نمایشگاه «بیست و یک دقیقه سکوت به احترام پیکره‌ها» در دامغان

دامغان_ نمایشگاه هنر چیدمان با عنوان "بیست و یک دقیقه سکوت به احترام پیکره‌ها" در دامغان برپا شد.
کد خبر: ۹۶۲۰۲۳۰
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نمایشگاه بیست و یک دقیقه سکوت به احترام پیکره‌ها اثر سارا توحیدی فر یکی از خلاقانه‌ترین نمایشگاه‌ها در هنر مدرن محسوب می شود که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان برپا شده است.

این نمایشگاه همزمان با برگزاری المپیک پاریس برپا شده و بسیار خلاقانه و قابل ملاحظه است که با افزودن موسیقی و زمان و حرکت به هنر چیدمان در عمل آن را فراتر از فرم هنری‌اش قرار می دهد.

یکی از نکات خلاقانه در این نمایشگاه زمان برگزاری آن است که همزمان با مسابقات المپیک است‌. مسابقات المپیک که از یونان باستان بوجود آمده در واقع به افتخار زئوس خدای خدایان در اساطیر یونان باستان شکل گرفت و در این نمایشگاه از میان پیکره‌ها تاکید خاصی روی زئوس شده است پیکره زئوس در میان پیکره‌های دیگر در شروع از همه مفلوک تر و بیچاره‌تر نمایان شده است که مشخصا تاکید هنرمند بر از هم پاشیدگی و از میان رفتن هیبت و ابهت زئوس است به گونه ای که حتی زئوس در زمان تغییر موسیقی و به پا خیزیدن زمین می خورد! از همین روی انتخاب زمان برگزاری این نمایشگاه در زمان برگزاری بازیهای المپیک از نکات قابل تأمل آن است.  

اینستالیشن آرت که به فارسی هنر چیدمان ترجمه شده چینش عناصر سه بعدی در یک فضای داخلی است و به رغم اینکه سابقه ای حدود یک قرنی در هنر دارد ولی این اصطلاح حدود نیم قرن است که به وجود آمده است. شاید بتوان گفت معروف‌ترین آثار از این فرم هنری در آثار مارسل دوشان در اوایل قرن بیستم نمود پیدا کرده است.

استفاده از موسیقی به طور معمول اینستالیشن آرت همراهی موسیقی ندارد و وجهی زمان بندی شده برای آن در نظر گرفته نمی شود. اما توحیدی فر در این نمایشگاه در عمل با استفاده از موسیقی کلاسیک عنصر زمان را به این نمایشگاه اضافه کرد که به کمک موسیقی به وقوع می پیوست.

بهره گیری از بازیگر عناصر سه بعدی که در اینستالیشن آرت مورد استفاده قرار می گیرند به طور معمول اشیا و عناصر مصنوع هستند ولی توحیدی فر در این اثر از بازیگر یا به عبارتی مدل بجای پیکره و مجسمه بهره می برد که وجهی بسیار بدیع و خلاقانه به اثر وی می‌دهد. پیکره ها به همین جهت به حرکت در می آیند و برخلاف آثار معمول در اینستالیشن آرت در عمل عنصر حرکت نیز به آن اضافه می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار