تلفیق زیبایی طبیعی و بنای تاریخی در شهر مناره‌ها

یکی از ویژگی‌های خاص در استان کردستان وجود مساجد فراوان است که این استان را از بسیاری از استان‌های هم‌جوار خود جدا کرده است که این امر تلفیق زیبایی‌های طبیعی در کنار بنا‌های تاریخی است.
کد خبر: ۹۶۲۲۱۹۴
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، یکی از ویژگی‌های خاص در استان کردستان وجود مساجد فراوان است که این استان را از بسیاری از استان‌های هم‌جوار خود جدا کرده است آن‌چنان که بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی مسئولین مربوطه، هم اکنون بیش از دو هزار مسجد در استان و سایر شهرستان‌های آن قرار دارد که وجود همین تعداد از مساجد، به استان کردستان لقب شهر مناره‌ها را داده است.

مساجد از دیرباز جایگاه خاصی را در مواقع خاص در فرهنگ اسلامی داشته است جایگاه مساجد همواره در بین مسلمانان به‌عنوان مأمنی امن در بحث ارتقای فرهنگ اسلامی و در بسیاری مواقع همین جایگاه اسلامی خواستگاه بسیاری از دستاورد‌های مهم برای تحول و حتی انقلاب در یک جامعه بوده است.

به گواه تاریخ اسلام مساجد همواره نه‌تن‌ها محلی برای رازونیاز و عبادت در تاریخ اسلام بلکه مکانی بسیار مهم برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی بوده که اتفاقات خاص را رقم زده است و به همین دلیل است که از مساجد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان تلقی می‌شود.

کردستان شهری که به‌خاطر جمعیت فراوان مساجد آن به شهر مناره‌ها معروف است شهری که وقتی از هر گلدسته آن اذان و صدای الله‌اکبر بر می‌خیزد این استان را در روح معنی خاص غرق می‌کند.


تأثیرگذاری مساجد باعث ایجاد معنویت در محلات و خانواده‌ها می‌شود

عباس ایزدی معاون فرهنگی اوقاف در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «کردتودی»، اظهار داشت: در استان کردستان یک هزار و ۵۷۶ مسجد در سامانه اوقاف ثبت شده است که به تفکیک در شهرستان سنندج، ۴۰۴ مسجد در شهرستان بانه ۱۹۵، در بیجار ۱۱۶، در سقز ۲۶۲، در مریوان ۳۱۵ و در قروه ۲۸۴ مسجد وجود دارد.

وی گفت: تأثیرگذاری مساجد باعث ایجاد معنویت در محلات و خانواده‌ها می‌شود که این خود باعث رشد تربیتی و فکری جامعه خواهد شد.

ایزدی افزود: مردم استان کردستان به دلیل علاقه بسیار زیاد به ساخت مسجد حرف اول در کشور را می‌زنند و همین امر باعث شده تا در کردستان مساجد تاریخی با معماری‌های خاص خودساخته شود که این موضوع در بحث گردشگری مذهبی، استان کردستان را در رتبه برتر قرار داده است.

روز جهانی مساجد از افتخارات مسلمانان جهان است

امام‌جمعه قبای بهاران مریوان گفت: روز جهانی مساجد یکی از افتخارات مسلمانان جهان است که به فرصت، قداست و کرامت این مکان مبارک اهمیت داده می‌شود.

ماموستا امجد محمودی امام‌جمعه قبای بهاران مریوان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی کردتودی، بیان داشت: روز جهانی مساجد یکی از افتخارات مسلمانان جهان است که به فرصت، قداست و کرامت این مکان مبارک اهمیت داده می‌شود

امام‌جمعه قبای بهاران مریوان خاطرنشان کرد: تأسیس مسجد به عصر انبیای الهی برمی‌گردد که از حضرت ابراهیم (ع) تا به امروز ادامه دارد و رسول اکرم (ص) از ابتدای ورود به شهر مدینه اولین اقدامی که انجام دادند ساختن مسجد قبا بود تا محل عبادت مسلمانان و اجتماع آنان برای عبادت خالق یکتا باشد.

وی افزود: در مسجد تصمیم‌های بسیار مهمی برای جهاد و تعامل با غیرمسلمانان گرفته می‌شد حتی محل قضاوت رسول اکرم (ص) بوده است.

ماموستا امجد محمودی عنوان کرد: مساجد در گام اول انقلاب اسلامی پیشران حرکت‌های انقلابی بوده است و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در بیانیه گام دوم به آن اشاره کرده‌اند و فضا‌های دینی و اردو‌های جهادی را از برکات مسجد در گام اول انقلاب برشمرده‌اند.

وی گفت: مسجد باعث افزایش برادری می‌شود؛ چون در فضای مسجد اهل ایمان یکدیگر را زیارت می‌کنند و از حال یکدیگر باخبر و آگاه می‌شوند و در صورت نیاز کمک به یاری یکدیگر می‌شتابند.

وی اضافه کرد: فضای و ارتباطات مسجد باید به‌گونه‌ای باشد در صورت نیامدن کسی به مسجد عدم حضور وی محسوس شود و دیگران نسبت به آن حساس باشند.

امام‌جمعه قبای بهاران مریوان در ادامه افزود: امروز که فضای مجازی و تبلیغات سخیفی که بر علیه مسلمانان و خانواده انجام می‌شود و غرب برای آن هزینه‌های زیادی کرده وظیفه روحانیون دعوت به اسلام و مردم استقبال به مسجد و حفظ دین است.


وی گفت: اکنون نیز مسلمانان در ساخت مساجد در حد توان کمک می‌کنند که نشانه ایمان آنان به خداوند و روز آخرت است.

ماموستا محمودی اظهار داشت: در شهر مریوان ۸۴ مسجد و در تمامی روستا‌ها نیز مسجد وجود دارد که بالای ۳۰ خانوار هزینه امام‌جماعت روستا را سالیانه که برای اعتلای شعائر دین و تبلیغ دین اسلام در سنگر اسلام هستند پرداخت می‌نمایند. وی در پایان گفت: امید است که روزی قدس شریف آزاد و توفیق خواندن دو رکعت نماز را در مسجدالاقصی داشته باشیم و نصیبمان شود.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار