در یادداشت دکتر طاهری کارشناس مسائل غرب آسیا آمده است:

همدلی عمومی در مسائل مهم حیاتی باعث می‌شود ایران در شرایط ملتهب منطقه‌ای نقش آفرینی دقیق تری داشته باشد

دکتر طاهری کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی به بررسی ترور شهید اسماعیل هنیه و نقش ایران در منطقه پرداخته است.
کد خبر: ۹۶۱۹۲۰۶
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، دکتر طاهری کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی به بررسی ترور شهید اسماعیل هنیه و نقش ایران در منطقه پرداخته است. متن این یادداشت بدین شرح است:

در یک عملیات تروریستی در مردادماه، اسماعیل هنیه، رهبر حماس به درجه رفیع شهادت رسید که در کنار سایر ابعادی مهمی که مورد بررسی قرار گرفته، باید توجه ویژه ای به بعد اجتماعی برای تحلیل جنگ ترکیبی و شناختی داشت.

رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی و وعده صادق هیمنه نظامی و امنیتی خود را چه در بین ساکنینش در فلسطین اشغالی، چه در منطقه و چه در جهان از دست داده است. محور مقاومت و قلب آن ایران سطح بازدارندگی تسلیحاتی و امنیتی بالایی را در یک سال اخیر به رخ منطقه و جهان کشیده است اما آنچه نگارنده در این یادداشت علاقمند است به آن بپردازد، بازدارندگی سیاسی و اجتماعی به دست آمده در واحدهای سیاسی محور مقاومت است. 

یادمان نرفته که در دهه ۸۰ و در دعواهای سیاسی و درگیری‌های پس از انتخابات، شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران با هدف القای تعارض و تقابل منافع ملی ایران و سیاست منطق‌ای‌اش پرتکرار شده بود، حتی در گفتمان برخی گروه‌های سیاسی و خواص سیاسی نیز شاهد این مسائل بودیم.

ما به ازای این فضا در کشورهای مقاومت در منطقه نیز وجود داشت. در آنجا بیشتر از سلطه طلبی و سیادت‌خواهی ایران در منطقه و اختلافات نژادی و مذهبی استفاده می‌شد اما در سال‌های اخیر خصوصاً در اتفاقات اخیر غزه و منطقه، شاهد تغییر قابل توجهی در این حوزه هستیم، فهم و آگاهی عمومی و نخبگانی جامع از مفهوم منفعت ملی با در نظر گرفتن تمامی مؤلفه‌هایش( امنیت ملی، توسعه اقتصادی ،توسعه سیاسی و ...)در سطح بالایی رقم خورده، در انتخابات اخیر ریاست جمهوری هم در کشاکش رقابت‌های انتخاباتی و  هم پس از آن شاهد بودیم که جناح‌های مختلف سیاسی و نخبگان سیاسی در برخورد با مسئله مقاومت با عقلانیت فزاینده‌تری برخورد نمودند. 

عدم تقلیل مسائل مهم سیاست خارجی به دعواهای جناحی و سیاسی  و همدلی عمومی در مسائل مهم حیاتی باعث می شود ایران در شرایط ملتهب منطقه ای نقش آفرینی دقیق تری داشته باشد و به دشمن فرصت ندهد که شکست در میدانش را با هدف گرفتن اذهان عمومی و مردم جبران کند(آنچه که هدف از همین ترور اخیر در تهران نیز بود )، همانگونه که دیگر کشورهای محور مقاومت مانند یمن, عراق, سوریه و لبنان  نیزبه خوبی توانسته اند درهم تنیدگی منفعت ملی و سیاست منطقه ای مقاومت را در جوامعشان تعریف نمایند.

بنابراین با توجه به اینکه سطح منازعات در منطقه غرب آسیا در حال افزایش است و ایران نیز یک بازیگر بسیار مهم و همچنین مورد هدف دشمن می باشد می بایست علاوه بر تمرکز بر بازدارندگی نظامی-امنیتی به سرمایه اجتماعی نیز توجه ویژه نمود و برای حفظ و افزایش آن در کشاکش تنش ها برنامه ریزی نمود.

به قلم منصوره طاهری؛ کارشناس مسائل غرب آسیا

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار