خبرهای داغ:

تجهیز 80 درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان به کنتور هوشمند

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: با هدف کنترل برداشت بی‌رویه آب از منابع آبی، 80 درصد چاه‌های کشاورزی استان کویری سمنان به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.
کد خبر: ۹۶۲۱۶۹۷
|
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، حمید احسانی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه و مطبوعات سمنان که در سالن جلسات این شرکت به‌منظور تشریح وضعیت منابع آبی استان، عملکرد و برنامه‌ها و فعالیت‌های شرکت آب منطقه‌ای سمنان برگزار شد، اظهار کرد: استان سمنان درگیر و مواجه با خشک‌سالی‌های پی‌درپی است.

وی با اشاره به تنش آبی استان سمنان گفت: در حوزه بارش‌ها علیرغم بارندگی‌های خوبی که به‌ویژه در فصل بهار در استان سمنان شاهد بودیم، اما بارندگی‌ها یک درصد نسبت به سال گذشته که سال‌خشکی بود، کاهش یافته است و میزان بارش‌ها در سال آبی این استان در مقایسه با متوسط بلندمدت نیز 11 درصد کمتر شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه استان سمنان جزو سه استان خشک کشور محسوب می‌شود، گفت: بارش‌ها در ایان استان تغییر کرده است و باید گفت در حوزه تأمین منابع آبی نیازمند بارش برف در زمستان هستیم.

احسانی با اشاره به اینکه ذخایر برف در ارتفاعات استان سمنان به صفر رسیده است، گفت: حدود 70 تا 75 درصد از آب مورد نیاز استان سمنان از طریق منابع زیرزمینی و بین 25 تا 30 درصد نیز از محل آب‌های سطحی تأمین می‌شود.

وی با اشاره به کاهش جدی منابع آبی سطحی در استان سمنان نسبت به سال گذشته گفت: دبی چشمه روزیه و گل رودبار در سمنان و رودخانه حبله رود در شهرستان‌های گرمسار و آرادان به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به اوضاع بد آب‌های زیرزمینی در استان سمنان گفت: فرونشست‌ها در برخی از مناطق استان سمنان از جمله دشت‌های جنوبی شهر سمنان، منطقه پشت بسطام و دامغان کاملاً مشهود است.

احسانی با اشاره به اینکه راهکار علمی برای جبران این فرونشست‌ها وجود ندارد، افزود: می‌توان با انجام اقدامات کارشناسی این روند را کاهش داد و البته در این راستا مردم نیز باید همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

وی فرونشست‌های ایجاد شده در استان سمنان را ناشی از خشک‌سالی‌های پی‌درپی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی عنوان کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه چاه غیرمجاز فعال در حال بهره‌برداری در استان نداریم، عنوان کرد: سمنان با ۱۲۰ میلیون مترمکعب کسری سالانه مخزن و افت منابع آب زیرزمینی مواجه است.

احسانی از کشف 28 چاه در حال حفاری توسط کارشناسان آب منطقه‌ای سمنان خبر داد و افزود: 80 درصد از چاه‌های کشاورزی استان سمنان به کنتورهای هوشمند مجهز شده است و برای پیشگیری از تخلفات در این راستا؛ راه‌اندازی سامانه هوشمند قرائت از راه دور کنتورها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار