خدا محوری مهم‌ترین ویژگی سبک زندگی اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه تهران در برنامه سبک زندگی تیپ مردم پایه امام صادق (ع) استان بوشهر گفت: خدامحوری مهمترین ویژگی سبک زندگی اسلامی است.
کد خبر: ۹۶۱۸۴۲۱
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر ، حجت‌الاسلام دکتر حمید نصیری روانشناس متخصص در امور خانواده در برنامه سبک زندگی تیپ مردم پایه امام صادق (ع) استان بوشهر درباره نقش ایمان در اصلاح سبک زندگی اظهار داشت: ایمان، باوری است که ما را به امنیت و آرامش می‌رساند، بنابراین اگر باور داریم خدا ما را می‌بیند بحران‌های روحی و اضطراب معنا ندارد.

وی افزود: کسی که باور به ناظر بودن خدا دارد سر چشم و هم چشمی با دیگران، زندگی را پر زرق و برق نمی‌کند که دیگران ببینند، همچنین اگر به رازقیت خدا ایمان داشته باشیم، ربا و رشوه و فسادهای مالی معنا ندارد، اگر به مأجور بودن نزد خدا ایمان داریم، سرمایه و خط اصلی زندگی بر مبنای کمک به دیگران خواهد بود نه صرفاً منافع شخصی.

حجت‌الاسلام نصیری یادآور شد: ما گاهی تنها ظواهر دینی را حفظ می‌کنیم و در عمق زندگی‌مان خبری از دین نیست؛ در گردنه های زندگی است که میزان پایبندی ما به دین مشخص می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه تهران، عدم حساسیت نسبت به فقرا و مشکلات دیگران و عدم سازگاری، مدارا و ایثار و گذشت را از مصادیق سطحی نگری در دین دانست و گفت: سطحی نگری این است که خدا و ائمه اطهار(ع) را ناظر خود ندانسته و هر چه می‌خواهیم در مقابل دید ایشان خطا و لغزش انجام دهیم.

وی با تأکید بر این که زندگی نیازمند یک برنامه است، در تشریح ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی ابراز داشت: اگر قرآن راهنمای زندگی باشد سعادت دنیا و آخرت را تضمین می‌کند.

وی تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی به رعایت اخلاق در همه عرصه های اجتماعی، فردی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دعوت می‌کند؛ در مسأله ازدواج و خانواده می‌گوید رسالت زن و مرد، آرامش دادن به یکدیگر بر اساس مودت و رحمت است، یعنی ابتدا باید مودت به عنوان وظیفه باشد و بعد انتظار رحمت و آرامش داشته باشند.

حجت‌الاسلام دکتر نصیری ادامه داد: اسلام در اقتصاد، مردم را از تجملات و اسراف بر حذر داشته به قناعت دعوت می‌کند که اگر این مهم به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی سرلوحه قرار گیرد، دیگر دغدغه گرانی نخواهیم داشت.

وی، توحید و خدامحوری به جای نفس محوری و الگو قرار دادن اهل بیت(ع) را مهم‌ترین شاخصه های سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: سبک زندگی غربی، انسان محور و به دنبال تأمین خواسته‌ها و لذایذ انسان است در حالی که در قرآن کریم می‌فرماید «بسا چیزهایی که شما دوست دارید ولی خیر شما در آن نیست».

این استاد حوزه و دانشگاه در تبیین تفاوت‌های سبک زندگی اسلامی و غربی، خاطرنشان کرد: سبک زندگی در اسلام بر مبنای معنویات است نه مادیات، و در تعارض این دو همیشه امور معنوی و اخروی اولویت دارد چرا که مبنای اصلی، زندگی پس از مرگ است.

وی ادامه داد:‌ انسان در سبک زندگی غربی در پی سود و منافع خود است اما یک فرد مسلمان در پی خدمت رسانی به دیگران است بنابراین اگر به دنبال سبک غربی برویم همه چیز خود را از دست می‌دهیم.

پایان خبر/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار