شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

۲۰ روز تا آئین بزرگ اربعین حسینی باقی‌ مانده است، حضور زائران برای طی طریق به عتبات عالیات در مرز بین‌المللی مهران در مقایسه با سال‌های گذشته روز به روز در حال افزایش است.
کد خبر: ۹۶۱۸۷۶۶
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ایلام،روز بیستم ماه صفر یعنی "اربعین" چهلمین روز پس از شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) که حدود ۲۰ روز کمتر به این میعادگاه عاشقان حسینی از سراسر جهان نمانده است، جمعیت میلیونی از سوی جای جای ایران اسلامی راهی مرز مهران و سایر مرزها شده تا خود را به کربلای معلی برسانند.

این روزها، عطر و بوی حسینی و شور و شوقی وصف ناپذیر همه وجود عاشقان و زائران، مجاوران و مشتاقان عزیز زهرا(س) همه عالم را فرا گرفته است و هر لحظه به بزرگترین اجتماع بشری نزدیک می‌شویم، کنگره بزرگ و اجتماع میلیونی و عظیمی که هر مسلمانی به عشق زیارت آقا اباعبدالله الحسین(ع) از شهر، خانه و کاشانه‌اش با وجود به جان خریدن همه مخاطرات بین راه پا در این وادی نهاده تا ذره‌ای از عشق و علاقه وافر خود را به نمایش بگذارد.

زمان کوتاهی مانده تا این کنگره بزرگ و اینک همه شیفتگان آقا اباعبدالله الحسین(ع) از زن و مرد، کوچک و بزرگ همه سیاه پوش و عزادار برای رسیدن به حرم سیدالشهدا(ع) و کربلا لحظه‌ شماری می‌کنند و هرکس به نوعی این شور و شوق خود را به نمایش گذاشته و از دلدادگی به معشوق غروری وصف‌ناپذیر در اعماق وجودشان دارند.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا، در مرز مهران، بیشتر تردد زائران از مرز بین المللی مهران مربوط به خروج زائران از مرز است که با مدیریت سفر خود پس از زیارت کربلای معلی و شرکت در آیین پیاده روی بزرگ اربعین حسینی چند روز زودتر سفر زیارتی خود را آغاز کرده‌اند.

اتخاذ تدابیر مناسب از سوی ستاد اربعین استان ایلام و همکاری‌های مناسب بین بخشی میان تمامی سازمان‌ها و نهادهای دخیل، کنترل و رصد لحظه‌ای وضعیت مرز، تلاش برای تردد با نظم و دقیق بازگشت زائران پیش از روز اربعین مشکلات تردد در این مرز بین‌المللی را به حداقل ممکن رسانده است.

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

تردد ۲۳۲ هزار زائر از مرز مهران در دهه اول محرم

فرمانده انتظامی استان ایلام از آمادگی کامل کارکنان پلیس این استان برای مأموریت اربعین، گفت: ۲۳۲ هزار زائر در دهه اول محرم از مرز مهران تردد کرده‌اند.

سردار "جمال سلمانی" با اشاره به تردد ۲۳۲ هزار زائر از مرز مهران در دهه اول محرم امسال، اظهار کرد: کارکنان پلیس ایلام برای شرکت در ماموریت اربعین آمادگی کامل دارند.
وی با بیان اینکه مرز مهران یکی از نزدیک‌ترین مرزها به عتبات عالیات در بین مرزهای ۶ گانه است، ابراز کرد: پلیس استان در راستای فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و تدابیر سازمانی مبنی بر برگزاری اربعینی سهل و آسان برای زائران حسینی اقدامات خوبی را انجام داده است.

فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه امسال و در مقایسه با سال‌های گذشته نیازمندی‌های استان از مرکز کاهش چشمگیری داشته است، گفت: بلوک‌بندی شهرستان مهران به سه بلوک جهت ارائه خدمات انتظامی به زائران حسینی و تشکیل ۹ قرارگاه فرعی در شهرستان‌های در مسیر زائران با هدف اتخاذ تدابیر با هدف تسهیل و اسکان زائران و ارائه خدمات به آنان از اهم اقدامات پلیس در استان بوده است.

سردار سلمانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مشکلات زیرساختی در مسیرهای منتهی به مرز مهران، جاده مواصلاتی دهلران به مهران است، خاطرنشان کرد: انتظاری که از مسئولان مربوطه داریم اصلاح زیرساخت‌های جاده‌ای در این مسیر است تا انشاءالله شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای زائران در این مرز پرتردد باشیم.

مهران میزبان وزرای کشور ایران و عراق/ تسهیل در تردد زوار محور تعاملات مشترک

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

اربعین سال گذشته بیش از سه میلیون و ششصد هزار زائر اربعین از مرز مهران تردد داشته‌اند که بیش از ۵۰ درصد مترددین زوار اربعین از مرزهای ۶ گانه کشور با عراق را شامل می‌شود.

تعاملات مسئولان کشورهای ایران و عراق در برگزاری هر چه بهتر کنگره بزرگ اربعین حسینی بسیار تأثیرگذار بوده و زمینه‌ساز تسهیل در تردد زوار خواهد بود.

"عبدالامیر الشمری" وزیر کشور عراق، تیرماه امسال در راس هیئتی به منظور گفت و گو و تقویت تعاملات و هماهنگی‌های بیشتر برای برگزاری اربعین حسینی سال جاری با استقبال "احمد وحیدی" وزیر کشور، روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه وارد مرز بین المللی مهران شد.

وزیر کشور عراق با بیان اینکه تمامی ملت و مسئولان عراقی آماده خدمات رسانی و استقبال از زوار اربعین حسینی هستند، گفت: تمامی امکانات برای ارائه خدمات به زوار پای کار خواهد بود.

وی با بیان تمامی ملت عراق برای استقبال از زوار آماده بوده و همه زوار مهمان امام حسین(ع) هستند، یادآور شد: ما به عنوان دولت عراق تمام امکانات خود را برای خدمت زوار به کار می بندیم.

وزیر کشور عراق تصریح کرد: خدماتی که دولت عراق به زوار ارائه می شود فقط شامل ۱۰ درصد خدمات ارائه شده به زوار است چرا که بیشتر این خدمات توسط مردم عراق ارائه زوار می‌شود.

الشمری با اشاره به اینکه ما به عنوان دولت هیچ گونه خدمتی از زوار را دریغ نمی‌کنیم، گفت: در خصوص ورود زوار به مرزهای عراق، مهر گذرنامه و تسهیل در تردد زوار، کارها را به سرعت پیش خواهیم برد و تنها موضوع بازرسی وسایل همراه زوار است که تلاش می‌شود این امر هم به سرعت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از ترمینال مرز زرباطیه هم آسفالت شده است، گفت: در مورد اتوبوس‌های ایرانی هم تقاضا می‌کنیم از پانزدهم صفر وارد کشور عراق شوند.

وزیر کشور عراق افزود: زوار ایرانی در یک زمانبندی سازمان‌دهی شده با فواصل مناسب از مرز مهران وارد کشور عراق شوند تا مشکلی در زمینه معطلی آنان در نقطه صفر مرزی به وجود نیاید و زوار سفر خود را مدیریت کنند.

الشمری با تاکید بر اینکه همکاری لازم برای موج بازگشت زوار اربعین از سمت عراق را خواهیم داشت، تصریح کرد: سال گذشته شاهد تصادف جاده‌ای زیادی بودیم که حدود ۱۵۰ نفر در این تصادف کشته شدند و امسال برنامه ریزی لازم برای کاهش تصادفات جاده‌ای انجام شده‌ است، استقرار دوربین کنترل سرعت و ایجاد گشت های جاده ای و نصب علایم ترافیکی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: شماره تماس ۱۳۰ برای زوار ایرانی با اپراتور فارسی زبان در نظر گرفته شده که زوار ایرانی در صورت مواجهه با هر گونه مشکلی، می‌توانند با این شماره تماس بگیرند.

وزیر کشور ایران نیز در این نشست گفت: توافق نامه ‌ای که بین دو کشور در خصوص اربعین امضا شد شامل چهل بند در حوزه های حمل و نقل و عبور از مرز، اتباع خارجی، هلال احمر، حمل و نقل مواکب و مرزهای عبور آنها است.

"احمد وحیدی" ابراز کرد: موضوع اصلی در اربعین سال جاری، مسأله گرما است، تامین آب، یخ، سایه‌بان، محل سکونت زوار، سرعت حمل و نقل زوار از جمله موضوعاتی است که باید در اربعین امسال مورد توجه طرفین قرار گیرد.

وی با اشاره به حوادث جاده ای مربوط به زوار اربعین حسینی در کشور عراق، افزود: پلیس راهور جمهوری اسلامی، آماده همکاری با پلیس کشور عراق در راستای کاهش حوادث جاده ای در ایام اربعین است.

وحیدی با اشاره به اینکه تعاملات و هماهنگی های لازم تا ایام اربعین حسینی همچنان با مسئولان عراقی ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: برای اربعین سال جاری باید تلاش شود که زمان ورود و خروج زوار از مرزهای ۶ گانه در ایام اربعین با توجه به شدت گرمای هوا کاهش یابد.

همه چیز مهیای تردد زائران حسینی(ع) از مرز مهران

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

با آغاز تردد زائران اربعین حسینی،تلاش مسئولان استانی این بوده تا تمام مشکلات پایانه مرزی مهران برای اربعین امسال رفع شود و زائران با سهولت بیشتری از این مرز تردد و در همایش ملی و بزرگ اربعین شرکت کنند.

فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام در راستای توسعه زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران، پایانه مسافری برکت، تأمین ایمنی در راه‌های مواصلاتی بسیار با اهمیت و تاثیرگذار بوده و بعد از اربعین حسینی سال گذشته کارها به جد پیگیری شده و اقدامات لازم برای تردد راحت و بدون اتلاف وقت زائران اربعین در مرز بین‌المللی مهران اندیشیده شده است.

با توجه به حجم تردد زائر اربعین حسینی (ع) در سال گذشته و آمد و شد بیشترین تعداد زائر از این مرز در بین مرزهای کشور، پیش بینی شده که در سال‌جاری بیش از سال گذشته زوار از مرز بین المللی مهران تردد داشته باشند.

استاندار ایلام: تمهیدات برای برگزاری کنگره اربعین فراهم شده است

استاندار ایلام با بیان اینکه تمهیدات برای برگزاری کنگره اربعین فراهم شده است، گفت: برای تسهیل تردد زوار، تونل کبیرکوه قبل از اربعین زیر بار ترافیک می‌رود.

"حسن بهرام‌نیا" در نشست ستاد مرکزی اربعین که به‌صورت وبیناری به ریاست وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه‌های زیرساختی همانند سال گذشته با وجود عدم ترزیق اعتبارات، با همه توان، برای تکمیل پروژه‌ها اهتمام دارند.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه برای تسهیل تردد زوار، تونل کبیرکوه قبل از اربعین زیر بار ترافیک می‌رود، گفت:برای خدمات‌دهی مستمر به زوار، نیاز است از اول صفر و سه روز پس از روز اربعین مواکب در مرز مهران فعالیت داشته باشند.

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

بهرام‌نیا با اشاره به آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اربعین و کمیته‌های ۱۸گانه این ستاد، گفت: مانور اربعین در مرز مهران با حضور روسای کمیته‌های ۱۸گانه این ستاد آغاز می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری و همراهی همه دست‌اندرکاران ستاد اربعین، گفت: تاکنون ۱۱ میلیون بطری آب در مرز مهران ذخیره‌سازی شده که نیاز است تا هفته آینده این رقم افزایش یابد و برای استفاده استفاده زوار به سردخانه‌ها منتقل شوند.

رییس ستاد اربعین استان ایلام با اشاره به این مطلب که تعهدات جهاد کشاورزی برای اربعین سال ۱۴۰۳ تاکنون محقق نشده است، افزود: جهاد کشاورزی متهعد شده بود ۱۸ دستگاه ماشین یخچال‌دار و ۴ چهار دستگاه لیفتراک ارسال کند که نیاز است از مرکز ستاد این تعهد پیگیری شود.

استاندار ایلام با تاکید بر تخصیص و جذب اعتبارات اربعین، گفت: با توجه به طلب پیمانکاران در استان، یک هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اختصاص یافته اما پرداخت نشده است.

۹ هزار و ‌۲۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌ راه‌های ایلام در حوزه اربعین هزینه شد

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: طی سال گذشته تا کنون ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در بخش پروژه‌های زیرساختی راه‌های حوزه اربعین استان ایلام هزینه شده است.

"داریوش امانی" در نشست هماهنگی ستاد اربعین در مرز مهران، اظهار کرد: در بحث زیرساخت‌ها اقدام‌های خوبی در مسیرهای منتهی به پایانه ‌مرزی طی سال‌های گذشته صورت گرفته به طوری که طی سال جاری تاکنون ۱۵۰ کیلومتر روکش آسفالت و نزدیک به ۴۰ کیلومتر نیوجرسی نصب شده و سه هزار کیلومتر خط کشی نیز در جاده‌های این استان در دست اجراست.

وی افزود: در پایانه مرزی مهران و پایانه برکت ۱۲ هزار متر مربع کف پوش، تونل‌های سرد و اقداماتی چون سازه‌های با دوام و افزایش و بازسازی چشمه‌ سرویس‌های بهداشتی‌ و خوابگاه استراحت رانندگان ایجاد شده است.

معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد: در بحث نقل و انتقال زوار اربعین نیز از مردم تقاضا داریم از خودروهای شخصی استفاده کنند چرا که ظرفیت ناوگان سازمان راهداری همانند سال گذشته بوده و کمبود در این بخش وجود دارد.

امانی یادآور شد: با توجه به تاکیدات ستاد اربعین کشور، زوار سفرهای خود را مدیریت کنند و به روزهای پایانی اربعین موکول نکنند تا ناوگان حمل و نقل عمومی بتواند جوابگوی جابجایی زائران باشد.

وی با اشاره به بحث مسافر یار، بیان کرد: در اجرای این طرح، زائرانی که از شهرهای مبدا خود حرکت می کنند می‌توانند همشهریان خود را همراه کنند تا هم در طول مسیر تنها نباشند و هم‌ کمکی به ناوگان حمل و نقل کرده باشند.

معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در این ایام سازمان راهداری با تمامی امکانات خود در بحث جابجایی زوار پای کار خواهد بود و از کلیه ظرفیت‌های سواری‌های اینترنتی، بخش خصوصی، آژانس‌ها، ون‌ها، مینی بوس‌ها برای تمامی مسیرها استفاده خواهد شد.

زوار اربعین با هفت هزار دستگاه اتوبوس بین‌ شهری جابجا می‌شوند

مدیرکل حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری کشور با بیان اینکه تمامی تمهیدات لازم برای تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی در همه مرزهای از جمله مرز مهران فراهم شده است، گفت: هفت هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زوار اربعین در نظر گرفته شده است.

"داریوش باقرجوان" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پایانه مسافربری برکت شهر مهران، اظهار کرد: ظرفیت ناوگان صنایع، کارخانجات، معادن، شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی در ایام اربعین برای جابجایی زوار و انتقال به مرزهای کشور پای کار خواهد آمد.

وی با بیان اینکه تعداد ناوگان حمل‌ و نقل عمومی بین‌شهری زیر نظر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نزدیک به ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه است، افزود: از این تعداد هفت هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارند که امکان پیمایش مسافت‌های بلند و متوسط(۳۵۰ کیلومتر) را دارند که در ایام اربعین برای جابجایی زوار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مدیرکل حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری کشور یادآور شد: همچنین ظرفیتی حدود چهار هزار دستگاه اتوبوس و ... نزد صنایع، کارخانجات، معادن، شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیره به‌منظور ایاب و ذهاب پرسنل‌ مربوطه وجود دارد که تلاش می‌شود با همکاری و تعامل مسئولان این دستگاه‌ها و نهادها، برای تسهیل در تردد زوار این ظرفیت را حداقل ۱۰ روز (چند روز پیش از ایام اربعین، حین و چند روز پس از آن) پای کار بیاورند و ناوگان اتوبوسی کشور را در ایام اربعین یاری کنند.

باقرجوان بیان کرد: سال گذشته نزدیک به ۴۸ درصد از متقاضیان ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیر رفت از طریق مرز مهران خارج شدند اما این میزان در زمان برگشت زوار به کشور و بعد از ایام اربعین از طریق مرز مهران به ۶۸ درصد رسید.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته هنگام بازگشت زوار در یک روز، ۸۵ هزار نفر از پایانه مرزی مهران( حاج قاسم سلیمانی) از طریق ناوگان عمومی از مرز خارج شدند، گفت: از ابتدای ماه صفر ناوگان حمل و نقل عمومی به تدریج وارد پایانه مرزی مهران می‌شود و کار خدمات رسانی آغاز خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمل‌ و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای یادآور شد: امسال برای اربعین با توجه به افزایش دمای هوا و گرم بودن شرایط آب و هوایی بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند که از ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله اتوبوس استفاده کنند.

باقرجوان خاطرنشان کرد: امسال هم با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تعداد مسافران و زائران نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت، بنابراین برنامه‌ریزی برای تکمیل این ناوگان در دستور کار قرار گرفته است.

زائران غیرایرانی اربعین به مرز مهران مراجعه نکنند

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان اینکه از ورود اتباع دیگر کشورها به مرز مهران در ایام اربعین ممانعت می‌شود، گفت: زائران غیرایرانی در ایام اربعین بایستی به مرزهای تعیین شده برای خروج از کشور در ایام اربعین مراجعه کنند.

سردار "جمال سلمانی" اظهار کرد: مرز بین المللی مهران در سال‌های گذشته سهم بیش از ۵۰ درصدی در پذیرایی از زائران حسینی(ع) داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری پلیس ایلام آمادگی لازم را برای ارائه خدمات انتظامی و ترافیکی در اربعین دارد، افزود: بنا بر تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، فراهم کردن سفری سهل، ایمن و آسان برای زائران اربعین حسینی(ع) اولویت پلیس است و در این راستا نیز اقدامات خوب و موثری انجام شده است.

سردار سلمانی با بیان اینکه استفاده از تجربیات سال گذشته چراغ راه اجرای مأموریت اربعین سال جاری است، گفت: سال گذشته با راه اندازی سامانه سجاد میزان ایستایی زائران در پایانه های مهران به چهار تا پنج ثانیه کاهش یافت که این ایستایی در سالهای گذشته در آن سوی مرز ایران بین چهار تا هفت دقیقه بود و این امر باعث ازدحام جمعیت در پایانه مرزی می‌شد.

فرمانده انتظامی استان ایلام با تاکید بر اینکه سامانه سجاد برابر تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور در اربعین امسال در تمامی مرزهای اربعینی کشور اجرا می شود، گفت: سامانه سجاد یکی از اقدامات موثر و با هدف ایجاد سفری سهل و آسان برای زائران حسینی است.

وی ایجاد سفر ایمن را یکی دیگر از اهداف پلیس در اربعین امسال دانست و گفت: تشکیل قرارگاه های فرعی ۹گانه در شهرستان‌های استان با مسئولیت فرماندهان انتظامی این شهرستان‌ها از برنامه‌های هدفمند پلیس در راستای کنترل تردد و تامین امنیت زائران حسینی(ع) در مسیرهای مواصلاتی منتهی به مرز مهران است.

پارکینگ‌های مهران برای ایام اربعین ۳۰۰ هزار ظرفیت دارد

فرماندار شهرستان مرزی مهران با بیان اینکه مرز مهران آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی است، گفت: پارکینگ‌های مهران برای ایام اربعین ۳۰۰ هزار خودرو ظرفیت دارد.

"علی عباس شفیعی" با تأکید بر آمادگی استان ایلام و مرز مهران به عنوان پایتخت خادمین اربعین و دروازه عتبات عالیات، برای پیاده روی بزرگ اربعین، اظهار کرد: راه‌هایی منتهی به مرز مهران از سال‌های ۱۴۰۱ تاکنون از مرکز استان تا مهران به صورت چهار بانده است.

فرماندار مهران با اشاره به رفع نقاط حادثه‌ خیز و گره‌های ترافیکی که قبلاً وجود داشته است، گفت: در بحث راه‌های منتهی به مرز مهران نگرانی وجود ندارد.

احداث مواکب در پارکینگ‌های اربعین

فرماندار مهران با بیان اینکه پارکینگ‌های اربعین در حال آماده سازی برای پذیرش زائران از سراسر کشور در کنگره اربعین‌ هستند، گفت: ایجاد سایه‌بان در پارکینگ‌ها، پایش تصویری، روشنایی و ایجاد برج‌های نوری، دوربین پلاک‌خوان، زون‌بندی، نمازخانه، احداث و استقرار مواکب در پارکینگ های اربعین شماره یک و دو در حال انجام است.

شفیعی با اشاره به فعالیت کمیته‌های ۱۸ گانه ذیل ستاد اربعین براساس دستور استاندار ایلام، گفت: پارکینگ‌های مهران امسال ظرفیت پذیرش حدود سیصد هزار خودرو را دارند.

وی ادامه داد: این پارکینگ ها شامل پارکینگ بزرگ اربعین شماره یک و دو، پارکینگ‌های دولتی و خصوصی و همچنین پارکینگ‌های پدافندی در مرز و شهر مهران و حاشیه شهر مهران استقرار داده می‌شوند.

افزایش درب‌های ورودی و خروجی پایانه برکت

فرماندار مهران به اقدامات خوب انجام شده در بخش ناوگان حمل‌ونقل در پایانه شهید رئیسی (پایانه برکت) انجام شده است، گفت: کمیته مواکب مشغول جانمایی مواکب است و همچنین گذرنامه و دروازه‌های ورودی و خروجی از یک به پنج افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه این اقدامات در سال گذشته نیز انجام شده است، افزود: سامانه سجا نیز آماده‌ خدمات‌دهی به زائرین است.

شفیعی، میزان زمان مهر گذرنامه در مرز مهران را بین سه تا پنج ثانیه عنوان کرد و گفت: همه زیرساخت‌های لازم در مرز مهران فراهم بوده و همچنین کترینگ بزرگی در پایانه مرزی برای خدمات‌دهی به زائران نیز آماده شده است.

فرماندار مهران در پایان از زائران خواست سفر خود را مدیریت کرده و آن‌را به روزهای پایانی اربعین موکول نکنند.

۳۴۰ موکب در ایلام به زوار اربعین خدمات‌رسانی‌ می‌کنند

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ایلام با بیان اینکه در ایام اربعین ۳۴۰ موکب در راستای خدمات‌رسانی به زوار در این استان فعالیت دارند، گفت: ۱۲۰ موکب در شهر و مرز مهران در اربعین سال جاری به زوار خدمات‌رسانی خواهند داشت.

"قاسم حقیقت" با بیان اینکه ۳۴۰ موکب در استان ایلام مجوز فعالیت دارند، اظهار کرد: بیشتر این موکب‌ها تا پایان اسفندماه سال جاری دارای مجوز فعالیت هستند و خللی در خدمات‌رسانی آن‌ها به زوار اربعین حسینی وارد نمی‌شود اما لازم است نسبت به تمدید زمان مجوز فعالیت خود اقدام کنند.

شور اربعین ایلام را فرا گرفت/ مهران پذیرای زائران اربعین حسینی(ع)

وی با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۳۸ موکب نسبت به تمدید مجوز فعالیت اقدام کرده‌اند، افزود: جانمایی مواکب در مرز مهران، نقاط مختلف استان و مسیرهای تردد زوار منتهی به مرز مهران، بر اساس طرحی که به ستاد اربعین حسینی استان ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود انجام خواهد شد.

مسئول کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام ابراز کرد: حدود ۱۲۰ موکب در شهر و پایانه مرزی مهران در اربعین سال جاری مستقر خواهند شد و به زوار خدمات رسانی می کنند که از این تعداد ۶۵ موکب در شهر مهران و بقیه در میدان اربعین، پایانه مسافربری برکت و پایانه مرزی شهید حاج قاسم سلیمانی مستقر خواهند شد.

حقیقت با تاکید بر اینکه حدود ۸۰ آشپزخانه خانگی نیز با کمک خیرین و مردم استان در ایام اربعین برای پخت غذای گرم فعالیت خواهند داشت، یادآور شد: اقلام مورد نیاز برای پخت غذا از طریق ستاد بازسازی عتبات، کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین استان و خیرین و نیکوکاران علاوه بر ظرفیت خود مواکب در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه ستاد اربعین استان، مواکب از ۱۶ مرداد در مکان‌های از قبل تعیین شده مستقر شده و آماده پذیرایی از زوار اربعین خواهند بود، ابراز کرد: هم اکنون هم تعدادی از مواکب در شهر مهران فعال بوده و در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به زوار خدمات رسانی می‌کردند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ایلام خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، آستان قدس رضوی و سایر نهادهای مردمی و انقلابی نیز در ایام اربعین حسینی در زمینه خدمات رسانی به زوار فعالیت‌های ویژه‌ای خواهند داشت که قابل تقدیر است.

حقیقت با اشاره به اینکه بیشترین موکب فعال در ایام اربعین به ترتیب مربوط به شهرهای ایلام، مهران و دهلران است، گفت: با توجه به گرمای هوا در ایام اربعین، تمرکز مواکب تامین آب خنک و یخ و اسکان در مسیر تردد زوار است.

 مرز بین المللی مهران اصلی ترین کانون تردد زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است.

در مقایسه با گذشته امروز مسیر ایلام به مهران با چهار خطه شدن، نقش مهمی در راستای تسهیل در تردد زوار، روانی تردد خودروها و جلوگیری از ایستایی و توقف طولانی مدت رانندگان و زوار در طول این مسیر ایفا می‌کند.

پارکینگ‌های بزرگ اربعین(یک و ۲) قبل از شهر مهران، گنجایش پارک بیش از ۱۵۰ هزار خودرو را فراهم کرده است.

امسال نیز پارکینگ دیگری در مرز مهران قبل از پایانه( میدان اربعین) نیز احداث شده که این امر نیز برای رفاه حال زوار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

جنب و جوش موکب‌های اربعین برای خدمات رسانی به زوار از چند روز آینده در مهران و مسیرهای منتهی به پایانه شهید حاج قاسم سلیمانی افزایش می‌یابد و مردم ایلام خود را آماده استقبال از زوار می‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار