سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان؛

لزوم پاکسازی آب های راکد شهر و روستاها به منظور جلوگیری تجمع پشه آئدس

لزوم پاکسازی آب های راکد شهر و روستاها به منظور جلوگیری تجمع پشه آئدس
شجاعیان با اشاره به مقابله با پشه آئدس اظهار کرد: پاکسازی آب های راکد در سطح شهر و روستا که می‌تواند محل تجمع این پشه باشد یکی از مهمترین پیشگیری های این بیماری است و باید بیشتر از قبل به این موضوع توجه داشت.
کد خبر: ۹۶۱۷۵۰۸
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶

قزوین_ به گزارش بسیج، اولین جلسه قرارگاه پدافند زیستی با موضوع طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی در حوزه سلامت و پایش تهدیدات ناشی از ناقل بیماری تب دانگی پشه آئدس به ریاست فرماندار تاکستان و با حضور رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان و جمعی از مسئولین در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد و مسائل پیرامون این بیماری و محیط و بسترهای  تخم گزاری این پشه ناقل و راه‌های جلوگیری آن مورد بررسی قرار گرفت.

سیدجمال الدین حسینی فرماندار شهرستان تاکستان در این جلسه گفت: دستگاه های اجرایی باید اهتمام ویژه برای پیشگیری از تب دنگی داشته باشند و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

وی یادآور شد: نباید اجازه داد تا تلخی  دوران کرونا با یک بیماری دیگر تکرار شود لذا خانواده ها هم باید نسبت به این امر آگاهی و اطلاعات بیشتر داشته باشند.

فرماندار تاکستان تصریح کرد: با همکاری کارشناسان بهداشت و دستگاه های متولی، محل هایی که ممکن است تبدیل به زیستگاه های احتمالی  این پشه ها شود شناسایی و اقدامات لازم انجام می شود.

وی با اشاره به فصل شروع کاری کشاورزان در مزارع و باغات تاکید کرد: کارشناسان بهداشتی برای آگاهی کشاورزان و پیشگیری ازاین بیماری با حضور در باغات شهرستان آموزش های لازم را به کشاورزان بدهند.
  
حسینی اضافه کرد: با انجام دستورالعمل های بهداشتی مناسب و اجرای اقدامات پیشگیرانه و افزایش سطح آموزش عمومی در میان جامعه بتوانیم  مانع از شیوع بیماری شده و از ایجاد هزینه های بعدی برای مردم و نظام، بهداشت و درمان کشور جلوگیری نماییم.

دکتر شجاعیان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان در این جلسه با تشریح اهمیت کنترل رشد و تکثیر پشه آئدس، شناسایی ژیت های لاروی و از بین بردن آن و لزوم آموزش همگانی بر انجام برنامه ریزی های لازم در این خصوص تاکید کرد.

وی با اشاره به مقابله با این پشه  اظهار کرد: پاکسازی آب های راکد در سطح شهر و روستا که می‌تواند محل تجمع این پشه باشد یکی از مهمترین پیشگیری های این بیماری است و باید بیشتر از قبل به این موضوع توجه داشت.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان با تاکید بر اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم اضافه کرد: باید با جدیت، اطلاع رسانی دقیق و بهره گیری از نکات آموزشی و بهسازی محیط زیست، راه‌های انتقال بیماری تب دنگی را شناسایی و جهت پیشگیری، ضمن تعیین نقاط آسیب پذیر اقدامات لازم در دستور کار قرار گیرد.

 وی، نقش رسانه‌های شهرستان که در تولید و نشر محتواهای حوزه سلامت  را بخصوص در اطلاع  رسانی در مورد پشه آندس و بیماری تب دانگی مهم دانست.

برمکی مسئول واحد بیماری های شبکه بهداشت و درمان تاکستان در این رابطه عنوان کرد: پشه مهاجم آئدس عامل بیماری‌های تب دانگی، زیکا و چیکنوگونیا بوده و مشکلاتی را به حوزه سلامت در بعضی از نقاط دنیا تحمیل کرده است، تخمگذاری این پشه عمدتا در مکان‌هایی از قبیل محل‌های دپوی نخاله، زباله، آب‌های راکد، لاستیک‌های مستعمل و دور افتاده است که با اجرای مدیریت صحیح جمع آوری و دفع نخاله و زباله، خشکاندن آب‌های راکد و چیپسه کردن تایرهای مستعمل، شرایط محیط را می‌توان برای این پشه نامساعد کرد.

گفتنی است؛ در این جلسه در خصوص موارد مرتبط با پشه آئدس، بیماری‌های منتقله از آن و چالش ها و راهکارهای کنترل رشد و تکثیر این پشه بحث و تبادل نظر شد.

نصب بنرهای اطلاع رسانی در سطح شهر، اطلاع رسانی در فضای مجازی، استفاده از ظرفیت کارشناسان  سلامت به منظور آگاه سازی جامعه،  و تاکید بر بهسازی محیط زیست از مصوبات این جلسه بود‌.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار