امام جمعه ماهدشت:

باطن تقوا، مفهوم قدرت نهفته است/نگاه راهبردی، مهارت سیاست‌مداری، بصیرت‌محور و کشف و تولید فرصت‌ها از درون تهدید‌ها است/شهید اسماعیل هنیه از شهادت در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر تقوا، نجات از شهوت و تسلط شیطان، روز خبرنگار و شهادت اسماعیل هنیه بیان کرد.
کد خبر: ۹۶۱۷۶۷۲
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر تقوا، نجات از شهوت و تسلط شیطان، روز خبرنگار و شهادت اسماعیل هنیه، به شرح زیر است:
باطن تقوا، مفهوم قدرت نهفته است/نگاه راهبردی، مهارت سیاست‌مداری، بصیرت‌محور و کشف و تولید فرصت‌ها از درون تهدید‌ها است/شهید اسماعیل هنیه از شهادت در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت
گرچه تقوا از فضایل اخلاقی است، لیکن به پشتوانه‌ی معرفتی نیاز دارد؛ لذا انسان متّقی هم از شبهه‌های علمی در امان است و هم از شهوت‌های عملی نجات می‌یابد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگام قرائت آیه کریمه «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» (طلاق: ۲) فرمودند: «مِنْ شبهاتِ الدُّنْیا وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَ شَدَائِدِ یوْمِ الْقِیامَةِ» پرهیزگاری باعث می‌شود، خداوند برای انسان پرهیزکار راه خلاص از شبهه‌های دنیا و نجات از دشواری‌های مرگ و سختی‌های قیامت قرار دهد و فرموده است: «تَمَامُ التَّقْوَى أَنْ تَتَعَلَّمَ مَا جَهِلْتَ وَ تَعْمَلَ بِمَا عَلِمْتَ» تمامیت پرهیزگاری مرهون جامعیت انسان متّقی در علم و عمل است، یعنی پرهیزگار کامل هرچه را که باید بداند فرا می‌گیرد و هرچه را که باید عمل کند انجام می‌دهد، چنین انسان وارسته‌ای از شبهه‌ی علمی و شهوت عملی نجات یافته است.

شاخص اصلی این نجات‌یافتگی نیز نداشتن تعلق به دنیا است؛ هم‌چنان‌که فرمودند: «مِلَاکُ الْتُّقَى رَفْضُ الدُّنْیا»، «حَرَامٌ عَلَى کُلِّ قَلْبٍ مُتَوَلِّهٍ بِالدُّنْیا أَنْ یسْکُنَهُ التَّقْوَى» دل شیدای دنیا از مَسکَن تقوا شدن محروم است، هم‌چنان‌که تقوا می‌تواند از سر ترس باشد، می‌تواند از سر شوق و محبت هم باشد.

همان‌طور که می‌توان از ترس عقاب الهی، کاری را انجام نداد، می‌توان به شوق رضایت و تقرب به خدا کار‌هایی را انجام داد. امیرالمومنین (ع) در وصف متقین می‌فرمایند: وَ لَوْلاَ الاْجَلُ الَّذِی کَتَبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِی أَجْسَادِهِمْ طَرْفَهَ عَیْن، شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ، وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ «اگر نبود اجل معینی که خداوند برای متقین تعیین کرده است، روح آنها از شوق به ثواب و ترس از عذاب الهی، چشم به هم زدنی در جسم‌شان باقی نمی‌ماند و جان می‌دادند» ((نهج البلاغه، خطبه۱۹۳)).

این یعنی تقوا منحصر در خوف نیست، بلکه شوق هم در وجود متقین موج می‌زند.

اگر تنها جهت خوفی تقوا مورد توجه قرار گیرد، ما خود را مجبور به داشتن تقوا می‌بینیم و از سر اضطرار به سراغ آن می‌رویم.

اما اگر جهت شوقی آن را نیز در نظر بگیریم، می‌توانیم به آن عشق بورزیم و آن را تمنا کنیم.

در بطن و متن معنای تقوا، مفهوم «قدرت» نهفته است و می‌توان تقوا را قدرت مراقبت از خود دانست.

انسانِ با تقوا یعنی کسی‌که قدرت این را دارد که نفس خود را مهار کرده و بر امیال کم‌ارزش خودش غلبه کند و آنچه را که می‌داند خوب است، انجام داده و آنچه را که می‌داند بد است ترک کند، یعنی خلاف علمش عمل نکند، تقوا قدرت مبارزه با نفس هم است؛ بنابراین انسان با تقوا، به‌دلیل داشتن قدرت اراده و مبارزه با قدرتمند‌ترین دشمن متصور، انسان فوق‌العاده قدرتمندی است.

به همین جهت در فرمایش نبوی (ص) آمده است: «هر که تقوا داشته باشد، نیرومند می‌زید و می‌تواند در سرزمین دشمنش آسوده و امن بگردد (مَنِ اتَّقَی اللّهَ عاشَ قَوِیّا، وَ سَارَ فی بِلادِ عَدُوِّهِ آمِنا (بحار الأنوار، ج۵، ص۲۸۳)). با این وصف، فارغ از نگاه دینی، به سادگی می‌توان دریافت که داشتن قدرت نرم تقوا، در همین دنیا ملاک برتری انسان‌ها بر یکدیگر خواهد بود. تقوا ملاک برتری است، چون ریشه و منشاء همه رشد‌ها است.

وقتی در همان ایام اسارت در شام، از محضر مبارک امام سجاد علیه السلام پرسیدند: «کَیفَ أمسَیتَ [أصبَحتَ]یَابنَ رَسولِ اللَّهِ؟» حضرت فرمودند: (أمسَینا [أصبَحنَا]کَبَنی إسرائیلَ فی آلِ فِرعَونَ، یُذَبِّحونَ أبناءَهُم وَ یَستَحیونَ نِساءَهُم، حال و روز ما در این روزگار مانند بنى اسرائیل در میان فرعونیان شده است، که پسران آنها را سر مى‌بُریدند و زنانشان را زنده مى‌گذاشتند أمسَتِ العَرَبُ تَفتَخِرُ عَلَى العَجَمِ لِأَنَّ مُحَمَّداً [رسولَ الله]مِنهُم، وَ أمسَتْ قُرَیشٌ تَفتَخِرُ عَلى سائِرِ العَرَبِ بِأَنَّ مُحَمَّداً [رسولَ الله]مِنها، عرب بر عجم مى‌بالد که محمّد (صلی الله علیه و آله)، عرب است و قریش بر بقیّۀ عرب مى‌بالد که محمّد (صلى الله علیه و آله) از آنها است وَ أمسَینا أهلُ بَیتِه وَ نَحنُ مَغصوبونَ مَظلومونَ مَقهورونَ مُقَتَّلونَ مَثبورونَ مَطرودونَ، فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّآ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ عَلى مَا أمسَینا [أصبَحنَا]فیهِ》.

در حالی که خانواده و فرزندان همین محمد (صلی الله علیه و آله) را حق‌شان را غصب کرده‌اند، به آنها ظلم می‌کنند، مورد بی‌مهری قرارشان می‌دهند، آنان را می‌کشند، حبس و زندانی‌شان می‌کنند، و در جامعه رانده‌شده و مطرودشان می‌نمایند. در یک کلام برای این وضعیت اسفباری که در آن به سر مى‌بریم، باید بگویم «انا لله و انا الیه راجعون»
مرحوم ابن‌طاووس در لهوف بعد از نقل این روایت می‌نویسد: چوب‌هاى منبر پیامبر صلى الله علیه و آله را بزرگ مى‌دارند و فرزندانش را زیر پاهایشان مى‌گذارند).

یا در روایت دیگری امام سجاد علیه السلام فرمودند: «در مکّه و مدینه، بیست نفر هم نیستند که ما را دوست بدارند»، اما سخن اینجاست که بیان‌های تحلیلی آل الله علیهم السلام، تنها معطوف به وضعیت و شرایط حال‌شان نیست و نگاه اصلی ایشان به وقایع و حوادث، نگاه راهبردی است.

نگاه راهبردی، نوعی نگاه واقع‌بینانه و تحلیلی است که معطوف به آینده بلندمدت جامعه اسلامی و حتی جامعه بشری می‌باشد و یکی از مؤلفه‌های مهم بصیرت است. نگاه و مواجهه راهبردی با پدیده‌ها و رویدادها، نگاهی ترکیبیِ خیلی دور و خیلی نزدیک به افق، کرانه و چشم‌انداز پدیده‌ها است؛ و به انسان کمک می‌کند که با شناخت صحیح حقایق و واقعیت‌ها، آگاهی از خود، دشمن، مقتضیات، موانع، امکانات، محیط و منابع، از بدترین شرایط و ناگوارترین رویداد‌ها و رخدادها، بهترین استفاده را برای بقاء سیاسی و اجتماعی خود یا مکتب و ارزش‌های خود بنماید و اصطلاحا تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کند.

نگاه راهبردی نگاهی عقاب‌گونه است و محدود و مقید به زمان و مکان حال نیست، بلکه نگاهی از بالا است که گذشته و حال را هم می‌بیند و بجای نگاه به یک واگن، تمام قطار، ریل و مسیر آمده و مسیر باقیمانده را نگاه می‌کند. در نگاه راهبردی، ما چند نکته اساسی را می‌یابیم، اینکه اولا کجا و در چه شرایط و موقعیتی بوده‌ایم، الآن کجاییم، و باید به کجا برویم؟ ثانیا چه امکانات و توانمندی‌هایی داریم، چه چیز‌هایی را نداریم و چگونه می‌خواهیم به مقصد برسیم؟ ثالثا چگونه آگاه می‌شویم که در مسیر درست حرکت می‌کنیم؟ اینکه قرآن کریم به ما گوشزد می‌فرماید: «عَسَى أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئًا وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ» (بقره: ۲۱۶)، یکی از معانی‌اش توصیه ما به نگاه بلندمدت و راهبردی به رویداد‌ها است.

با نگاه راهبردی با نکاتی که تقدیم شد، می‌توان در جایی که فرمود ممکن است موضوعی را شما کراهت داشته باشید، اما برای شما خیر باشد، آن خیر را فهمید و تشخیص داد یا آن‌جایی که ما به موضوعی علاقه‌مند هستیم، اما شر برای ما است، آن شر را می‌توان فهمید و تشخیص داد، اینها به برکت داشتن آن نگاه راهبردی است که بواسطه تقوا و بصیرت و معرفت بدست می‌آید.

نگاه راهبردی، مهارت سیاست‌مداری بصیرت‌محور و به‌معنای کشف و تولید فرصت‌ها از درون تهدید‌ها است.

اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی می‌گفتند: «من با تجربه این را می‌گویم که میزان فرصتی که در بحران‌ها وجود دارد در خود فرصت‌ها نیست. اما شرط آن این است که نترسید و نترسیم و نترسانیم». حاج قاسم این واقعیت را در حماسه دفاع از حرم، به منصه ظهور رساند و شهید رئیسی عزیز هم این واقعیت را در ساحت‌های مدیریت کلان کشور نشان داد.

شهید رئیسی با عبور از دوقطبی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی، دوگانه امید و ناامیدی را در ادبیات سیاسی و مدیریتی شاخص قرار داد.

به عقیده ایشان، هر کس اعتقاد دارد می‌شود و می‌توانیم، او لیاقت و کفایت مسئولیت و خدمت به مردم را دارد و الا نه او لیاقت ندارد، سرّ آرامش مؤمن در سخت‌ترین شرایط همین نگاه راهبردی است.

وقتی این نوع نگاه که باید در قامت یک حاکم اسلام باشد، وجود داشت می‌تواند آن حاکم، دقیق و حساب شده تعیین موضع کند، بنابر تحلیل یک بزرگواری که دقیق هم است، او می‌گوید: در جهان امروز فهم دقیق «مدل ابتکاری حکمرانی امام خامنه ای» بسیار حائز اهمیت است.

این مدل در واقع حکمرانی امت واحد اسلامی در قالب مقاومت اسلامی است که شالوده آن را معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی ره گذاشت.

در این حکمرانی آنچه اولویت دارد رصد اهداف بلند اسلام در مواجهه با جهانی مملو از تبعیض و خشونت نسبت به مردم محروم به رهبری استکبار جهانی است. ترور شهید سلیمانی در کشور عراق به همراه هم‌سنگرش ابومهدی المهندس توسط آمریکا بر خلاف آنچه استکبار جهانی تصورش را می‌کرد به مدل حکمرانی امت واحد اسلامی کمک و آغازی بر همدلی و همکاری بیشتر میان دو ملت ایران و عراق شد.

امروز هم شهادت اسماعیل هنیه سنی مذهب در ایران شیعی بدست اسرائیل کودک کش، نمونه تحقق امت واحدی است که در سایه عمل به آیه وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ایجاد خواهد شد و به حکمرانی امام خامنه‌ای در جهان اسلام خون تازه خواهد بخشید.

بی شک استمرار این مدل از حکمرانی در میان ملت‌های مسلمان لبنان، سوریه، یمن و افغانستان نوید بخش پیروزی جهان اسلام و ناکامی دشمنانش خواهد بود و کام آزادی خواهان جهان را شیرین و امید به حکمرانی مهدوی را میان عدالت جویان دو چندان خواهد کرد.

حضرت آقا در پیامشان در خصوص شهادت مجاهد شجاع شهید هنیه فرمودند: سال‌ها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود.

او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

با همان نگاه راهبردی موضوعات را پیش می‌برند و موفقیت ما هم در همین است.

سید عزیز و قهرمان و شجاعمان سید حسن نصرالله هم در بیانات خودشان با توج به شهادت اسماعیل هنیه و یکی از فرماندهان ارشد حزب الله، گفتند:پاسخ ایران و حزب‌الله قطعی ست و پاسخ ایران و حزب‌الله بسیار شدید خواهد بود به گونه‌ای که شدت پاسخ اسرائیل را غافلگیر خواهد کرد و از قبل انتظار چنین پاسخی را نخواهند داشت، کل محور مقاومت از ایران تا یمن ممکن است در این پاسخ مشارکت کنند یا ممکن است هر کدام بطور جداگانه پاسخ دهند.

به نوعی اسرائیل را سردرگم خواهند کرد، تلاش‌های آمریکا و سایر کشور‌ها برای آرام کردن مقاومت فایده‌ای ندارد و پاسخ انجام خواهد شد.

پیرامون جنگ در غزه و سایر محور‌های پشتیبانی تنها اتمام کامل جنگ در غزه می‌تواند منجر به قطع جنگ در محور‌های پشتیبانی شود و مذاکرات پیرامون این موضوع بی فایده است، مطمئنا این اقدام باند تروریستی و جنایتکار برای آمریکا به عنوان پشتیبان، هزینه سختی خواهد داشت و برای او گران تمام خواهد شد و ان شاءالله نصرت نهایی شامل حال همه‌ی مستضعفین عالم بشود.

خب الحمدلله شهر ماهدشت در انجام کار‌های خیر حرکت‌های موثر و مهمی را انجام داده است که یکی از آن اقدامات مسئله اربعین است و موکب‌هایی که در مسیر کربلا مستقر می‌شوند و خدمت رسانی می‌کنند به زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام که بسیار مورد عنایت امام حسین علیه السلام است و حکایات و قضایای فراوانی نقل شده و از طرفی هم با آن نگاه امت واحده‌ی اسلامی، انسان هر کاری انجام دهد برای این امر مهم در مسیر زمینه سازی ظهور موثر خواهد بود، لذا مردم عزیز و بزرگوار ماهدشت هر چه می‌توانید کمک‌های مالی و کالایی خودتان را براساس نیازی که موکب‌ها دارند می‌توانید اعلام کنید و ان شاءالله در این امر بسیار مهم و تاثیر گذار سهیم باشید.

خدا به همه شما مردم عزیز و عاشق اهل بیت علیهم السلام خیر کثیر عنایت فرماید.

به مناسبت ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار، از تلاش همه‌ی عزیزان خبرنگار که در راستای نشر ظرفیت‌ها و مطالبات شهر ماهدشت تلاش می‌کنند و مسائل و موضوعات نمازجمعه ماهدشت را در سطح استان نشر می‌دهند، قدرشناسی کنم و آرزوی توفیق و سلامتی برای مه عزیزان دارم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار