معرفی عرصه های خدمت بسیج،اردوی راهیان پیشرفت بسیج دانش آموزی

مقاصد گردشگری اردوی راهیان پیشرف پیشرفت شامل صنایع بزرگ، مراکز پدافندی کشور، مراکز علمی، پارک‌های علم و فناوری و...

هدف اردوهای راهیان پیشرفت، بازدید میدانی دانش‌آموزان از دستارودهای کشور است/ اردوی راهیان پیشرفت فرصتی برای شناسایی استعداد دانش‌آموزان توسط مقاصد گردشگری است
کد خبر: ۹۶۱۸۷۶۴
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام، مدتی است که بعد از موفقیت طرح راهیان نور که به بازدید از یادمان‌های شهدا اختصاص پیدا کرده بود، توصیه و تاکید شد که دانش‌آموزان، معلمان، مربیان و حتی خانواده‌ها و افراد تاثیرگذار به صورت میدانی و حضوری از برخی از مقاصد گردشگری پیشرفت، بازدید داشته باشند.

مقاصد گردشگری پیشرفت شامل صنایع بزرگ، مراکز پدافندی کشور، مراکز علمی، پارک‌های علم و فناوری و حتی در استان و منطقه صنایع کوچکتر ولی موثر و پویا و اثرگذار و جدید و نو است،  آموزش و پرورش تصمیم گرفت به همراه تشکل‌های دانش‌آموزی و معاونین پرورشی، مقاصد پیشرفت‌گردی را در سطح مناطق، استان‌ها و ملی شناسایی کرده و به تناسب سطح، جنسیت و دوره تحصیلی، دانش‌آموزان را به این مقاصد گردشگری اعزام کند تا به طور حضوری و میدانی با این پیشرفت‌ها آشنا شوند.

برای اینکه این اردوها تاثیرگذاری لازم را داشته باشند، نیاز به چند نکته است:
یک اینکه هر پیشرفتی یک راوی لازم دارد و اگر صرفا دانش‌آموزان را برای بازدید ببریم، یک بازدید معمولی می‌شود ولی وقتی راوی پیشرفت وجود داشته باشد برای فهم و پژوهش می‌شود بنابراین نکته اصلی این اردوها و سفرها راوی است.
 اگر کسی بتواند مقصد گردشگری را به خوبی برای دانش‌آموزان روایت کند و چشم‌انداز آینده را برای به‌ها توضیح دهد، قطعا دانش‌آموزان با انگیزه بیشتری به این سفرها می‌آیند و اثر بیشتری می‌گیرند.
دومین نکته این است که هر کسی را به هر مقصدی اعزام نکنیم بلکه به تناسب روحیه، جنسیت و اهداف درسی که برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده اعزام کنیم، این امر به این دلیل است که آمایش حرفه‌ای و شغلی آینده را در نظر بگیریم و شخص، یک چشم‌اندازی از آینده خود را به صورت حضوری و میدانی بتواند به دست بیاورد.

سومین نکته این است که در این بازدیدها و دیدارها استعدادیابی هم ممکن است اتفاق بیفتد و یک مرکز گردشگری اگر مخاطب‌شناس خوبی باشد از بین دانش‌آموزانی که به بازدید می‌روند با یک فرآیندی بتواند استعدادهای آن‌ها را شناسایی کند.

اخیراً سازمان بسیج دانش‌آموزی و سازمان دانش‌آموزی از طریق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دوره‌های ویژه داهیان پیشرفت را تعریف کرده‌اند که این عزیزان که مستعدتر و پویاتر هستند. برنامه‌های آموزشی و پژوهشی بهتری را دارند به مقاصد گردشگری کشوری اعزام شوند که این امر با عنوان راهیان پیشرفت نورانی در هفته گذشته آغاز شد.

این دانش‌آموزان از اماکن بسیار مهم مثل پالایشگاه‌های بزرگ، صنایع بزرگ مثل نمایشگاه‌های هوایی و موشکی کشور بازدید می‌کنند و بعضی از این افراد، پروژه‌هایی را هم در این خصوص دارند و اجازه داده می‌شود که در آنجا تحقیق کنند.

به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که به طور متوازن در همه استان‌ها داشته باشند. مقاصد گردشگری پیشرفت در استان‌ها را شناسایی شده اند و به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها توصیه شده که به طور متوازن همه افراد را بتوانند در بخشی از این مقاصد شرکت دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار