امام جمعه ماهدشت:

تقوا یکی از آموز‌های مهم دین است/ اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است/شهردار و شورای شهر کرج حلقه دره را دریابید

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه‌ای مبنی بر کسب مدال نقره کیانی در المپیک، تقوا و تسلط شیطان و مشکلات حلقه دره بیان کرد.
کد خبر: ۹۶۱۹۸۷۰
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر کسب مدال نقره کیانی در المپیک، تقوا و تسلط شیطان و مشکلات حلقه دره، به شرح زیر است:
تقوا یکی از آموز‌های مهم دین است/ اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است/شهردار و شورای شهرکرد حلقه دره را دریابید
تقوا هدف نهایی و مطلق نیست، بلکه هدف نسبی و اضافی است و خودْ مقدمه و زمینه دستیابی به اهداف دیگر است؛ زیرا تقوا زاد و توشه است: «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَى» (بقره: ۱۹۷) و زاد و توشه مقصد نیست. در قرآن کریم تقوا نیز زمینه رسیدن به «فَلاح» معرفی شده است: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (آل‌عمران: ۲۰۰) و فلاح انسان در قرب و فنا خدا است.

انسان تا عبادت نکند به تقوا دست نمی‌یابد و تا به تقوا دست نیابد توشه‌ای ندارد تا به سوی خدا سیر کند و به لقای حق برسد.

با دقت در قرآن کریم می‌توان برای تقوا دو مرحله حداقلی و حداکثری را در نظر گرفت.

تقوای حداقلی یعنی آن‌که باعث می‌شود انسان دچار ضرر خسران و نابودی نشود.

مثل اینکه قرآن می‌فرماید مراقب آتش جهنم باشید (بقره: ۲۴) یا مراقب روز قیامت باشید که در آنجا هیچ کس نمی‌تواند به دیگری کمک کند (بقره: ۱۲۳).

به عبارت ساده‌تر تقوای حداقلی یعنی گناه نکردن، اما تقوای حداکثری یعنی رسیدن به مقامات بالای اخلاص در عمل.

از آیه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (حجرات: ۱۳) برداشت می‌شود که مفهوم تقوا دارای مراتب مختلف است و از پایین‌ترین مراتب که اجتناب از محارم است در مفهوم تقوا جای می‌گیرد و در عین حال چیزی که باعث بالاترین کرامت‌ها است و بزرگان عرفا و خوبان به واسطه آن تقرب یافته‌اند، همین تقوا است، تقوا یکی از آموز‌های مهم دین است.

یکی از برداشت‌های غلط از دین این است که دین را صرفاً از مقوله ارزش‌ها و در زمره امور غیر واقعی قلمداد می‌کنند.

ما هیچگاه از قواعد ریاضیات با تعبیر ارزشی یاد نمی‌کنیم چرا که آنها را منطبق بر واقعیت می‌دانیم، دین نیز علاوه بر ارزشی‌بودن بی‌ارتباط با واقعیت نیست و مثل منطق ریاضی است که همه باید آن را یاد بگیرند تا بتوانند درست زندگی کنند.

وقتی بگوییم دین از مقوله ارزش‌هاست، بسیاری چنین گمان می‌کنند که روال منطقی زندگی مسئله‌ای غیر از دین است، زندگی طبیعتاً ضوابط خودش را دارد و اداره جامعه روش‌های خودش را می‌طلبد، لذا باید از علم کمک بگیریم و از آن در زندگی بهره‌مند شویم و واقعیت‌های زندگی مسائل ارزشی نیستند که دین بتواند جای علم را بگیرد.

یکی از آموزه‌های مهم دین تقواست و تقوا مانند علم ریاضیات منطبق بر واقعیت‌هاست و می‌تواند برای اداره فرد، خانواده و جامعه مدل و الگو ارائه دهد و در زندگی فردی و جمعی ما به کار بسته شود.

تقوا به این معنا تنها یک مفهوم ارزشی نیست بلکه مانند جاذبه زمین مبتنی بر واقعیت‌هاست. به بیان مولی‌الموحدین (ع): «إنّ تَقوَى اللّه ِ مِفتاحُ سَدادٍ تقوا کلید هر در بسته، و ذَخیرَةُ مَعادٍ، ذخیره قیامت، و عِتقٌ مِن کُلِّ مَلَکَةٍ، و نَجاةٌ مِن کُلِّ هَلَکَةٍ و عامل آزادگی از هر قیدی است که بخواهد بر انسان مسلط شود. تقوا نجات دهنده از هرگونه هلاکت است؛ بِها یَنجَحُ الطّالِبُ با تقوا تلاشگران پیروز می‌شوند و یَنجو الهارِبُ، و گریزان از عذاب نجات می‌یابد و تُنال الرَّغائبُ و به هر آرزویی می‌توان رسید» (نهج البلاغة، خطبه۲۳۰)).

اینکه امیرالمومنین (ع) تقوا را باعث نجات از همه هلاکت‌ها و عاملی برای رسیدن به همه آرزو‌ها می‌دانند یعنی این عامل می‌تواند در همه عرصه‌های زندگی وارد شود و مشکلات را برطرف و گره‌ها را باز کند و ما را به نیاز‌ها و خواسته‌هایمان برساند؛ بنابراین اینکه تقوا را یک عامل ارزشی و غیر واقعی بدانیم اشتباه است.

به لحاظ زمانی، امروز اولویّت با مسائل اقتصادی است؛ چون «اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است».

اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است.

فقر و غنا در مادّیات و معنویّات بشر اثر می‌گذارد.

اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید.

به‌رغم تغییرات بزرگ در ساختار اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی، هنوز با آرمان «اقتصاد قوی» فاصله داریم.

یک دهه عقب‌ماندگی و تعطیل نسبی مسائل اقتصادی نیز مشکلات بلندمدّت و کوتاه‌مدّتی را بر اقتصاد ایران تحمیل کرده است.

یعنی دهه ۹۰، لذا ضروری است اقدامات باارزش دولت سیزدهم ادامه پیدا کنند؛ چون در این دوره‌ی هزار روزه، شاخص‌های کلان اقتصادی بهبود یافتند و اگر دولت رئیس‌جمهور شهید ادامه پیدا می‌کرد، به احتمال زیاد، «بسیاری از مشکلات کشور، عمدتاً مشکلات اقتصادی، حل می‌شد.» ضروری است دولت چهاردهم کار‌های دیگری را نیز اضافه کند؛ از جمله تلاش برای زمینه‌سازی «مشارکت مردم» در اقتصاد. در مسیر درمان درد‌های اقتصاد ایران نیز، هم باید به مسائل بلندمدّت ــ نظیر تولید، سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب‌و‌کار و ارزش پول ملّی ــ توجّه کرد و هم نباید از مسائل کوتاه‌مدّت و فوری ــ به طور خاص، بهبود وضع معیشت مردم ــ غافل بود، یک مطلب مهم دیگر این کارسپاری حساس به مجلس و دولت از سوی رهبر فرزانه انقلاب است، این سپردن کار به مجلس و دولت بدان جهت است که قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم» (رعد: ۱۱). چه قانون سرنوشت‌ساز، حرکت‌آفرین و هشداردهنده‌ای! مقدرات ما قبل از هر چیز و هر کس در دست خود ما است، و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى ما در درجه اول به خود ما برمی‌گردد. این اصل قرآنى، یکى از مهم‌ترین برنامه‌هاى اجتماعى اسلام را بیان مى‌کند؛ اینکه هر گونه تغییرات برونى، متکى به تغییرات درونى ملت‌ها است؛ بنابراین برخی با فرافکنی‌های مفرط، همیشه بهانه عوامل برونى را به زبان می‌آورند، و قدرت‌هاى استعماری و استکباری و نظام سلطه را همواره عامل بدبختى مى‌شمارند، که سخت در اشتباهند، چراکه اگر این قدرت‌ها پایگاهى در درون جامعه نداشته باشند، کارى از آنان ساخته نیست. مهم آن است که آنها راه نفوذ نداشته باشند و نتوانند در جنگ شناختی و ادراکی، تغییرات درونی جامعه یعنی ذهنیت و محاسبات مردم را دستکاری کنند؛ به همین جهت رهبر انقلاب، «جهت‌دهی دقیق» و «توان‌بخشی معرفتی» را دو لازمه آوردن و نگه‌داشتن مردم در میدان مبارزه و ایستادگی برشمردند و معرفت‌افزایی مردم را وظیفه اندیشمندان، استادان، روشنفکران، طلاب و دیگر قشر‌های مؤثر در افکار عمومی خواندند. در تحلیل وقایع و حوادث، از هر طرف حرکت می‌کنیم، به خواص می‌رسیم.

تصمیم‌گیری خواص در وقت لازم، تشخیص خواص در وقت لازم، گذشت خواص از دنیا در لحظه‌ی لازم، اقدام خواص برای خدا در لحظه‌ی لازم.

اینهاست که تاریخ و ارزش‌ها را نجات می‌دهد و حفظ می‌کند! در لحظه‌ی لازم، باید حرکت لازم را انجام داد. اگر تأخیر کردید و وقت گذشت، دیگر فایده ندارد. در وقت خودش بایستی تصمیم گرفت، اگر عده‌ای ضعف پیدا کنند، عده‌ای اختلال کنند، عده‌ای بر سر کسب ریاست، با هم نزاع کنند؛ فرصت‌ها تبدیل به تهدید‌ها می‌شود و مشکلات یکی پس از دیگری رونمایی می‌شود، لذا نسبت به این مسئله باید توجه و دقت کرد.

یعنی همه آحاد هر جامعه و شهری خصوصا خواص میتوانند اثر مثبت یا منفی در این خصوص بگذارند که نیازمند دقت و داشتن تحلیل درست و خارج از منافع حزبی و جناحی و سیاست زدگی منفی است.


در روز‌های گذشته و پس از ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران، گزینه‌های متعددی برای ریاست دفتر سیاسی حماس مطرح شد؛ نهایتا انتخاب هوشمندانه یحیی‌السنوار بعنوان رییس دفتر سیاسی حماس دارای چند پیام مهم از سوی سازمان حماس است، نخستین مخاطب این پیام، اسراییل و نتانیاهو بود.

از این رو که انتخاب یحیی‌السنوار بعنوان گزینه حداکثری است به این معنی است که کلیت سازمان حماس از عملیات هفتم اکتبر حمایت تمام عیار می‌کند تا جاییکه در برابر ترور هنیه، گزینه حداکثری بعنوان رهبر میدانی در سایه را بعنوان رییس دفتر سیاسی حماس برگزیده است. پیام مهم بعدی این انتخاب به تهران است.

گزینه‌های نزدیک به قطر و ترکیه و اخوان المسلمین برای ریاست دفتر سیاسی حماس مقبول نشد و عملا گزینه‌ای به ریاست دفتر سیاسی رسید که حتی در جریان بحران سوریه خواهان هماهنگی با تهران بود.

این امر نشان از این دارد که آتش‌بس مورد نظر بایدن، قطر و اردن لااقل پس از ترور هنیه چندان مورد قبول حماس نیست و این ترور باعث عقیم ماندن مذاکرات رم شد.

پیمایش‌ها و نظر سنجی‌ها و مقایسه‌های میدانی نشان از آن دارد که مردم ایران به‌خاطر روحیه سلحشوریِ برخاسته از فرهنگ اسلامی ایرانی خود، خصوصاً پس از طوفان‌الاقصی و به‌ویژه پس از وعده صادق و بالاخص اکنون که شاهد واقعه تلخ مهمان‌کشی صهیونیست‌ها در خاک پاک و مقدس ایران بوده‌اند، خونخواهی را وظیفه ملی و امر ملی و حق ملی خود می‌دانند و به نحو فراگیری آن را از مسئولان مطالبه می‌کنند.

مطالبه‌ای که پس از سنجش جوانب آن باید با تمام قوا و قاطعانه و هوشمندانه و پشیمان‌کننده جامه عمل بپوشد و دشمن حیوان‌صفت را بر سر جای خود بنشاند.

در مسابقات المپیک پاریس اتفاقات مهمی افتاد هم به لحاظ سیاسی که اوجش حمایت‌های مردم و ورزشکاران از فلسطین و غزه بود و هم دوگانگی مسئولین ورزشی که می‌گویند ورزش سیاسی نیست، اما ورزشکاران روسیه را تحریم می‌کنند و ورزشکاران اسرائیلی را نه و زیربار انتقادات هم نمی‌روند، این یک جنبه، یک جنبه هم موفقیت‌ها ورزشکاران ایرانی از جمله کسب مدال نقره تاریخی سرکار خانم «ناهید کیانی»، این اولین مدال نقره تاریخ ورزش بانوان ایران در المپیک محسوب می‌شود و خیلی مفهوم معنا در پی این موضوع است اولا یک خانم محجبه، دوما مدالش را تقدیم امام زمان (عج) کرد و سوما افتخاری که نشان داد به ایرانی و پرچم مقدس کشور، در مجامع بین المللی برای هر کدام از این موضوعات تحلیل ایجاد می‌شود و یکی از موضوعات جایگاه دادن به زن و اهمیت ایران اسلامی به فعالیت‌های اجتماعی زنان و حمایت از آنان و حفظ حریم زن و کرامت زن حتی در محیط‌های ورزشی، برخی ورزشکاران به خاطر نداشتن تحلیل درست و بصیرت لازم و صبوری نکردن در برابر برخی مشکلات دست برداشتند و در همین مسابقات دیدیم سرنوشت آنها رو، خدمت ایشان و قهرمانان و پهلوانان عزیز کشتی هم تبریک عرض می‌کنیم و برای سایر عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

یک نکته هم نسبت به موضوع حلقه دره عرض کنم، البته بار‌ها گفته شده، اما خدمت اعضای محترم شورای شهر کرج و شهردار محترم کرج عرض می‌کنم، اگر از پس درست مدیریت کردن مرکز پسماند حلقه دره برنمی آیید، رها کنید بگذارید افراد دارای صلاحیت مدیریت آن‌جا، وارد عرصه شوند، مردم عزیز ما خصوصا شهرک پیام ما در عذابند از بوی تعفن شیرابه‌ها و زباله آن‌جا، تا الان اگر عزم و اراده‌ای می‌بود با بها دادن به شرکت‌های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی، دغدغه‌ها حل می‌شد، البته دیدم مصاحبه‌ای شده که باید برویم به سمت مراکز علمی، خب اگر به این نتیجه رسیده اید جای شکر دارد ولی چرا اینقدر دیر، با آن ثروت و درآمدی که آن مرکز الان ایجاد کرده! که با روش‌های علمی و اجرا و مدیریت درست، میتواند تبدیل به یک معدن بزرگ طلا شود، خیلی کار‌های بزرگی میتوان انجام داد، منتظر ماندن برای دستگاه زباله سوز هم یک خطای بزرگ است نه اینکه پیگیری نشود، اما متوقف شدن و امید به آن بستن یک خطای راهبردی است و هرکسی که این موضوع را تقویت کند، بنظرم خیلی نمیتوان او را یک دلسوز منطقی خطاب کرد، امیدواریم اقدام درست و صحیحی در این زمینه‌ها انجام بپذیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار