خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین؛

مکتب اربعین و چله‌نشینی انسان را به جایگاه والای معنوی می‌رساند

مکتب اربعین و چله‌نشینی انسان را به جایگاه والای معنوی می‌رساند
آیت اله عابدینی در موکب حضرت سیدالشهدا (ع) اداره کل اوقاف استان قزوین در نجف اشرف، گفت: مکتب اربعین و چله‌نشینی انسان را به جایگاه والای معنوی می‌رساند.
کد خبر: ۹۶۲۲۶۲۸
|
۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۱

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در سخنرانی در جمع زائران موکب حضرت سیدالشهدا (ع) اداره کل اوقاف استان قزوین در نجف اشرف، با تشریح اهمیت اربعین در متون دینی اظهار کرد: خداوند فرمود با موسی 30 شب قرار داشتیم اما با 30 شب کار به جایی نمی رسید و ده شب اضافه کردیم تا 40 شبانه روز شود.

 

وی تصریح کرد: حضرت موسی (ع) چون این پشتوانه 40 شبانه روز عبادت و بندگی را با خود به همراه داشت، در پی اصلاح جامعه بود و خداوند فرمود کاری انجام بده که ارزش داشته باشد و محبت اسلامی، عزت، سربلندی و کرامت انسانی احیا شود.

 

امام جمعه قزوین بیان کرد: معلوم می شود 40 یک معنایی داشته که خدا به موسی (ع) گفت ده شب دیگر تمدید شود تا به چله برسد. پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعينَ صَباحا، ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ»، یعنی (هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند، چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شود).

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: امام خمینی (ره) که با همان نگاه های حکیمانه جهان را متحول کردند، نه فقط چهل شبانه روز بلکه در تمام طول عمر این معنا را دنبال کردند و دریای مواج محبت و عرفان برای جامعه بشری شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: رسول اکرم (ص) فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ»، یعنی (آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست).

 

آیت الله عابدینی بیان کرد: رسول خدا (ص) در حدیث دیگری فرمودند: «مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ» یعنی (هرکس بشنود صدای انسانی را که فریاد می‌‏کند: «یا لَلْمُسْلِمینَ» ای مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، مسلمان نیست).

 

 

مکتب اربعین و چله‌نشینی انسان را به جایگاه والای معنوی می‌رساند

 

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما در مکتب اربعین و چله تربیت بشویم، به جایگاه والای معنوی دست می یابیم و رسیدن به این جایگاه معنوی مستلزم عمل به دستورات چله نشینی است. خیلی از بزرگان ما برنامه چله نشینی داشتند.

 

وی ادامه داد: محی الدین عربی که اندیشمند بزرگ عرفانی، دینی و معرفتی است می گوید این معرفتی که پیدا کردم محصول چله نشینی در مکه بود و محصول تفکراتش را در کتابی با عنوان فتوحات مکیه نامگذاری کرده است از ازرشمندترین کتب دینی محسوب می شود.

 

آیت الله عابدینی گفت: حضرت می فرماید خدای متعال برای این زائر فرشته ای را نازل می کند و هر چیز خوبی در این مسیر بر زبانش جاری شود، برایش حساب می شود و هر خطایی هم جاری شود، آن را نمی نویسد و در ادامه می فرماید پس از زیارت همان فرشتگان زائران را بدرقه می کنند و به زائر می گویند ای ولی خدا تو به پابوسی ولی الله اعظم آمدی و بوی ولایت گرفتی و تو نیز ولی خدا شدی و مشمول غفران الهی می شوی.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار