پیکر شهید حسین سامی‌مقام در سنندج تشییع شد

پیکر شهید حسین سامی‌مقام از شهدای سال ۵۹ در کردستان که بعد از ۴۴ سال تفحص شده است، بر روی دستان مردم غیور سنندج تشییع و بدرقه شد.
کد خبر: ۹۶۱۷۷۳۵
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، حسین سامی‌مقام نهم خرداد ۱۳۱۵ در آبادان چشم به جهان گشود.

پدرش عباس و مادرش گلستان نام داشت. تا پایان دوره متوسطه در رشته تجربی درس خواند و دیپلم گرفت.

سامی‌مقام سال ۱۳۴۲ ازدواج کرد و صاحب دو پسر و یک دختر شد و به‌عنوان نزاجا لشکر ۲۸ کردستان در جبهه حضور یافت.

پانزدهم مرداد ۱۳۵۹، با سمت فرمانده گردان در سنندج بر اثر اسیر – اعدام توسط گروه‌های ضدانقلاب شهید شد.

فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ پیاده کردستان می‌گوید، ضدانقلاب در مسیر باباریز – پل شیخ با ستون ارتش درگیر می‌شود و، چون قبل از درگیری آب را داخل جاده خاکی انداخته بودند، خودرو‌های ستون گیر می‌کند و آنها اجباراً به داخل پادگان ارتش سنندج برمی‌گردند.

آن روز سرلشکر ایرج نصرت‌زاد فرمانده تیپ ۱ لشکر ۲۸ پیاده کردستان با ۴۳ افسر و درجه‌دار و سرباز برای هدایت ستون بر روی ارتفاعات پل شیخ مستقر می‌شود که ضدانقلاب ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح با لباس مبدل نظامی روی سر آنها می‌روند و همه را به شهادت می‌رسانند.

زمانی که سایر نیرو‌های شهید نصرت‌زاد به محاصره ضدانقلاب درمی‌آیند، گردان شهید سامی‌مقام به کمک نیرو‌های تیپ ۱ می‌روند و سامی‌مقام هم به اسارت نیرو‌های ضدانقلاب دموکرات درمی‌آید و بعد از سه ماه اسارت و شکنجه، او را در زندان دوله‌تو جنگل‌های آلواتان آذربایجان غربی با دست‌وپای بسته به شهادت می‌رسانند.

سامی‌مقام نیز به‌صورت ناجوانمردانه و با یک حرکت عنصر نفوذی به‌عنوان راننده آمبولانس تلاش کرده بود در صفوف ما نفوذ کند، این شهید و تعدادی از هم‌رزمانش به دام دشمن می‌افتند و اسیر می‌شوند تا ۱۴ مرداد ۵۹ یک ماه و نیم قبل از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت می‌رسد.

این شهید پس از ۴۴ سال در منطقه شمال غرب کشور تفحص و هویتش با کارت شناسایی مشخص شد که سال ۱۳۵۹ به دست گروهک ضدانقلاب در منطقه سردشت به شهادت رسیده بود.

پیکر مطهر این شهید در ۲۴ تیرماه امسال تفحص شد و امروز بر روی دستان مردم غیور سنندج تشییع و بدرقه شد.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار