رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد:

باید‌ها و نباید‌های بهداشتی سفر پیاده‌روی اربعین

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تمهیدات لازم برای رفتن به کربلا در روز‌های سوگواری مراسم اربعین را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۶۲۰۰۳۱
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

حسین جعفری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مواردی که زائران کربلا باید به آن توجه داشته باشند مراسم پیاده‌روی اربعین است چراکه هوا گرم است و تعداد افراد زیادی هم در این مراسم شرکت می‌کنند و مهمترین مسأله‌ای که باید به آن توجه کرد، گرمازدگی است، در این نوع مراسم و پیاده‌روی‌های طولانی مدت، زائران باید مراقب باشند گرمازده نشوند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به عدم پیاده روی در ساعات ۱۱ صبح تا ۳ بعد ازظهر می‌گوید: در این ساعات گرما به اوج می‌رسد و بهتر است که این ساعت به استراحت پرداخته شده و از غروب تا پاسی از شب با پوشیدن لباس خنک و نخی به پیاده روی ادامه دهند.

خوردن این نوشیدنی‌ها را فراموش نکنید

وی از خوردن نوشیدنی‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی سخن می‌گوید: خوردن نوشیدنی‌هایی مثل سکنجبین، آبلیمو، آلبالو، بیدمشک و تخم شربتی در جلوگیری از گرمازدگی بسیار مؤثر است.

ماساژ پا‌ها با روغن بادام برای رفع مشکل پادرد مؤثر است

جعفری می‌گوید: برای رفع احتمالی پادرد موضعی شایع در پیاده روی اربعین شب‌ها پا‌ها را با آب و نمک و روغن بادام یا زیتون ماساژ دهید.

پیشگیری از تاول پا در پیاده روی اربعین

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به پوشیدن کفش مناسب در پیاده روی اربعین تأکید کرد و می‌گوید: زائرین بهتر است کفشی را انتخاب کنند که نه زیاد تنگ باشد نه زیاد گشاد و بهتر است کفش در قسمت پنجه، پهنای کافی داشته باشد.

تاول‌های پا را نترکانید

جعفری به خشک و تمیز نگه داشتن تاول پا اشاره کرد و گفت: به هیچ عنوان تاول پا را نترکانید و برای جذب رطوبت در کفش پودر تالک بریزید، اصلاً جوراب پنبه‌ای نپوشید و سعی کنید روزانه جوراب‌های خود را عوض کنید.

وی اضافه می‌کند: اگر جوراب‌ها به هر دلیلی خیس شد آن را عوض کنید و بهتر است از جوراب‌های با الیاف نخی استفاده کنید تا الیاف مصنوعی.

چه اقداماتی را نباید انجام دهیم

رئیس اورژانس بیمارستانی دانشگاه با اشاره به عدم مصرف مواد غذایی روباز و در معرض ورود حشرات می‌گوید: غذا‌ها را برای مدت طولانی و برای وعده‌های دیگر نگه داری نکنید و بهتر است از مصرف شربت‌هایی که از آب غیر بهداشتی تهیه می‌شود خود داری کنید.

غذای سرد و مانده نخورید

جعفری اضافه کرد: کنسرو‌هایی که بادکرده، سوراخ شده و بوی نامطبوعی می‌دهند قابل مصرف نیستید و بهتر است از مصرف آبی که بهداشت آن مطمئن نیستید پرهیز کنید.

اگر بیمار هستید به سفر نروید

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه می‌گوید: درصورت علائم بیماری از دیگران فاصله بگیرید و در مکان‌های بسته تهویه مناسب بر قرار کنید همچنین بهتر است از آبی که از بهداشت آن مطمئن نیستید خودداری کنید (آب‌هایی که در معرض نور آفتاب هستند مصرف نکنید)

تدابیر نوشیدنی آب در سفر

جعفری می‌گوید: اگر فرد زیاد تشنه باشد یا مشکلات کبدی دارد که زیاد تشنه می‌شود از مصرف غذا‌های خیلی شور، سرخ کردنی و تند پرهیز کند.

وی به خوردن کمتر از حد اشتها در حجم اندک اشاره کرد و گفت: هروقت تشنه شد آب کمی مخلوط با سرکه بنوشد که مقدار کم آن جبران مقدار زیادی آب می‌کند.

از هرچیزی که باعث عطش و تشنگی می‌شود پرهیز کنید

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه می‌گوید: از حرکت با سرعت زیاد یا صدای بلند صحبت کردن، آواز خواندن وغذای گرم خوردن خودداری کنید که اینها عواملی بر ایجاد تشنگی و عطش زیاد هستند.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار