خبرهای داغ:
ویژه خبر داد

همدان میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

همدان-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: امسال نیمه دوم آبان ماه میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در استان هستیم.
کد خبر: ۹۶۱۹۰۲۶
|
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
همدان میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، مسعود ویژه در نشست خبری با اهالی رسانه که در مجتمع شهید آوینی برگزار شد، اظهار کرد: حوزه فرهنگ و هنر جزء مظلوم‌ترین حوزه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه تعامل مثبت و سازنده با تشکل‌ها، دستگاه‌ها، ادارات و دوایر مختلف صورت گرفته که در انجام برنامه‌ها به ما کمک کرده است، گفت: اقدامات ارزشمندی در حوزه جذب اعتبارات در سطح ملی در برنامه‌های مشارکتی در سازمان‌های مختلف صورت گرفته و در نهایت چند اصل در همه این اقدامات مورد توجه بود و آن بحث خرد جمعی بود که اغلب برنامه‌ها خروجی جلسات متعدد و مشورت‌ها با افراد مختلف بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به برگزاری جلسات مختلف از قبیل شورای ستادی، شورای معاونین و شورای اندیشه ورز با همکاری بسیج هنرمندان عنوان کرد: همه اقداماتی که انجام می‌شود براساس برنامه‌ریزی، اسناد بالادستی و مصوبات شوراهای مختلف است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات سیاست تمرکززدایی از مرکز و استان به شهرستان‌ها بوده است، گفت: سعی کردیم در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ رویدادهایی که در قالب جشنواره‌ها و برنامه‌هایی که در شبکه استانی داشتیم هر شهرستانی با رویداد فرهنگی و هنری میزبان هنرمندان سایر شهرستان‌ها باشد.

ویژه بیان کرد: با اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ رقم خورد و با حمایت‌های وزارت ارشاد، زمینه آموزش رایگان هنر برای مناطق محروم استان در برخی روستاها که استعدادهای خوبی دارند انجام شد و اکنون اکثر آنان با ادارات شهرستان‌ها تعامل دارند و در برنامه‌ها از آنها استفاده می‌شود؛ همچنین سعی کردیم ارتباط با اهالی فرهنگ و هنر ارتباط تنگاتنگی باشد و در برنامه‌ها خلاقیت و نوآوری را در اولویت و سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی به ارتقاء سطح کیفی خدمات و زیرساخت‌ها و نظم اداری و مالی پرداخت و ابراز کرد: همه موفقیت‌ها در گام اول حمایت خداوند بوده و در گام دوم همدلی و همکاری مسئولین استانی، کشوری و همکاری صمیمانه همکاران بوده است که کمک کرد این اتفاقات در استان همدان رقم بخورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به تعدادی از برنامه‌های شاخص که سند مهندسی فرهنگی بوده است، ابراز کرد: سند فرهنگی ۱۴ استان بر پایه علمی صورت گرفته و در قالب‌های مختلف پژوهشی تدوین شده است و در آخرین سفر ریاست جمهوری به همدان، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت که عملیاتی نشد و امیدواریم در دولت جدید تحقق یابد.

وی گفت: اتفاق دیگر ثبت روز همدان است؛ در تقویم رسمی کشور ۴ شهر بیشتر نیستند که در تقویم رسمی کشور ثبت شدند و همدان اول شهریور همراه با روز بوعلی سینا ثبت شده است که امسال هم برنامه های خوبی تدارک دیده شده و دبیرخانه دائمی روز همدان در اول شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

ویژه با اشاره به وجود دو بنیاد در استان همدان از قبیل بنیاد بوعلی سینا و بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی که در سال ۸۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، گفت: افتخار می‌کنیم بعد از حدود ۱۴ سال این ظرفیت فرهنگی هنری سید جمال الدین برای استان همدان ثبت شد؛ در این راستا یادمان سیدجمال الدین، راه‌انداری دفتر انجمن مفاخر در سال ۱۴۰۱ را داشتیم و گرامیداشت مفاخر در دستور کار قرار گرفت.

وی از برگزاری بیش از ۳۰ نکوداشت در سطح استان خبر داد و گفت: یکی از آنها روز باباطاهر بود که ۳۱ اردیبهشت ماه به این عنوان نامگذاری شد، متاسفانه با اتفاقی که برای رئیس جمهور اتفاق افتاد پیشنهاد دادند روز دیگری را انتخاب کنیم و در چند سال اخیر چند مراسم نکوداشت برای باباطاهر برگزار شد.

* برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در استان

ویژه عنوان کرد: از مهم‌ترین جشنواره‎‌ها، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان استان بود که در سال ۱۴۰۱ بیست و هفتمین دوره آن در همدان با بیش از 100 هزار نفر بازدید کننده در ۱۶ سالن استان با ۲۳۸ اجرا از ۸۴ گروه نمایشی از ۲۰ استان و ۶ کشور خارجی برگزار شد، که سال گذشته متاسفانه مورد بی‌مهری واقع شد و امسال نیمه دوم آبان ماه میزبان بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در استان هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ابراز کرد: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اداره ارشاد رتبه دوم اشتغال را در استان بین دستگاه‌ها کسب کرد و در ۱۴۰۳ رتبه سوم را تا این لحظه دارا است؛ همچنین برپایی نمایشگاه‌های قرآنی در سال ۱۴۰۲ به میزبانی همدان و در سال ۱۴۰۳ در ملایر برگزار شد و در سال آینده به میزبانی رزن برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین دوره آموزش بازی‌های رایانه‌ای از سال گذشته در همدان برگزار شد، گفت: امسال هم بازدیدکننده‌ها تا پایان مرداد ماه مهلت دارند که در دوره‌های این بازی‌های رایانه‌ای در سطوح مختلف به صورت برخط شرکت کنند.

ویژه با اشاره به احیای هنرستان هنرهای زیبا بیان کرد: سال گذشته اولین دوره آموزش سینمای مستند را داشتیم که با حضور اساتید  کشوری برگزار شد؛ رونمایی از پوستر بازارچه اینترنتی فروش محصولات فرهنگی هنری با عنوان«گل‌های اطلسی» از دیگر اقدامات بود تا هنرمندان بتوانند آثار خود را از این طریق عرضه کنند که برای این منظور قراردادی با اداره پست، تی باکس و... منعقد شده است.

وی با بیان اینکه همدان در خصوص اقدامات بین المللی ظرفیت دارد، گفت: ما در وزارتخانه، سازمان فرهنگ و ارتباطات داریم که در ۵۴ کشور رایزنی و ارتباط فرهنگی دارند؛ برای ما خواهرخواندگی با شهر کولاب در تاجیکستان به خاطر وجود مزار مطهر میرسیدعلی و شهر بخارا در ازبکستان به خاطر بوعلی سینا حائز اهمیت است که در شهریور یا مهر ماه این دو رویداد رقم می‌خورد و زمینه‌ای برای ارائه آثار هنرمندان است.

*اجرای ۲۹ برنامه با ۴ میلیارد تومان اعتبار در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: در این حوزه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اعتباراتی از وزراتخانه دریافت کردیم که ۲ میلیارد تومان برای حمایت از ۲۵ برنامه آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ و در سال ۱۴۰۲ نیز ۴ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۹ برنامه پیش‌بینی شد که این برنامه‌ها در قالب موضوع خانواده، اعتیاد و... بود.

وی ادامه داد: دو نمایشگاه مد و لباس در هتل کتیبه و هتل بوعلی برگزار شد که استقبال خوبی از آنها به عمل آمد وحدود ۱۵ میلیارد تومان به موزه هنرهای معاصر اختصاص داده شده که حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ویژه با بیان اینکه ۳۱ پروژه عمرانی استانی داشتیم که ۲۹ پروژه فعال است و دو پروژه فیروزان و زنگنه به دلیل عدم اعتبار فعال نیست، گفت: در بحث اعتبارات در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار عمرانی مصوب داشتیم که ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافت و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب بود که ۱۲ میلیارد آن مصوبه شد که ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان آن به ما اختصاص یافت.

وی بیان کرد: جنگ‌های شادی، کنسرت‌های مختلف، هفته موسیقی هگمتانه و اجرای نمایش‌های مفرح از جمله برنامه‌ها در حوزه نشاط اجتماعی است که با استقبال خوبی مواجه شد و در ملایر جشنواره تئاتر برگزار شد؛ در حوزه فرهنگ مطالعه اتفاقات خوبی رقم خورد، رونمایی از کتاب‌های متعدد، خرید کتاب و چندین مرحله اهدای کتاب به موسسات داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ فقط حوزه معاونت فرهنگی ما ۴۴ مجموعه در حوزه کتاب به ارزش ۳ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال اهدای کتاب داشت.

در پایان این مراسم از پوستر بازارچه اینترنتی رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار