آیت الله علم‌الهدی در دوره بسیج اساتید:

اساتید باید از انحرافات سياسي و فرهنگي جلوگيري کنيد

اساتید باید از انحرافات سياسي و فرهنگي جلوگيري کنيد
آیت الله علم‌الهدی به مسئوليت اساتيد و نخبگان فکري جامعه در هدايت نسل‌هاي جديد تأکيد کرد و گفت: شما بزرگواران که مسئوليت تربيت فکري و فرهنگي جامعه را به عهده داريد، بايد به اصول ديني پايبند باشيد و از انحرافات سياسي و فرهنگي جلوگيري کنيد.
کد خبر: ۹۶۱۹۷۰۱
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج ، آیت الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، با اشاره به اهمیت زیارت حضرت رضا (ع) در ماه صفر اظهار کرد: این ماه به‌طور معمول با اندوه و یادآوری مظالم دشمنان اهل بیت همراه است.

 وی در ادامه به ولادت امام باقر (ع) در ماه صفر اشاره کرد و گفت: نقش امام باقر (ع) در انقلاب فرهنگی در تاریخ اسلام و امامت بسیار قابل‌توجه است. 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اگرچه موقعیت سیاسی آن زمان ممکن بود اقتضای انقلاب نظامی یا سیاسی داشته باشد، امام باقر (ع) به دلیل ضعف قدرت حاکم و احتمال شکست قیام‌ها، ترجیح دادند که به جای قیام نظامی، به انقلاب فرهنگی پرداخته و تأکید بر تعالیم دینی و فرهنگی داشته باشند.

آیت الله علم‌الهدی به نقدهایی که برخی از افراد به تصمیمات امام باقر (ع) وارد کرده‌اند، نیز اشاره کرد و گفت: این نقدها بر اساس عدم درک درست از اهداف و برنامه‌های امام (ع) بوده است.  امام باقر (ع) در واقع به قیام‌های اعتراضی علیه ظلم و فساد حکومت اموی تأکید داشتند و هدف ایشان ایجاد نارضایتی عمومی و تاکید بر نیاز به تغییرات فرهنگی و دینی در جامعه بود.

آیت الله علم‌الهدی  تصریح کرد: نقش امام باقر (ع) در هدایت جامعه به سمت اصلاحات فرهنگی و دینی، در واقع به عنوان یک حرکت اعتراضی و فرهنگی در برابر ظلم‌های حکومت اموی و بهبود وضعیت دینی و اجتماعی مسلمانان قابل‌توجه است.

 

امام باقر (ع) با انقلاب فرهنگی، مبانی اسلامی را در جامعه تحکیم کردند

 

وی با اشاره به تغییرات بنیادی که امام باقر (ع) در عرصه فرهنگی ایجاد کردند، اظهار داشت: «اسلام نباید تنها به عنوان یک مکتب قدرت و حکومت معرفی شود. بلکه اسلام به عنوان یک مکتب تربیتی، علمی و فکری باید معرفی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: هدف امام باقر (ع) از انقلاب فرهنگی، ایجاد بستر فکری و فرهنگی در جامعه برای فهم صحیح مبانی اسلام و نه تنها کسب قدرت سیاسی بود.

 

آیت الله علم‌الهدی با تاکید بر اهمیت تأسیس یک جریان فکری و فرهنگی در جامعه، تصریح کرد: «امام باقر (ع) به دلیل اعتقاد به ضرورت انقلاب فرهنگی، از همراهی با قیام زید بن علی صرف نظر کردند. هدف اصلی ایشان نهادینه کردن مفاهیم اسلامی در ذهن مردم و ایجاد زمینه برای اعتراض به ظلم و فساد بود.»

 

وی با اشاره به عدم آمادگی مردم در برابر سلطه‌های ناعادلانه و قدرت‌های ظالمانه، افزود: بدون آماده‌سازی فکری و فرهنگی جامعه، انقلاب‌های سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند به نتیجه مطلوب برسد. امام باقر(ع) با هدایت خود، فضای فکری را برای اعتراض به ظلم و ایجاد تحول فرهنگی در جامعه فراهم کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بر لزوم توجه به اصول اسلامی در مدیریت جامعه و دوری از فساد و انحرافات تأکید کرد و گفت: «برای تحقق عدالت اسلامی در جامعه، باید اصول اسلامی به‌عنوان مبانی فکری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد و از هرگونه فساد و انحراف دوری جست. اگر جامعه‌ای به این اصول پایبند باشد، می‌تواند نظام عادلانه‌ای را پیاده کند.»

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به ارزیابی جریان‌های سیاسی موجود در جامعه اشاره کرد و بر ضرورت مبانی دینی و اصول اعتقادی در فعالیت‌های سیاسی تأکید کرد.

مدیریت فکری و فرهنگی باید به اصول دینی پایبند باشد

آیت الله علم‌الهدی با اشاره به مسئولیت‌های فرهنگی و فکری متولیان دینی، گفت: «بزرگواران باید بدانند که رسالت و مسئولیت در مدیریت فکری و فرهنگی جامعه بر عهده آنهاست.  اگر توانستید این جریان را به سمت ارزش‌های دینی هدایت کنید، جامعه دینی موفقی خواهیم داشت. اما اگر در نظام آموزشی و پژوهشی تغییرات فکری و فرهنگی به وجود نیاید، ممکن است دچار رکود شویم.»

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه به تأثیر سیره امام باقر (ع) به عنوان الگوی مدیریتی اشاره کرد و گفت: «امام باقر (ع) با درک این موضوع که نجات امت تنها از طریق انقلاب فرهنگی ممکن است، تلاش کردند تا مبانی دینی را تحکیم کنند. ایشان نشان دادند که تغییرات سیاسی و نظامی بدون زمینه فرهنگی و فکری نمی‌تواند پایدار باشد.

 

آیت الله علم‌الهدی بر لزوم پایبندی به مبانی دینی در مدیریت فکری و فرهنگی تأکید کرد و افزود: مدیریت فکری و فرهنگی باید به اصول دینی پایبند باشد و نباید به اقتضائات سیاسی و قدرت‌های حاکم واگذار شود. این امر برای حفظ ارزش‌های اسلامی و جلوگیری از انحرافات ضروری است.

 

وی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به سیره امام باقر (ع)، گفت: سیره امام باقر (ع) به ما راهبردی حساب‌شده در مسیر زندگی ارائه می‌دهد و باید از آن برای هدایت فکری و فرهنگی جامعه بهره ببریم.

انقلاب فرهنگي امام باقر (ع) ضروري‌تر از انقلاب سياسي بود

 

نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي، با اشاره به وضعيت ظلم و جنايات بني‌اميه، گفت: بني‌اميه با ظلم و فساد خود، اسلام و مسلمانان را به خاک و خون کشيد. امام باقر(ع) با درک شرايط، انقلاب فرهنگي و فکري را بر انقلاب سياسي و نظامي ترجيح دادند.

آیت الله علم‌الهدی گفت: ضعف بني‌اميه و ضرورت ايجاد تغييرات فرهنگي در جامعه آن زمان، باعث شد امام باقر (ع) به دنبال نهادينه کردن اصول ديني و فکري در ميان مردم باشند.

وی با تأکيد بر لزوم توجه به آموزه‌هاي اهل بيت در سياست و فرهنگ، گفت: در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي امروز، بايد سيره اهل بيت و آموزه‌هاي علمي معصومين را مورد توجه قرار دهيم. اين آموزه‌ها مي‌تواند راهبردي مؤثر براي مواجهه با تحولات سياسي و اجتماعي معاصر باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به خطرات انحرافات اعتقادي و سياسي اشاره کرد و افزود: «انحرافات از زمان بعثت پيامبر اکرم (ص) تا امروز، اغلب نتيجه انحرافات سياسي و فساد در جامعه اسلامي بوده است. اين انحرافات به ويژه در دوران‌هايي که نظريات انحرافي مانند اعتقاد به جبر به وجود آمده، به شدت تأثيرگذار بوده است.»

 

آیت الله علم‌الهدی به مسئوليت اساتيد و نخبگان فکري جامعه در هدايت نسل‌هاي جديد تأکيد کرد و گفت: «شما بزرگواران که مسئوليت تربيت فکري و فرهنگي جامعه را به عهده داريد، بايد به اصول ديني پايبند باشيد و از انحرافات سياسي و فرهنگي جلوگيري کنيد.

وي در پايان، با اشاره به ضرورت پايبندي به آموزه‌هاي ديني در مديريت جامعه، گفت: اميدوارم که اين مسئوليت بزرگ را به درستي انجام دهيد و امانت‌هايي را که به شما سپرده شده، به بهترين نحو ممکن به انجام برسانيد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار