجعه کرد و از حسرت خواندن قرآن سخن گفت که همین امر مرا به تشکیل کلاس‌های آموزش قرآن به افراد بی سواد و کم سواد تشویق کرد.

نظامی تصریح کرد: در ابتدا آموزش قرآن به افراد بی سواد برایم کمی دشوار می‌آمد اما با توجه به شناختی که از اهالی روستا و تلاش و پشتکار آنها داشتم کلاس‌های آموزش قرآن را از سال ۱۳۹۷ برای افراد کم سواد راه‌اندازی کردم که به صورت ۲ جلسه آموزش در هر هفته را شامل می‌شود.

روایت بانویی درگزینی از آموزش روخوانی قرآن کریم به بی‌سوادان تا تربیت حافظین قرآنی

وی در ادامه به چالش‌ها و سختی‌های آموزش قرآن به افراد بی‌سواد اشاره کرد و گفت: پایین بودن سطح سواد و بی‌سوادی افراد در کنار نبود امکانات لازم از جمله سختی‌ها و چالش‌های پیش رو بود که از جمله آنها می‌توان به نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی از جمله بخاری و کولر در فصول مختلف سال، نبود تابلو و وسایل کمک آموزشی و ...اشاره کرد.

این فعال و مربی قرآنی در ادامه به شیوه آموزش و کار با افراد بی‌سواد اشاره کرد و گفت: در ابتدا برای یاد دادن قرآن کریم آموزش حروف عربی و نحوه تلفظ آنها را به میزان یک ماه شروع کردم و سپس به آموزش حرکات و حروف ناخوانا در زبان عربی پرداختم و برای آموزش جزء ۳۰ قرآن کریم را انتخاب کردم و پس از اتمام آن، آموزش جزء اول قران کریم را ادامه دادم که نتایج برگزاری این کلاس‌ها کسب توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن کریم توسط افراد بی سواد و کم سواد است.

وی در ادامه به برگزاری دیگر کلاس های دینی و معنوی در کنار آموزش قرآن کریم در پایگاه مطهره اشاره کرد و گفت: در این پایگاه علاوه بر آموزش قرآن کریم، آموزش روانخوانی و روخوانی ادعیه نیز صورت پذیرفت که از جمله آنها می‌توان به آموزش روانخوانی زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای عهد، دعای جوشن کبیر و ... اشاره کرد که آموزش روخوانی آنها از طریق آموزش کلمه به کلمه انجام شد و در پایان شاهد یادگیری روخوانی و روانخوانی این ادعیه توسط بسیجیان بی‌سواد بودم و فعالیت‌های قرآنی مذهبی بسیجیان شرکت کننده در کلاس‌ها محدود به آموزش روخوانی و روانخوانی نبوده بلکه حفظ آیات قرآن کریم نیز مورد توجه قرار گرفته و تاکنون موفق به تربیت حافظین قرآنی از میان افراد بی‌سواد بوده‌ایم.

نظامی در پایان به اهمیت قرآن در زندگی اشاره کرد و گفت: احترام به قرآن را احترام به خدا می‌دانم و هر وقت که دلم برای امام زمان (عج) تنگ باشد نگاه به صفحات قرآن می‌کنم و قرآن برای بنده برنامه زندگی است و تمام آیات قرآن برایم نور است و من بهترین روانشناس و مشاور زندگی را قرآن می‌دانم و خدا را شاکرم که توانسته‌ام در راستای ترویج فرهنگ قرآنی قدمی را بردارم.

روایت بانویی درگزینی از آموزش روخوانی قرآن کریم به بی‌سوادان تا تربیت حافظین قرآنی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار