به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،مجتمع نان پاکزاد برای بسیاری از مردم ایلام نامی آشناست ولی شاید کمتر کسی بداند مالک اصلی مجتمع دختری از خطه شیروان چرداول و از شهر سرابله است؛ دختری که با وجود تمام معضلات بخش تولید، با مشاهده مشکلاتی که در تولید نان وجود داشت خود به میدان کار آمد. سارا پاکزاد سومین فرزند یک خانواده ده نفره است که در شهر سرابله به دنیا آمد. وی در مقطع دکتری شیمی آلی تحصیل و تدریس نموده است که با وجود تعهد و علاقه ای که به کار تولید داشته تحصیل را رها می کند و به میدان تولید می آید. سارا قبل از ورود به بحث تولید مدیر کنترل کیفیت و مسئول فنی کارخانه آرد شیروان چرداول است و بعد از آن هم به مدت یکسال به عنوان کارشناس آزمایشگاه غله استان ایلام مشغول فعالیت می شود. وی در این مدت سه سال، دوره های مربوط به گندم، آرد و نان را نیز می گذراند چون کارش بازدید از نانوایی ها، نان فانتزی ها و کارخانه های نان است. مشکلات تهیه نان را به وضوح دیده و ضرورت ایجاد یک مجتمع نان سالم را در استان ایلام احساس می نماید.
مشکلات نان در ایلام:
سارا می گوید: متاسفانه ذائقه مردم چند سال است که به سمت نان سفید رفته در پخت نان سفید به خاطر سبوس گیری زیاد تمام مواد مفید گندم با گرفتن سبوس از بین می رود در بسیاری از نانوایی ها زمانی که باید روند طبیعی تخمیر صورت بگیرد رعایت نمی شود من در بازدیدهایم این مشکلات را مشاهده می کردم به خاطر تمام این مشکلات ایجاد یک مجتمع نان سالم را در استان ایلام ضروری دیدم.
کار چگونه آغاز می شود؟
خانواده اش همه تحصیلکرده اند و این کار را برای یک دختر مجرد بسیار سخت می دانند تمام اعضای خانواده مخالفت خود را اعلام می کنند ولی با این وجود سارا ایده های فراوان دارد و بر کار خود پافشاری می کند. آرام آرام مجتمع راه اندازی می شود و بعد از دوسال به فکر پخت نان مخصوص برای افراد مبتلا به سلیاک می افتد دستگاهها را خریداری می کند مرکز تولید نان مخصوص افراد مبتلا به بیماری سلیاک که سارا احداث نموده تنها مرکز تولید نان مخصوص بیماران سلیاکی در غرب کشور است.
بیماری سلیاک چیست؟
متاسفانه افراد مبتلا به بیماری سلیاک به گلوتن موجود در غلات مانند: جو، گندم و چاودار حساسیت دارند و این عزیزان به خاطر اینکه پرز روده کوچکشان آسیب دیده است نمی توانند این محصولات را هضم کنند و همچنین تمام محصولاتی که مواد نگهدارنده داشته باشد را نمی توانند مصرف کنند به خاطر همین ضرورت دیدم از آرد ذرت، برنج، سویا و سیب زمینی برایشان نان درست کنم که خوشبختانه به نانی دست یافتم که با افتخار می توانم بگویم در کشور تک است و تاکنون مانند آن تولید نشده است زیرا این نانهای مخصوص چون گلوتن ندارد و گلوتن باعث چسبندگی است، بسیار شکننده اند و مصرفشان سخت است ولی نانی که ما تولید کردیم شکننده نیست نرم است چهارتا می شود و این عزیزان می توانند به عنوان لقمه استفاده کنند.
مشکلات کار:
“زندگی کارآفرینی یعنی هر روز دردسر هر روز چالش و هر روز مشکل مشکلات کاری، اداری و مشکل تامین مواد اولیه و نیز مشکل فروش محصول تنها بخشی از این سختیهاست و اینکه بتوانی در این بازار رقابتی ماندگار شوی بسیار سخت است با وجود این من خدارو شکر می کنم که در این مدت توانستم در این فضا دوام بیاورم و کارم را گسترش دهم.”
اولویتها و موفقیتها:
اولویت سارا احداث یک مرکز سلیاک مستقل در ایلام است و در نظر دارد پنج تا شش نفر از خود افراد مبتلا به سلیاک را در آنجا مشغول به کار کند که این مرکز بتواند هم مریضان استان ایلام و هم مریضهای خارج از استان را پوشش دهد با وجودی که مرتب از سنندج و کرمانشاه و تهران و اسلام آباد درخواست ارسال نان سلیاکی دارند ولی سارا اولویت اول را استان ایلام می داند.
“خدا را شکر می کنم که برای چند نفر اشتغالزایی کرده و هم محصول سالم تولید کردم برخی اشتغالزایی دارند ولی محصولی که تولید می کنند برای بدن مفید نیست ولی این کاری که من انجام دادم هم اشتغالزایی دارد و هم به افراد دیابتی و سلیاکی کمک می کند و هم کمک کرده ام که مردم نان سالمی بخورند و این برایم از همه چیز با ارزشتر است.”
“من در سال ۹۴ به عنوان کارآفرین برتر در بخش صنعت انتخاب شدم و در سال ۹۵ نیز جزو برگزیدگان تولید نان کشور شدم همچنین در همین سال از طرف سازمان صنعت و معدن حمایت از حقوق مصرف کنندگان مورد تقدیر قرار گرفتم. در سال ۹۷ نیز از طرف انجمن اقتصاددانان ایران که با محوریت ایلام در تهران برگزار شد از طرف رییس هیئت اجرایی انجمن مورد تقدیر قرار گرفتم و در شهریور همان سال نیز در جشنواره زنان و دختران صاحب کسب و کار و کارآفرین کشور از طرف نهاد ریاست جمهوری لوح سپاس گرفتم همچنین در سال ۹۸ جزو برگزیدگان جشنواره ملی برترینهای زنجیره گندم، آرد و نان کشور شدم و لوح تقدیر از معاون وزیر دریافت نمودم و از طرف سازمان غذا و دارو نیز در روز جهانی غذا به عنوان واحد برتر صنایع غذایی استان معرفی شدم و در سالهای ۹۶ و ۹۸ نیز به عنوان واحد نمونه صنایع غذایی استان ایلام انتخاب شدیم.