خبرهای داغ:
گزارش بسیج |

نگاهی به سوابق وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم/ ۱۸ مرد و یک زن

کد خبر: ۹۶۲۰۲۵۴
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲

خبرگزاری بسیج _ صبح امروز، فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور، تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سوابق ۱۹ وزیر پیشنهادی:

*وزارت آموزش و پرورش: علیرضا کاظمی 
علیرضا کاظمی (متولد ۱۳۴۴ مشهد) تحصیلکرده حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی ایران است که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.
وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است که یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پس از استعفای محسن حاجی‌میرزایی در شهریور ۱۴۰۰ بود.
وی همچنین پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بود.
معاون پرورشی و فرهنگی، معاون آموزش متوسطه، مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از دیگر سوابق اجرایی کاظمی است.

*وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: سید ستار هاشمی 
ستار هاشمی متولد ۱۳۵۵ در شهر یاسوج، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز است. او مدرک کارشناسی سخت‌افزار خود را در دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد و دکترای هوش مصنوعی را به‌طور مشترک از دانشگاه علم و صنعت و موناش استرالیا گرفته است.
ریاست هیأت‌مدیره شرکت ایرانسل، معاون فناوری وزیر ارتباطات، معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، معاون فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس از سمت‌های مدیریتی او در یک دهه‌ی گذشته است.
هاشمی سال ۹۳ به سمت مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس مشغول بود. بعد از آن برای زمان کوتاهی مدیرکل نوسازی و تحول اداری شرکت ارتباطات زیرساخت کشور شد و مدتی بعد در سال ۹۵ جایگاه معاونت فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت را در اختیار گرفت. خرداد ۹۸ محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، معاونت فناوری و نوآوری را به او سپرد. با پایان دولت، از ۱۴۰۰ به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رفت و معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی این سازمان شد.
تیرماه امسال نام ستار هاشمی هم در فهرست «مدیران برتر کشوری سازمان‌ها و مراکز تابعه قوه قضاییه» جای گرفت و هم به‌عنوان استاد نمونه‌ی کشوری انتخاب و تقدیر شد.

*وزارت اطلاعات: سید اسماعیل خطیب
حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر فعلی اطلاعات به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت چهاردهم به مجلس معرفی شده است. وزیر فعلی اطلاعات، متولد سال ۱۳۴۰ است، سید اسماعیل خطیب در ۳ شهریور ۱۴۰۰ از سوی سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی اطلاعات در دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با تعداد ۲۲۲ رأی موافق، ۴۸ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارت اطلاعات رأی اعتماد گرفت. 
حضور در درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی، حضور و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، فعالیت در وزارت اطلاعات با توجه به آشنایی با موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، حضور در دفتر مقام معظم رهبری، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس حراست آستان قدس رضوی از سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های وی بوده است. مطابق ماده واحده قانون تعیین ضوابط و شرایط وزیر اطلاعات مصوب ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۹، وزیر اطلاعات باید در حد اجتهاد باشد.

*وزارت اقتصاد و امور دارایی: عبدالناصر همتی
همتی در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ همدان متولد شد. وی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه تهران مدرک کارشناسی رشته اقتصاد گرفت، پس از آن با رتبه یک کارشناسی ارشد اقتصاد را در همان دانشگاه آغاز کرد و در سال ۱۳۶۷ مدرک فوق لیسانس دریافت کرد، او در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران مدرک دکترای علوم اقتصادی اخذ کرد. او دوره‌های حسابرسی پیشرفته را از مؤسسه کوپرز اند لیبراند در سال ۱۳۵۶ و مطالعات اقتصاد در سال ۱۳۷۰ را در لندن پشت سر گذاشته است.
همتی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد و پیش از آن نیز در پست‌های مهم دیگری همچون رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سفیر ایران در چین فعالیت کرده بود. 
در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰، همتی به عنوان یکی از نامزد‌های اصلاح‌طلب شرکت کرد، اما در نهایت به عنوان نفر سوم در این انتخابات قرار گرفت. او در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نیز نامزد شد که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان مورد تأیید قرار نگرفت.

*وزارت امور خارجه: سید عباس عراقچی 
سید عباس عراقچی (زادهٔ ۱۴ آذر ۱۳۴۱) دیپلمات و سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی فعالیت می‌کند. وی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سمت معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را برعهده داشت. او همچنین از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ بوده که در وین حضور داشته است.
وی دانش‌آموخته کارشناسی روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همچنین دکترای اندیشه‌های سیاسی از دانشگاه کنت است.
عراقچی فعالیت خود در وزارت خارجه را از سال ۱۳۶۷ آغاز کرد. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۸ تا سال ۱۳۸۲ به‌عنوان سفیر ایران در فنلاند و از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان سفیر ایران در ژاپن فعالیت می‌کرد.
وی در سال ۱۳۹۲ برای یک دوره ۴ ماهه در دولت دهم سرپرست سخنگوی وزارت امور خارجه بود و از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ نیز سمت معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه را برعهده داشت.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: محمدرضا ظفرقندی
محمدرضا ظفرقندی فوق‌تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران، متخصص جراحی عمومی و یکی از چهره‌های برجسته و شناخته‌شده در حوزه پزشکی در ایران است. وی از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران بود.

*وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: احمد میدری
احمد میدری (متولد ۱۳۴۲ در آبادان) اقتصاددان ایرانی و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی بوده است. وی دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.
میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را نیز دارد و در سال ۱۳۸۲، دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را نیز طی کرده است.

*وزارت جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری 
غلامرضا نوری قزلجه در سال ۱۳۴۹ در قزلجه آذربایجان شرقی متولد شده است. وی نماینده مجلس نهم و یازدهم بوده و سابقه معاونت اجرایی رئیس مجلس، کارشناس ارشد سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستان آباد را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
*وزارت دادگستری: امین حسین رحیمی
امین حسین رحیمی متولد سال ۱۳۴۷ ملایر و دانش آموخته دکتری در رشته فقه و حقوق جزا، قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی است. معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، نماینده مردم ملایر در مجلس هشتم، مشاور رئیس قوه قضاییه، دادستان دیوان محاسبات کشور، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور و مشاور عالی رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز امور هماهنگی مجلس از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی است.
رحیمی در میان اعضای کابینه دولت سیزدهم بالاترین میزان رأی اعتماد را کسب کرده بود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با ۲۷۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع، امین‌حسین رحیمی را به عنوان وزیر دادگستری انتخاب کرده بودند.

*وزارت دفاع، پشتیبانی و نیرو‌های مسلح: عزیز نصیرزاده 
عزیز نصیرزاده متولد ۱۳۴۳ در شهر سراب استان آذربایجان شرقی است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون، به‌عنوان جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. وی همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.
وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت دفاع و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح، فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و در هنگام جنگ ایران و عراق از خلبانان نیروی هوایی ارتش بود. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۶ ریاست ستاد نهاجا (معاونت هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش) را برعهده داشت و از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش بود.

*وزارت راه و شهرسازی: فرزانه صادق
فرزانه صادق‌مالواجرد پیش از این به عنوان دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه فعالیت داشته است.
وی متولد ۱۳۵۵ و فارغ تحصیل رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است. صادق مالواجرد در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر اسبق به سمت معاون شهرسازی و معماری منصوب شد.

*وزارت صمت: محمد اتابک
سید محمد اتابک گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیأت مدیره انجمن سیمان، هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.
اتابک در کارنامه خود نایب رئیس اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی را دارد.

*وزارت علوم، تحقیقات و فناوری: حسین سیمایی 
حسین سیمایی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد، علاوه بر تحصیلات حوزوی، دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی است.
از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری‌جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است. معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم، قائم مقام معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت یازدهم، مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم دولت یازدهم، عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان، رئیس ستاد مستندسازی وزرات علوم، عضو ستاد آمایش آموزش عالی، نیز در کارنامه مسئولیت‌های اجرایی سیمایی در مجموعه وزارت علوم به چشم می‌خورد.

*وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی
سیدعباس صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت‌الله میرزا حسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است.
سید عباس صالحی در دولت یازدهم از سوی علی جنتی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد؛ در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ علی جنتی از سمت وزیر ارشاد استعفا داد و حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای وی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد به این ترتیب در ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

*وزارت کشور: اسکندر مومنی 
اسکندر مؤمنی، متولد ۱۳۴۱ در قائم‌شهر است؛ او دارای دکترای امنیت ملی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم انتظامی است.
وی از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ به عنوان جایگزین محمد رویانیان در سمت ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا (پلیس راهور) مشغول به کار بود.
وزیر پیشنهادی کشور سرتیپ پاسدار فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است، که از سال ۱۳۹۷ تاکنون به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کند.
وی در فرماندهی انتظامی استان خراسان و مدتی هم به‌عنوان معاون عملیات ناجا فعالیت کرده و از بنیانگذاران پلیس ۱۱۰ کشور بوده است.

*وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی: سید رضا صالحی امیری
سید رضا صالحی امیری در چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۰ در شهرستان بابل متولد شد.
وی در سال ۹۲ پس از این که سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت ورزش نتوانست رأی اعتماد نمایندگان مجلس را کسب نماید طی حکمی به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد. وی پس از آن از سوی رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منصوب شد. سید رضا صالحی امیری پس از استعفای علی جنتی در ۲ آبان ۱۳۹۵ طی نامه‌ای به رئیس مجلس از سوی رئیس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست با رأی اعتماد مجلس به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کند. وی پس از آن رئیس کمیته ملی المیپک شد.

*وزارت نفت: محسن پاک‌نژاد
پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی فعالیت شغلی خود را از ابتدای دهه ۱۳۷۰ در وزارت نیرو آغاز کرد.
وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است. وزیر پیشنهادی نفت در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید و از اعضای هیات مدیره این شرکت بود. مدیرکل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌شمار می‌رود.

*وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی 
علی‌آبادی دارای دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است. از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت عاملی شرکت مپنا، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره نمود.
علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ با ۱۸۷ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف، ۸ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله موفق به دریافت رأی اعتماد از مجلس یازدهم شد.

*وزارت ورزش و جوانان: احمد دنیامالی
دنیا مالی نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی دارای دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه علوم تحقیقات و کارشناسی ارشد مهندسی معماری و شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی از ابتدای دهه ۸۰ در مدیریت کشور حضور داشته و پست‌های مهمی مانند معاون وزارت راه و ترابری و ریاست سازمان بنادر و کشتیرانی را برعهده داشته داشته است.
دنیامالی همچنین از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ معاونت فنی و عمرانی شهردار تهران را بر عهده داشت. وی از سال ۸۳ تا ۸۹ ریاست فدراسیون قایقرانی را بر عهده داشته و هم‌اکنون نایب رئیس کنفدراسیون قایقرانی آسیا و عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی این رشته است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار