امام جمعه ماهدشت:

خداوند تقوا را به نفس انسانی الهام کرده است/ مجلس دوازدهم به وظیفه قانونی خود در رای اعتماد به وزرا عمل کند/ مسجد پایگاه بزرگ بسیج و حرکت فرهنگی است/چراغ برافروخته شده بنام امام حسین(ع) هیچگاه خاموش نخواهد شد

حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت خطبه ای مبنی بر تقوا، اربعین حسینی، بازگشت آزادگان به میهن، روز پزشک و روز مسجد بیان کرد.
کد خبر: ۹۶۲۱۲۴۰
|
۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر تقوا، بازگشت آزادگان به میهن، روز پزشک، اربعین حسینی و روز مسجد، به شرح زیر است:
خداوند تقوا را به نفس انسانی الهام کرده است/ مجلس دوازدهم به وظیفه قانونی خود در رای اعتماد به وزرا عمل کند/ مسجد پایگاه بزرگ بسیج و حرکت فرهنگی است/چراغ برافروخته شده بنام امام حسین(ع) هیچگاه خاموش نخواهد شد
خداوند تقوا را به نفس انسانی الهام کرده است و همه انسان‌ها در ضمیر خود با آن آشنا هستند: «وَ نَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا» (شمس: ۷ و ۸).

بعضی از انسان‌ها مسلمان نیستند ولی اهل تقوا محسوب می‌شوند، یعنی در زندگی خودشان اهل مراقبت و مراعات برخی ضوابط‌اند.

چنین کسانی دارای تقوا به‌معنای عام کلمه‌اند و درست است خدا و دستورات خدا را نمی‌شناسند، ولی وجدانشان بیدار است و اخلاقیات را فطرتاً درک می‌کنند.

یعنی انسان‌ها بسیاری از امور را بدون این که دین داشته باشند هم می‌توانند درک کنند. به بیان رهبر حکیم انقلاب: «قرآن کریم می‌گوید: «هُدًى لِلْمُتَّقِینَ» (بقره: ۲)؛ نمی‌گوید «هدی للمؤمنین».

«هدی للمتّقین»؛ یعنی اگر یک نفر باشد که دین هم نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - ممکن است کسی دین نداشته باشد، اما تقوا داشته باشد - او بلاشک از قرآن هدایت خواهد گرفت و مؤمن خواهد شد. اما اگر مؤمن تقوا نداشته باشد، احتمالاً در ایمان هم پایدار نیست.

بستگی به شانسش دارد: اگر در فضای خوبی قرار گرفت، در ایمان باقی می‌ماند؛ اگر در فضای خوبی قرار نگرفت، در ایمان باقی نمی‌ماند» (۰۷/۰۲/۱۳۷۷). حال اگر کسی مومن شود ولی این تقوای اولیه را نداشته باشد؛ سرانجام خوبی نخواهد داشت.

انسان بی‌تقوا هیچگاه به سرانجام خوبی نمی‌رسد و عاقبت بخیر نخواهد شد؛ چرا که قرآن می‌فرماید: «و العاقبة للمتقین» (قصص: ۸۳).

تقوای عمومی، تقوای قبل از مسلمانی و تقوای انسانی است که عبارت از زندگی ضابطه‌مند، منظم، با محبت، عاطفی، با تلاش و... که باعث هدایت انسان‌هایی است که مومن نیستند.

تقوای مومنانه و ایمانی نیز تقوایی است که انسان در فضای دین آن را داشته باشد. در عین حال بعد از ایمان هم، باز این تقوا است که به ایمان کمک می‌کند و آن را رشد می‌دهد. به بیان امیرالمومنین(ع): «سَبَبُ صَلاحِ الإیمانِ التَّقوى» (غرر الحکم، ح۵۵۱۴). یعنی آن‌چیزی که موجب می‌شود ایمان انسان خوب و سالم باقی بماند تقواست وگرنه ایمان انسان خراب می‌شود.

مثلا بسیاری از مدارس به فرایند تربیت کاری ندارند؛ بلکه تنها به نتیجه‌ی کار توجه می‌کنند. می‌گویند: «ببینید بچه‌های این مدرسه چقدر منظم می‌روند و نماز می‌خوانند! »، اما این ملاک خوبی برای سنجش دانش‌آموزان نیست.

وقتی می‌پرسیم: چه کرده‌اید که این دانش‌آموزان اهل نماز خواندن شده‌اند؟ می‌گویند: «درس معلم ار بود زمزمه محبتی؛ جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را.

ما آنقدر به او محبت کرده‌ایم که با یک اشاره ما اهل نماز شده است.»، اما در این سن، محبت معلم و اینکه دانش‌آموزان دوست دارد شبیه معلم خود بشوند، باعث شده است که از معلم خود حرف شنوی داشته باشند.

اما چند سال بعد که محبتشان به معلم خاموش شده و به‌جای «دیگرپیروی» بخواهند «خودپیرو» باشند، دیگر نمی‌توان با این ابزار او را نمازخوان نگه داشت.

طبق تحقیقات روان‌شناختی، کودکان تا سنین ۱۰ و ۱۱ سالگی از بزرگ‌ترها راحت‌تر پیروی می‌کنند و قوانین موضوعه آن‌ها را تغییرناپذیر و لازم‌الاجرا می‌دانند، اما بعد از آن دچار نسبی‌گرایی می‌شوند و لزومی برای پذیرش ارزش‌های بزرگ‌ترها را نمی‌بینند.

اگر دانش‌آموزان در اثر محبت معلم و علاقه‌ای که به او دارند یا در اثر تنبیه و تشویق، فوری نمازخوان شده باشند این یعنی فرآیند نمازخوان‌شدن آن‌ها صحیح نبوده است.

به طور کلی نمازخوان‌بودن یا هر کار خوب دیگری اگر در اثر چیزی غیر از تقوا به‌وجود آمده باشد ارزش چندانی هم نخواهد داشت چون خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» (مائده: ۲۷).

مهم فرآیند نمازخوان‌شدن دانش‌آموزان است که باید به واسطه تقوا باشد و هر عامل دیگری جایگزین تقوا شود نتیجه آن را کم‌ارزش می‌کند از این رو ما در مدارس‌مان باید بر تقوای عمومی فرزندانمان سرمایه‌گذاری کنیم. تقوای عمومی یعنی همان قدرت خودمراقبتی معنوی که منوط به فطرت انسانی است و قبل از ایمان و دینداری است. در بسیاری از مدارس، دانش‌آموزان را با تقوا بار نمی‌آورند بلکه به‌دنبال این هستند که آن‌ها را قانونمند یا حتی اخلاقی تربیت کنند، ولی این اخلاق و این قانون‌مداری چندان پایدار نیست و به راحتی و با کمترین بهانه از دست می‌رود، چون ضامن آن اخلاق و قانون‌مداری، تقواست که بر آن تأکید نشده است.

رئیس جمهور محترم فهرست پیشنهادی دولت چهاردهم را یکشنبه ۲۱مرداد تقدیم مجلس کرد و اکنون نوبت مجلس دوازدهم است تا تکلیف دولت را در سریع‌ترین زمان ممکن مشخص کند.

از ترکیب اسامی پیشنهادی به نظر می‌رسد که دکتر پزشکیان تلاش کرده است به توصیفِ «دولت وفاق» نزدیک شود.

اگر چه درباره ترکیب سِنی افراد پیشنهادی و نیز توانمندی برخی اعضا، اما و اگرهایی و نقدهایی وجود دارد اما من‌حیث‌المجموع می‌توان این حرکت رئیس جمهور در توجه به جریان‌های‌ سیاسی را تحسین کرد.

حالا نوبت مجلس دوازدهم است که به وظیفه قانونی خود عمل کند و شاخص‌ها و سنجه‌های قانونی را در چهارچوب نقشه راه اعلامی رهبرحکیم انقلاب اسلامی با افراد معرفی‌شده تطبیق داده و به برداشت منصفانه و واقع‌بینانه و البته صریح و روشن خود عمل کند. 

«امین» باشد، «صادق» باشد، «متدین» باشد، از بُن دندان «معتقد به جمهوری اسلامی و به نظام اسلامی» باشد. «ایمان» یک شاخص مهم است.

 «امید به آینده»، نگاه مثبت به افق، یکی از شاخص‌های مهم است. به آنهایی که افق به نظرشان تاریک است و [معتقدند] کاری نمی‌شود کرد، نمی‌شود مسئولیت‌های اساسی و کلیدی داد. «تشرع»، متشرع بودن، یکی از معیارهای مهم است.

 «اشتهار به پاک‌دستی و صداقت» یک معیار است، «سابقه‌ سوء» نداشته باشند؛ این یک معیار است.

«نگرش ملی» داشته باشند؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی و مانند این‌ها نشوند، نگاه ملی به کشور داشته باشند. «کارآمد» باشند. اقتضای تحقق مطالبات رهبرحکیم انقلاب، توجه به تشکیل سریع‌تر دولت از یک سو و توجه به معیارهایی است که رهبر انقلاب مشخص کرده‌اند. نمایندگان محترم از یک سو باید با مواجهه مثبت و تعامل حداکثری به این مرحله ورود کنند و از دیگر سو اختیارات قانونی خود را نادیده نگیرند و با شاخص‌های اعلامی از سوی رهبری، سهل‌انگارانه روبرو نشوند.

رأی اعتماد دقیق و واقع بینانه مجلس به دولت، همراه با تشکیل همزمان مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم می‌تواند نوید یک ریل‌گذاری و سیاستگذاری مدیریت اجرایی مقبول باشد. به فرموده رهبر انقلاب اسلامی؛ همه باید از بُن دندان موفقیت دولت را بخواهیم و برای آن تلاش کنیم. ان شاءالله


یک نکته خطاب به قوه قضائیه عرض کنم، شما پاسبان قانون هستند و هرکسی خلاف قانون عمل کند باید برخورد بازدارنده کنید.

صیانت از افکار عمومی یک وظیفه برای همه است از جمله قوه قضائیه ، نسبت به افراد معرفی شده یا منصوب شده در فضای مجازی حرف ها و نکاتی را منتسب می کنند، اگر درست است شما کجای ماجرا هستید ؟ اگر درست نیست، جلوی انتشار آن را بگیرید!

اهمیت بیشتر قائل شوید برای افکار عمومی، اینها ممکن است بخشی از جنگ روانی باشد که دشمن بنابر فرموده اخیر حضرت آقا، انجام می دهد و برخی عناصر داخلی هم نشر می دهند.

 اگر آقای فلانی در دوره مسئولیتش خسارتی زده و در بالاترین سطح بوده بواسطه ترک فعل ها، اگر میدان داری می کند ، مقصر قوه قضائیه است که برخورد نکرده و برخی مصالح برخاسته از تدابیر خود را اعمال می کند. وقتی مسئولی کم کاری کرد و شما به هنگام و به جا برخورد کردید، مردم هم قوت قلب بیشتری می گیرند. ان شاء الله که توجه شود.

۲۸ مرداد بواسطه آمریکا در این کشور کودتای رخ داد که بسیار عبرت آموز است، ایران در سال های مختلف تجربه هایی داشته ، که به نفع و صلاح هست که هم مطالعه شود و هم از پند و نصایح برخاسته از عبرت ها ،بهره ببرند ، یکی از عبرت ها به فرمایش امام خامنه‌اى اینست: «مصدق یك اشتباه تاریخى انجام داد و آن تكیه به آمریكا بود.

در مقابل دشمنى انگلیسى‌ها، فكر كرد باید یك پشتیبانى در عرصه بین‌المللى داشته باشد، این پشتیبان آن روز از نظر او آمریكا بود؛ به آمریكایى‌ها اعتماد كرد؛ امید او به آمریكایى‌ها بود.

از این خوش‌بینى و ساده‌اندیشى، آمریكایى‌ها استفاده كردند، كودتاى بیست وهشتم مرداد را به راه انداختند. هر ملتى به آمریكا اعتماد كرد، ضربه خورد، حتى آن كسانى‌كه دوست آمریكا بودند.

حالا در كشور ما دكتر مصدق به آمریكایى‌ها اعتماد كرد؛ براى این‌كه بتواند خود را از زیر فشار انگلیسى‌ها نجات بدهد، به آمریكایى‌ها متوسل شد؛ آمریكایى‌ها به جاى این‌كه به دكتر مصدق كه به آن‌ها حسن ظن پیدا كرده بود كمك كنند، با انگلیس‌ها همدست شدند، مامور خودشان را فرستادند اینجا و كودتاى ۲۸ مرداد را راه انداختند. مصدق اعتماد كرد، كتكش را هم خورد.»

امامین انقلاب، بارها درباره عوامل پیروزى انقلاب اسلامى ایران تصریح كردند كه عامل مهم پیروزى انقلاب اسلامى و تداوم آن، اسلامى بودن نهضت و فداكارى و جان‌فشانى براى مكتب بود و از همین رو عامل شكست و ناتمام ماندن نهضت ملى شدن نفت، تكیه بر ملى‌گرایى صرف بود.

علاوه بر این از اشتباهات فاحش ملى‌گرایان جبهه ملى، ناجوانمردى، حق‌نشناسى و عناد ورزى این جریان علیه جمعیت فدائیان اسلام و شخص شهید نواب صفوى بود، روح همه مجاهدین را اسلام و انقلاب شاد، مدیون تلاش آن‌ها هستیم.

به بهانه روز جهانی مسجد نکته ای را عرض کنم، موقعیت‌مان هم واقعاً موقعیت خاصی است. 

شرایطی که اکنون در آن قرار گرفته‌ایم، شرایط ویژه‌ای از نظر مواقفی است که انقلاب اسلامی و کشورمان در آن قرار داشته است.

می‌شود گفت که در بین مواقفی که پشت سر گذاشتیم، جزو حساس‌ترین و پیچیده‌ترین مواقفی است که انقلاب اسلامی داشته است، می‌توان گفت در موقعیت کاملاً جنگی، یک جنگ ترکیبی تمام‌عیار.

خصوصیت این جنگ این است که نقطه مرکزی این درگیری، حوزه شناختی است که میدان آن ذهن و ذهنیت است. میدان درگیری و زمین رویارویی بین ما و استکبار جهانی، منطقه ذهن‌ها، ادراک و محاسبات است. رهبر معظم انقلاب در بیانات سال ۱۳۹۵ مسجد را «هسته مقاومت فرهنگی» معرفی کردند.

ایشان از انواع مقاومت‌ها، حتی مقاومت نظامی نام بردند، اما بعد فرمودند، مخصوصاً مقاومت فرهنگی.

مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است.

توجه مساجد به این امور در محله خود بسیار ضروری و لازم است و باید دور شد از مسائلی که باعث اختلاف و دور شدن از یکدیگر می شود، خود مسجد باید محور وحدت محل باشد تا بتواند به مسئولیت های سنگین خود عمل کند.

ان شاءالله، آرزوی توفیق و موفقیت بیش از پیش داریم برای همه عزیزان فعال در عرصه مسجد از امامان محترم و امنای محترم مساجد.


ایام اربعین حسینی است و همه ی دلدادگان ابی عبدالله الحسین(ع)، دل در گرو این مسیر ارزشمند دارند، باید بر شکوه و عظمت اربعین افزود و هر چه میتوان چه با حضور، چه با کمک مالی به موکب ها و چه کمک مالی به دیگران برای رفتن به کربلا، خلاصه به هر طریقی که تشخیص دادیم، همه باید کمک کنیم.

مراسم اربعین و آن حماسه بزرگی که رخ می دهد در مسیر نجف تا کربلا و سایر مسیرهای منتهی به کربلا، خاری شده در چشم همه دشمنان و ممکن است در فضای مجازی و حقیقی شبهات و سوالات مغرضانه آن‌ها را مشاهده کنید، این چراغی که برافروخته شده بنام امام حسین(ع) هیچگاه خاموش نخواهد شد، اما ما باید خودمان را مهیا کنیم که خود و خانواده و جامعه را مصون از آسیب های شبهات کنیم، کار و تلاش و توسل و مطالعه و رجوع به کارشناس مسیر های امنی است که میتوان با آن تکیه کرد و حرکت کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار