خبرهای داغ:
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

تفاهم‌نامه‌ منعقده میان بسیج و ستاد مبارزه با مواد مخدر از نوع کیفی، کمی و عملی است/ آهنگ رشد مواد مخدر در کشور کنترل و متوقف شده است

کد خبر: ۹۶۱۹۰۱۸
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، عصر امروز دوشنبه (۱۵ مرداد) نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان بسیج مستضعفین و ستاد مبارزه با مواد مخدر در سه حوزه پیشگیری، درمان و صیانت، با حضور سردار «سلیمانی» رئیس سازمان بسیج مستضعفین و «مومنی» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد. 

مومنی طی سخنانی در این نشست، اظهار کرد: مواد مخدر یکی از بزرگترین آسیب‌ها و چالش‌های دولت‌ها و کشورها در دنیاست به گونه‌ای که تمام کشورها درگیر این چالش هستند. 

وی افزود:  آمارهای رسمی سازمان ملل نشان می‌دهد تولید، کِشت، قاچاق و مصرف مواد مخدر در دنیا رو به افزایش است و قاچاق و توزیع مواد مخدر در فضای مجازی نیز افزایش روز افزونی داشته و نگرانی جدیدی را در دنیا به وجود آورده است. 

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌ها در دنیا پایین آمدن سن اعتیاد است عنوان کرد: مهم‌ترین چالش، تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر سنتی به صنعتی است. 

سردار مومنی در ادامه بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در کشور افغانستان تولید می‌شود و از زمانی که کشورهای فرامنطقه‌ای به سردمداری آمریکا آنجا را اشغال کردند تولید مواد مخدر افغانشتان افزایش ۵۰ برابری یافته است. 

وی گفت: در سال ۲۰۰۰ میلادی که افغانستان اشغال شد بر اساس آمار رسمی سازمان ملل تولید مواد مخدر ۲۰۰ تن بود که در اواخر دوره اشغال به ۹۵۰۰ تن رسید. 

وی افزود: عمده مواد مخدر سنتی در افغانستان تولید و صادر می‌شود و عمده مواد مخدر صنعتی از اروپا و کشورهای صنعتی وارد افغانستان می‌شوند.

مومنی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از دنیا در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد؛ در ایران همه ارکان نظام به نوعی وارد موضوع مبارزه با مواد مخدر شدند و آمارهای موجود نشان می‌دهد که آهنگ رشد مواد مخدر در کشور کنترل و متوقف شده و این موضوع، شروع خوبی است که رشد منفی آن‌‌ را نیز شاهد باشیم. 

وی درادامه بیان کرد: در راستای مبارزه با مواد مخدر، در چهار حوزه مقابله، درمان، توانمندسازی و پیشگیری، همکاری بسیار خوبی را توسط سپاه و بسیج  شاهد هستیم. در سال ۹۷ تفاهمنامه‌ای همزمان با هفته بسیج امضا شد که ۱۰ مرکز نگهداری و درمان و توانمند سازی  راه اندازی شود که بر اساس این تفاهمنامه این مراکز در تهران، قم، اصفهان ،فارس، کرمان، همدان لرستان و مازندران راه اندازی شدند. همچنین این اقدامات در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گلستان و چهارمحال و بختیاری نیز در دست انجام است که پیشرفت قابل توجهی داشته است. 

مومنی در ادامه گفت: این اردوگاه‌ها  نسبت به دیگر اردوگاه‌های موجود، عملکرد و کارکرد بهتری دارند و دلیل این موفقیت آنها نیز این است که براساس یک اعتقاد و انگیزه راه اندازی شده‌اند؛ هیچ انتفاعی در این حوزه مدنظر نیست. 

وی افزود: سپاه و بسیج به دلیل اینکه در تمام کشور گسترده هستند و پایگاه‌های مقاومت نیز در همه محلات وجود دارند، می‌توانند در امر مبارزه با مواد مخدر کمک شایان توجهی داشته باشند. 

سردار مومنی در ادامه عنوان کرد: تفاهم نامه‌ای که با بسیج امضا می‌کنیم از نوع کیفی، کمی و عملی است؛ در‌ گذشته مرکز شهید زیادیان وجود خارجی نداشت اما در حال حاضر با ظرفیت بیش از ۴ هزار نفر  راه‌اندازی شده است‌. در تفاهمنامه جدید ۵ مرکز دیگر با همکاری فی مابین راه اندازی می‌شود که پیشگیری، محور اصلی کار است و خوشبختانه ظرفیت بسیار زیادی در حوزه پیشگیری در سطح بسیج وجود دارد و با آگاه‌سازی در همه بخش‌ها می‌توانیم به نتایج مهمی برسیم. 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار