خبرهای داغ:

عدم مناسب‌سازی معابر و افزایش رنج روزمرگی‌های معلولان و سالمندان

رنج راه رفتن و حکایت مناسب سازی دقیق با آغاز حرکت از خانه و رفتن به اجتماع ارتباط مستقیم دارد و چه بسیار افراد توانخواهی که برای رهایی از وابستگی به دیگری ماندن در خانه را بر می‌گزینند.
کد خبر: ۹۶۱۸۵۵۵
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی ؛ نجمه کرمی خبرنگار افتخاری بسیج و از جامعه معلولین شهرستان طبس در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: حس استقلال و وابسته نبودن به دیگری تمام آن چیزی است که با هر یک از معلولان و سالمندان که صحبت می‌شود خواهان آن هستند و البته خود به درستی تاکید می‌کنند، اولین گام برای رسیدن به همین حس فاخر استقلال، مناسب سازی معابر و اماکن عمومی شهر است که به آنها کمک می‌کند از خانه به سمت اجتماع حرکت کنند.

وی افزود: تلخی واقعیت وضعیت نامطلوب مناسب سازی در جای جای شهرستان طبس را می‌توان از روزمرگی‌های زندگی افراد دارای معلولیت مشاهده کرد، رنج راه آنچنان ناهموار و سخت است که آنها را در این ماندن و دوری از بیرون مصمم‌تر می‌کند، کوچه و خیابان‌هایی که عبور و مرور از آنها نه فقط برای افرادی دارای مشکلات جسمی و حرکتی هستند که برای کودکان و آنهایی که سالم هستند هم گاه سخت می‌شود اما همین مشکلات برای افرادی که دچار معولیت‌های جسمی و حرکتی هستند که گاه آنچنان راه رفتن را سخت می‌کند که ترجیح را بر ماندن در محدودیت خانه می‌دهند.

کرمی خاطر نشان کرد : در شرایطی که گفته می‌شود شمار معلولیت‌ها و سالمندان روز به روز بنا به دلایلی اعم از حوادث و تصادفات رو به افزایش است، مناسب سازی معابر و اماکن عمومی و ادارات و سازمان‌ها در طبس نیز باید به عنوان یک ضرورت به آن نگاه شود، در عین حال نباید فراموش کرد که معلولیت و سالمندی اتفاق دور از ذهنی نیست و سلامتی مطلق نیست گاه با اتفاقی و حادثه‌ای معلولیت رخ می‌دهد و باید شرایط زندگی توام با رفاه که امکان حضور در جامعه و اجتماع را داشته باشد، را برای او فراهم کرد.

نجمه کرمی از افراد توانخواهی که در اندام حرکتی دچار مشکل است می‌گوید: به علت ساختار نامناسب فضای شهری افراد معلول و سالمند به خصوص آنهایی که از ویلچر استفاده می‌کنند قادر به تردد داخل شهر نیستند بطوری‌که بیشتر آنها خانه نشین شده‌اند و از فعالیت‌های اجتماعی محروم هستند.

وی افزود: خیابان‌های باریک و ناهموار و نبود پل برای عبور راحت، تردد را سخت تر کرده است و در مورد برخی فضاهای تفریحی و بوستان‌ها هم باید گفت که این مکان ها و اماکن برای معلولان و سالمندان نیست.

کرمی گفت: ساختمان‌های اداری، موسسات، بانک‌ها و سایر جاهایی که برای انجام کارهای اداری گذرمان به آنها می‌افتد همراه با مانع پله‌اند و بعضی از این مکان ها فاقد رمپ و آسانسور است و حتی برخی رمپ ها بیشتر به صورت نمادین درست شده است و کارایی لازم  را ندارد.

وی تاکید کرد: شرایط عبور ومرور برای معلولان و سالمندان آنقدر سخت شده که در بسیاری مواقع مگر در صورت ضرورت از خانه بیرون بیایند که تداوم این وضعیت به انزوای آنها از اجتماع می‌انجامد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار