تشریح برنامه های بسیج جامعه پزشکی در اربعین حسینی

راه اندازی ۱۶۱ کوکب درمانی و یک بیمارستان صحرایی برای خدمت رسانی به زوار 

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور برنامه بسیج جامعه پزشکی در اربعین حسینی امسال را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۶۱۷۸۳۸
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۸
راه اندازی ۱۶۱ کوکب درمانی و یک بیمارستان صحرایی برای خدمت رسانی به زوار 

به گزارش روابط عمومی بسیج جامعه پزشکی ، دکتر محمدحسین زارع‌زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور صبح امروز در نشستی خبری با اشاره به اهداف این سازمان گفت: بسیج جامعه پزشکی به عنوان اقشار بیستگانه سازمان بسیج مستضعفین فعالیت خود را در سنوات قبل شروع کرده و تاریخچه آن به دوران دفاع مقدس بازمیگردد؛ زمانی که همکاران ما برای درمان مجروحان جنگی به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و خدمات درمانی خود را به مجروحان و رزمندگان دفاع مقدس ارائه میدادند و بسیج جامعه پزشکی در ادامه به فعالیتهای جهادی و ... پرداخت ‌ .

وی همچنین افزود: فعالیتهای بسیج جامعه پزشکی شامل جهاد تبیین در قالب (برگزاری همایشهای مختلف و اردوی راهیان نور) جهاد خدمت(برگزاری اردوهای جهادی، برپایی بیمارستانهای صحرایی) است ؛ در سال گذشته ۵۳ مورد برپایی بیمارستان صحرایی و ارائه خدمات درمانی را به مردم مناطق محروم داشته‌ایم .  به همت بسیج جامعه پزشکی، سال گذشته بیش از ۶ میلیون خدمت درمانی و ۴۵۲۱ عمل جراحی در مناطق محروم انجام شده است . ضمن اینکه فعالیت دیگر بسیج جامعه پزشکی، جهاد امیدآفرینی است که  در این راستا، ۸ هزار ۶۲۰ نفر را به اردوی راهیان پیشرفت اعزام کرده است. همچنین کشتی سازی، سدسازی از جمله مظاهر پیشرفتی در دوران انقلاب اسلامی که قابل مشاهده است .

زارع زاده در خصوص ارائه خدمات درمانی به زائران در  اربعین حسینی گفت: سالهای بسیاری است که همکاران ما  در اربعین به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی میپردازد ؛ در سال گذشته ۵ هزار ۹۵۱ نفر از اعضای بسیج جامعه پزشکی به مراسم پیاده‌روی اربعین اعزام شدند تا در موکب‌های بهداشتی و درمانی اربعین به زائران خدمات ارائه کنند که در این میان از همکاران ما نیز، بیش از یک میلیون و ۶۶۵ هزار نفر به ارائه خدمت پرداخته‌اند. 

رئیس بسیج جامعه پزشکی در خصوص برپایی موکبها اربعین حسینی اظهار کرد: امسال قرار است ۱۶۱ موکب درمانی در ایام اربعین فعال باشند که از این تعداد ۳۱ موکب در ایران و ۱۳۰ موکب نیز در خاک عراق مستقر خواهند بود.  ما زئرانی از کشورهای مختلف داریم براین اساس در مرزهای سیستان بلوچستان و استانهای مرزی مثل خوزستان، کرمانشاه، ایلام آذربایجان غربی خدمات زیادی را لازم است به ویژه اینکه امسال با گرمای شدید، احتمال گرمازدگی بیشتری داریم و تدابیر آن اتخاذ شده است . 

وی همچنین افزود: از ۱۳۰ موکب در عراق، ۱۲۲ موکب  مشارکتی است و ۸ موکب ایرانی در عراق به صورت مستقل  مشغول خدمات رسانی خواهند شد؛ همچنین در کشور ایران هم از ۳۱ موکب درمانی ۱۷ موکب به صورت مستقل از همکاران سازمان بسیج پزشکی و ۱۴ موکب هم به صورت مشارکتی ارائه خدمات خواهند داد. یک موکب اساسی و اصلی هم در شهر کربلا با مسئولیت، جباری دبیر قرارگاه اربعین سازمان بسیج جامعه پزشکی برپا میشود .  

زارع زاده در آخر بیان کرد: جلسات متعددی هم با همکاران در سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و نهادهای مرتبط جلسات متعدد داشته ایم و همکاری لازم را برای تأمین نیروی انسانی، دارو و... خواهیم داشت. برای تامین دارو نیازمند همکاری هلال احمر هستیم که این هماهنگی ها انجام شده است . یکی از مشکلاتی که ما در سالهای گذشته با آن مواجه بودیم این بود که افراد علاقه بسیاری برای حضور در شهر نجف و کربلا داشتند که زیارت هم کنند که این امر موجب شده بود که خدمات درمانی از فاصله خروج از مرز مهران و چذابه تا ورود افراد به عراق خدمات به صورت کامل نباشد که با هماهنگی‌های که با سازمان بسیج مردمی عراق داشتیم قرار شد که ۲۱۸ نفر از همکارانمان در موکب‌های درمانی شهر عراق به ارائه خدمات درمانی بپردازند. 

وی در ادامه گفت: ما در مرز مهران، استان ایلام بیمارستان صحرایی داریم و خدمات درمانی به صورت مشارکتی به ارائه خدمت میپردازند .  باتوجه به اینکه ما تنها نهاد مسئول در سلامت مردم نیستیم اما همکاری لازم با همکاران  در اورژانس و ..‌ خواهیم داشت . از ۲۱ مرداد ماه تا ۵ شهریور ماه در اربعین حسینی ارائه خدمات خواهیم داشت . 

وی در خصوص تب دانگی گفت:  این بیماری وارد کشور ما شده که راه سرایت آن نیش پشه است که درمان قطعی هم ندارد؛ وزارت بهداشت مقدمات درمان این بیماری را در زیرساخت‌های شبکه بهداشت فراهم کرده است؛ همکاران ما نیز برای ارائه خدمت آمادگی دارند .

رییس بسیج جامعه پزشکی در خصوص قانون جوانی جمعیت گفت: راهبرد سازمان جامعه پزشکی، در حرکت به سوی جلو، فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که راهبرد رهبر در سندی تحت عنوان سند اعتلای ۱۰ ساله بسیج جمع‌بندی شده و چراغ راه ما در بسیج شده است. یکی از مسائلی که در فرمایش رهبر به عنوان بحران یاد شده، موضوع جمعیت، سالمندی و کهنسالی است.

وی گفت: پیری جمعیت بحرانی است که محسوس نیست ضمن اینکه در سایر کشورها هم هست و راهکارهایی ارائه شده است در کشور ما نیز قانون جوانی جمعیت بیان شده که به دولت ابلاغ شد و دولت فعالیت خود را آغاز کرده که در این میان همزمان بسیج و بسیج جامعه پزشکی نیز فعالیت خود را آغاز کردند و کماکان ادامه دارد . 

زارع زاده با اشاره به اجرای طرح نفس مطرح کرد: یکی از کارهای خوبی که در سازمان بسیج پیگیری شد طرح نفس است این طرح یک میانبر برای افزایش جمعیت است گاهی سقط جنین باید برای حفظ جان مادر اتفاق افتد اما گاهی هم عمدی و جنایی است . آمار دقیقی از سقط جنین در کشور دسترس نیست اما به طور متوسط روزی هزارتا سقط جنین در کشور انجام می‌شود که آمار بالایی است. طرح نفس نجات فرزندان سقط است از سال ۱۴۰۰ تا کنون فعالیت بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ نفر مراجع داشتیم  ۴ هزار ۵۰۰ را از سقط جلوگیری کردیم و متولد شده‌اند . در حال حاضر افرادی هم تحت مشاوره هستند و انشالله فرزندانشان به دنیا خواهند آمد . اگر یک نفر را نجات دهیم یک نسل را نجات دادهایم انشالله با کمک های بیشتر این مسیر را ادامه دهیم .

وی تأکید کرد: طرح نفس برای حفظ و نگهداشت جنین‌هایی که والدین آنها تصمیم به سقط گرفته‌اند، اجرا می‌شود. با اجرای این طرح تاکنون جان ۴۵۵۰ فرزند از سقط جنین نجات پیدا کرده است.از نیمه دوم سال 1400 تاکنون در 250 مرکز نفس افراد داوطلب شامل ماماها، مشاوران، متخصصان زنان و زایمان و روانشناسان حضور دارند و فعالیت‌های لازم را ارائه می‌کنند.

وی در خصوص علت تمایل زوجین به سقط جنین توضیح داد: یکی از دلایل سقط، در دسترس بودن آسان داروی سقط جنین است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۳ درصد از افراد به دلایل اقتصادی درخواست سقط داشته‌اند

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار