تقوا، مراقبت دائم از خود در برابر ارتکاب گناه است/مسئولین پاسخگوی تضییع بیت المال در اردوگاه الزهرا (س) باشند
به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر تقوا، رحلت پیامبر اسلا (ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام، جایگاه مادر و اردوگاه الزهرا (س)، به شرح زیر است:
دو نوع تقوا داریم، تقوای شخصی و تقوای جمعی، هرکدام معنایی دارد؛ تقوای فردی این است که هر کسی خود را تحت مراقبت دائم داشته باشد.
تقوای کامل این است که انسان به طور دائم خود را تحت مراقبت داشته باشد، مانند کسی که در یک زمین پر از خار میخواهد برود، دائم مراقب است که هم زیر پای او خار نرود و هم خاری به لباسش گیر نکند و پاره نشود، این میشود تقوا، یعنی مراقبت دائم از خود که گناهی مرتکب نشود، چون اثر گناه را میداند که چه بلایی سر او میآورد و او را از رحمت الهی دور میکند و او را از کانون توجه الهی دور میکند، تقوای جمعی این است که جمعها مراقب خودشان و مراقب خودشان باشند.
بی مراقبتی جمعها نسبت به مجموعهی خودشان، موجب میشود که حتّی آدم هائی هم که در بین آن جمعها تقوای فردی دارند، با حرکت عمومىِ آن جمعها بغلتند و به جائی بروند که نمیخواهند، حضرت آقا در بیانی میفرمایند: در دهههای قبل، یک جریانی در کشور وجود داشت به نام جریان چپ.
آنها شعارهای خوبی هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقوای جمعی به خرج ندادند. در میانشان آدمهائی بودند که تقوای فردی هم داشتند، اما نداشتن تقوای جمعی، کار آنها را به جائی رساند که فتنهگرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهندهی ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلی خطر بزرگی است، آنها غلتیدند.
گر تقوای جمعی محقق شد که لازمه اش تقوای فردی هم است، خدای متعال فرمود: اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَ الَّذینَ هُم مُحسِنُون؛ کسانی که تقوا پیشه کنند و نیکو عمل بکنند، خدا با اینها است، اینکه خدا با یک جمعی باشد، خیلی مسئلهی مهمّی است.
خدای متعال موسی و هارون را مأمور کرد که بروند به سراغ فرعون، خب خیلی کار عظیمی بود که دو نفر آدمِ تنها، بروند به مقابله و معارضهی با یک قدرت عظیمِ آن روز؛ قدرت فرعونی یک قدرت بسیار عظیمی بود -از لحاظ سیاسی، از لحاظ اجتماعی، حتّی از لحاظ نفوذ در مردم، از لحاظ تأسیسات اداری، که تفاصیلی دارد قدرت فرعونی- یک چیز عجیبی بود فرعون؛ یک قدرت مستبدِ فعّالمایشاء؛ با آن همه امکانات؛ خدای متعال دو نفر را مأمور میکند که بروید شما با این آدم مبارزه کنید.
حضرت موسی عرض کرد پروردگارا! ممکن است برویم، ما را مثلاً بکشند، به قتل برسانند، کارمان نصفهکاره بماند -از کشتن نمیترسیدند، گفتند کار نصفهکاره میماند َد- قالَ لا تَخافا إِنَّنی مَعَکُما اَسمَعُ وَ اَرى خدای متعال فرمود: من با شما هستم.
ببینید معیّت الهی این است، اینکه خدا میگوید «إِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا، این معنای معیت خداست یعنی میتوان دو نفر آدم تنهایِ دست خالی را فرستاد به جنگ یک فرعون. اگر من و شما بتوانیم این معیّت الهی را حفظ کنیم، بدانید آمریکا که هیچ، اگر ده برابر قدرت آمریکا هم کسانی در دنیا نیرو داشته باشند، این نیرویی که خدا با او است، بر آنها غلبه خواهد کرد.
وجود نازنین رسول خدا (ص) بسیار مقدس است و تقدس وجودی ایشان، بالاتر از تمامی مقدسین عالم است، اما چرایی و حکمت این تقدس چیست؟ از یک لحاظ، معیار تقدس، کارآمدی است.
در نظام ربوبیت الهی، آن حضرت از همه مقدستر است، چون از همه موجودات، برای نظام ربوبی و عالم هستی کارآمدتر و مؤثرتر است؛ و برای رساندن انسانها به هدف خلقتشان، نقشآفرینترین عامل و محوریترین فاعل، وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت (ص) است.
بخاطر همین هم خدای متعال برای تکریم رسول اکرم (ص) در قرآن کریم آداب و معارفی را در جهت تنظیم رابطه ما با آن وجود مقدس تبیین میفرماید. مانند: پیشی نگرفتن بر حضرت یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، مراعات ادب حضور حضرت: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ، حال با این شرایط که همه دیدند و آیات قرآن را شنیدند، در روز پنجشنبه (چهار روز پیش از ارتحال) درحالى که پیامبر اعظم (ص)، در بستر شهادت بودند، فرمودند: «قلم و کاغذى بیاورید تا چیزى بنویسم که بعد از آن گمراه نشوید.» یکى از حاضران گفت: بیماری بر او غلبه کرده و هذیان مى گوید، قرآن نزد ما است، همان براى ما کافى است. در میان حاضران اختلاف شد، برخى، سخن او و برخى دیگر سخن پیامبر را تأیید کردند، و سر و صدا بلند شد.
در این هنگام پیامبر فرمود: از نزد من بیرون روید، این اقدام پیامبر (ص) در تداوم سلسله اقدامات در جهت معرفى حضرت على علیهالسلام براى جانشینى و جلوگیرى از بلاتکلیفى مسلمانان در مورد رهبرى پس از ارتحال خود بود، و اگر بعضى از حاضران به نحوى از نوشتهشدن وصیتنامه جلوگیرى کردند، به این علت بود که به آنچه مى خواست رخ دهد پى برده بودند.
عبدالله بن عباس، با توجه به این نکته و با اشاره به حادثه آن روز، با تأسف مى گفت: روز پنجشنبه چقدر دردناک بود که پیامبر فرمود: «براى من کاغذ و دواتى بیاورید تا چیزى بنویسم که بعد از آن گمراه نشوید، اما گوش نکردند.
همان گوش نکردن بود که مسیر تاریخ اسلام را تغییر داد و در دورانهای مختلف شاهد مظلومیت پیروان واقعی پیامبر ص هستیم که اهل بیت او هم اکنون در مظلومیت بسر میبرند، اطاعت از امام جامعه وقتی نمیشود، همچو اثر تاریخی را میگذارد و به ضرر همه میشود و انسانها محروم میشوند از انسانهای کامل مانند علی بن ابیطالب علیه السلام و فرزندان عزیزش و آنها مواجه میشوند در اثر تداوم همان جهالت ها، به قتل و جسارت به اهل بیت رسول (ع)، این باید برای مسلمانان و بخصوص شیعیان درس و عبرت باشد، الحمدلله نوری از حکومت معصوم بر ما تابیده است و از حکومت ولایت فقیه برخوردار هستیم، اگر دشمن توانست سطح کلام ولی را پایین بیاورد، مانند همان شخصی که فکر کرد پیامبر (ص) مانند بقیه افراد است و گفت او نعوذبالله هذیان میگوید، اگر کلام ولی هم در سطح سایر کلامها دانسته شد، عمل به آن نشد، ما بشدت ضربه خواهیم خورد، ضربه هم تاریخی خواهد بود، در باور امام رضوان الله علیه، انقلاب اسلامی آغازی بر پایان غربت تاریخی ثقلین و مقدمه و شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداری حضرت حجت (عج) است.
ایشان صریح و بیپرده و شفاف میفرمایند: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت - ارواحنافداه - است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظهای مسئولین را از وظیفهای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را بهدنبال دارد.
باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هرچه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف کند.
حرکت اربعین حسینی که در هر سال برگزار میشود، حرکتی برای زمینه سازی حکومت جهانی و تمدنی امام زمان (عج) است که حضور در آن و نقش آفرینی در آن بسیار ارزشمند و اثرگذار و قابل تحسین است، این از برکات نظام اسلامی است که این نعمات را پر فروغتر میکند.
نخستین دیدار رهبر انقلاب با دولت چهاردهم روز سهشنبه ۶ شهریور در حسینه امام خمینی (ره) برگزار شد و در این دیدار که رهبر معظم انقلاب مجموعهای از توصیهها را به رئیس جمهور و کابینه دولت مطرح کردند و همچون همه دیدارهایی که ایشان با دولتها داشتهاند، جای «عدالت» خالی نماند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار پس از آنکه عدالت را از بیانات نظام اسلامی معرفی کردند بحث اصلی در این باره را چگونگی تامین عدالت دانسته و لزوم تهیه پیوست عدالت در قوانین و برنامههای کشور را اینگونه مورد تاکید قرار دادند: من چند سال قبل از این پیوست عدالت را مطرح کردم، گفتم شما هر قانونی، هر تصمیمی میخواهید بگیرید تصمیم مهم، قانون مهم یک پیوست عدالت برایش تهیه کنید، مرحوم آقای رئیسی یک مقداری هم در این قضیه پیش رفت ایشان کارهایی هم کردند و نیمهکاره ماند میخواهم این توصیه را به شما بکنم.
پیوست عدالت لازم دارد، پیوست عدالت یک ترتیب اداری یک فرم تشریفاتی نیست یک امر واقعی است.
فرمودند در جای جای قوانین و برنامهها باید خودش را نشان دهد، این نکته به این معناست که ما با نقطه مطلوب در عدالت فاصله داریم که تلاش مضاعف و برنامه ریزی منظم و مفصلی میخواهد. یک نکته کوتاه هم در خصوص وفاق ملی عرض کنیم که این روزها خیلی گفته میشود، لازمه وفاق ملی التزام به محور وفاق یعنی تبعیت از رهبری و قانون اساسی و اسناد بالادستی و سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی است، در وفاق ملی سهمخواهی ممنوع است، ملاک شایستهسالاری متعهدانه است.
وفاق ملی به معنی پایان دوقطبیسازی، گروهبندی و یارکشی است و به این معنی است که خارج از صفبندیها، فقط میبایست بر خدمت به مردم متمرکز شد. وفاق ملی به معنای کوتاه آمدن از اصول نیست که برخی افراد با قهر و آشتی بخواهند پست بگیرند، باید مراقبت کرد که با این شعار که بسیار هم خوب است، قرائت دیگری زده نشود و کار دیگری از آب در بیاید، خدای متعال همهی ما را در مسئولیتهایی که داریم، موفق گرداند و عاقبت امر همهی ما را ختم به خیر کند.
در مسئله غزه همه شاهد هستیم، اسرائیل دست از وحشیگری خودش برنداشته و همچنان بر بمباران مناطق مسکونی و اردوگاهها ادامه میدهد و آمریکای جنایتکار هم پشتیبانی تسلیحاتی و مالی میکند و کشورهای دیگر هم حمایتهای سیاسی، مرکز اسلامی هامبورگ آلمان را هم که تعطیل کردند، به اتهام اینکه جریانات حمایت از فلسطین که در آلمان شکل گرفته از این ناحیه بوده، تا این حد حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی دارند، حزب الله اولین حمله خودش را با موفقیت انجام داد با پرتاب ۳۲۰ موشک به سمت اهداف از پیش تعیین شده که در یکی از اهداف مرکز یکی از سریترین دستگاهها که برای خیلی دستگاههای جاسوسی جهان مخفی بود، منهدم و همچنین فرمانده آن مجموعه به هلاکت رسید، و اقدام حزب الله یمن و اقدام ایران اسلامی هنوز مانده است، که امیدواریم این ضربهها، ضربههای پایانی عمر این غده سرطانی باشد.
در انتها چند نکته کوتاه عرض کنم:
اول. دشمن با هجمه به مسئله خانواده و ارکان آن خصوصا مادر سعی در به هم زدن آن و مهمتر از آن سعی در عدم تشکیل خانواده دارد، یکی از موضوعات کم ارزش کردن مقام مادر در میان اعضای خانواده است و شبکههای فارسی زبان به شدت بر این امر اصرار دارند، تکریم مقام مادر بر همه لازم است و اساسا مادر بودن خود یک افتخار بزرگ است، نباید در ذهن و رفتار ما این نکوهش شود و مقام مادر تنزل کند، خب رفتار بسیار ارزشمند دختر با افتخار ایران اسلامی که مدال طلای المپیاد جهانی نجوم را آورده بود و علاوه بر مسئله حجاب کامل او ف تقدیم مدال به مادر و ارزش گذاری به مقام مادر بسیار قابل تحسین و تقدیر است که برای ایشان و سایر مدال آوران آرزوی سلامتی و موفقیت بیش از پیش دارم.
دوم. در خصوص اردوگاه الزهرا (س) است که متاسفانه همچنان شاهد خشک شدن درختان هستیم و هیچ ارگانی پاسخگو نیست، ما که نگفتیم از آموزش و پرورش منفک شود، اگر دغدغه دانش آموز دارید، خب این حدود ۱۵ هزار دانش آموز شهر ما و بیشتر از این جمع در شهرهای اطراف، اینها دانش آموز نیستند، نباید امکانی داشته باشند، بحث ما نسبت به نگهداری بیت المال هم است که اگر به استان البرز بیاید نگهداری به مراتب بهتر خواهد بود، از این وضعیت اسفناک، آقایان تهران سر شلوغ هستند و فکرشان را درگیر این مسائل نمیکنند والا چاه آب آنجا از کی خراب بوده، یعنی تهران با این اعتبار نمیتواند از پس ۵۰ میلیون تومان آن زمان بر بیاید، خب این مصداق تضییع بیت المال است و چه کسی باید تهران را پاسخگو کند؟ از آقای وزیر محترم تقاضا داریم در این موضوع شخصا ورود کنند و این اردوگاه را از تخریب نجات دهند و شکل اردوگاهی آن حفظ شود برای دانش آموزان.
سوم. تقدیر تشکر داشته باشیم، از عزیزانمان در موکبهایی که در مسیر کربلا صاحب توفیق بودند و زحمات فراوانی کشیدند که توفیق داشتیم از نزدیک شاهد تلاشهای خالصانه عزیزان باشیم و همچنین خیرین و مردم گرانقدر که حامی و پشتیبانی کردند و نهادها وارگان ها، همچنین از عزیزانی که در مراسم جاماندگان در سطح شهر تلاش و برنامه را با کیفیت برگزار کردند.