خبرهای داغ:
معضل جدید پیشروی اصفهان:

کمبود پارکینگ؛ معضل اصلی بیمارستان‌های کلان‌شهر اصفهان

بار ترافیکی خیابان‌های اطراف این بیمارستان‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش داده است.
کد خبر: ۹۶۲۴۴۴۲
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴

فقدان پارکینگ اختصاصی و کمبود محل پارک در اطراف بیمارستان‌های کلان‌شهر اصفهان برای مراجعان تبدیل به معضل اساسی شده و بار ترافیکی خیابان‌های اطراف این بیمارستان‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری بسیج اصفهان، فقدان پارکینگ اختصاصی و کمبود محل پارک در اطراف بیمارستان‌های کلان‌شهر اصفهان برای مراجعان تبدیل به معضل اساسی شده و بار ترافیکی خیابان‌های اطراف این بیمارستان‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش داده است.

در طول روز به طور معمول علاوه بر پرسنل و بیمارانی که در بیمارستان‌ بستری هستند، افراد زیادی نیز به درمانگاه‌های واقع در بیمارستان مراجعه می‌کنند و نبود پارکینگ و کمبود محل پارک ترافیک شدیدی را اطراف بیمارستان‌‌ها به ویژه بیمارستان‌هایی مثل امین، عسگریه، میلاد و غیره به وجود می‌آورد که علاوه بر مراجعان، ساکنین آن مناطق را هم درگیر چالش اساسی کرده است.

از طرفی بسیاری از بیمارستان‌های کلان‌شهر اصفهان فاقد پارکینگ اختصاصی هستند و بسیاری از مراجعان ناچارند خودروهایشان را در خیابان‌های اطراف به صورت دوبل و حتی سوبل پارک کنند و همین امر موجب راه‌بندان و تشدید بار ترافیکی مناطق اطراف بیمارستان‌ و نارضایتی ساکنین این مناطق شده است؛ صدور قبض‌های جریمه، کندی حرکت ناوگان اتوبوسرانی شهری و معطلی مسافران و حتی در برخی موارد نزاع‌های رانندگان بر سر محل پارک، از دیگر معضلاتی است که کمبود پارکینگ در اطراف بیمارستان‌های به وجود آورده و باید راه‌حلی منطقی برای آن اندیشیده شود.

نارضایتی شهروندان از ترافیک اطراف بیمارستان‌‌ها

در همین رابطه یکی از ساکنین خیابان احمدآباد به ترافیک اطراف بیمارستان‌‌ امیرالمؤمنین(ع) در این منطقه اشاره کرد و گفت: در اطراف بیمارستان‌ امیرالمؤمنین(ع) و درمانگاه مهدیه، ماشین‌ها در طول شبانه‌روز دوبله پارک کرده‌اند و این مسئله موجب زحمت مردم شده و اتوبوس‌های واحد هم با سختی زیادی حرکت می‌کنند و مسافران معطل می‌شوند.

وی افزود: در اطراف درمانگاه مهدیه پارکینگی به وسعت 2 هزار متر وجود دارد که حدود 2 سال است بسته شده و از شهردار درخواست داریم با مالک این پارکینگ‌ تماس بگیرند و این محل را احیا کنند چون باز شدن پارکینگ مشکل ترافیک این منطقه را حل می‌کند.

یک شهروند دیگر اصفهانی که ساکن منطقه سه‌راه سیمین است نیز درباره معضل ترافیک اطراف بیمارستان‌ میلاد گفت: ما بارها این معضل را پیگیری کرده‌ایم اما به نتیجه نرسیده است؛ بیمارستان‌ میلاد پارکینگ خودرو ندارد و مراجعان خودروهایشان را در هر کجایی که بتوانند از جلوی درب منازل تا پیادروه‌ها پارک می‌کنند و هیچ شماره‌ای هم نمی‌گذارند تا حداقل بتوانیم با مالک تماس بگیریم.

وی افزود: این وضعیت باعث شده که ما بین 30 تا 40 دقیقه معطل شویم تا بتوانیم ماشین‌ خودمان را بیرون بیاوریم.

توسعه بیمارستان‌ها براساس طرح‌های جامع و منوط به موافقت کمیسیون ماده 5 است

وحید مهدویان، مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری درخصوص این معضل اظهار داشت: هرگونه عملیات ساخت‌ و ساز، تعیین محل احداث و متراژ بیمارستان‌ها در محدوده حریم شهری، بر اساس طرح‌های تفضیلی و جامعی است که توسط مشاورین ذی‌صلاح تهیه شده و این افراد متخصصین ترافیک و شهرسازی دارند.

وی با بیان اینکه در این طرح‌ها جانمایی و متراژ بیمارستان و ضوابط ساخت آن مشخص است، افزود: گاهی اوقات در طول اجرای طرح‌ها اشخاص حقیقی یا حقوقی درخواست‌هایی پیرامون احداث بیمارستان‌ جدید و یا توسعه بیمارستان‌های موجود ارائه می‌شود که در این مورد هم الزاما هرگونه عملیات ساخت‌ و ساز قبل از صدور پروانه باید از متولی طرح ( دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) استعلام گرفته و طرح توسط آنها تایید شود و بعد از آن مطالعات عارضه‌سنجی توسط متقاضی ارائه شده و طرح به تصویب کمیسیون ماده 5 یا شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان برسد.

افتتاح بیمارستان 70 تختخوابی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

بیمارستان سپاه در ‌باشماق‌ پای کار زائران اربعین آمد‌+‌فیلم

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری یادآور شد: طبیعتا هرگونه احداث و توسعه یا براساس طرح‌های جامع است و یا براساس طرح‌هایی که به تصویب کمیسیون ماده 5 رسیده و قبل از آن استعلامات لازم و مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی از متولی گرفته شده است.

وی افزود:‌ شهرداری قبل از صدور پروانه، علاوه بر گرفتن مصوبات از مراجع قانونی، نقشه‌ها را هم برای بررسی بحث‌های تخصصی احداث بیمارستان، کلینیک و یا هر گونه مجموعه درمانی به متولی آن(دانشگاه علوم پزشکی اصفهان) ارسال و تایید آن را می‌گیرد و بعد از آن پروانه صادر خواهد شد.

بیمارستان‌های جدید پارکینگ اختصاصی دارند؛ تخلف مالکان مشکل‌ساز شده

مهدویان گفت: در حین اجرای عملیات ساخت‌ و ساز، مهندسان ناظر بر روند عملیات نظارت کرده و مجریان ذی‌صلاح نیز مجری این نقشه‌ها و انطباق آن با پروانه هستند و بعد از خاتمه عملیات اجرایی هم بهره‌بردار پایان کار می‌گیرد. کلیه اقداماتی که در سنوات جدید انجام می‌شود، در چارچوب همین روند بوده و همه بیمارستان‌هایی که جدیدا ساخته شده‌اند، دارای پارکینگ هستند، عارضه‌سنجی ترافیکی شده و این مراحل قانونی را طی کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات در حین اجرا، مالکین دست به تخلف زده و پارکینگ پیش‌بینی شده را تبدیل به یکی از مجموعه‌های درمانی می‌کنند که سرنوشت آنها باید توسط کمیسیون ماده 100 مشخص شود. در حقیقت مشکلات ترافیکی بیمارستان‌های جدید مثل بیمارستان‌ میلاد ناشی از تخلفاتی است توسط مالکین و متولیان بعد صدور پروانه و یا پایان کار انجام می‌شود به این معنا که در نقشه پارکینگ پیش‌بینی شده اما در حین اجرا و یا پایان کار پارکینگ بر اساس نیاز بیمارستان‌ تبدیل به یکی از بخش‌های درمانی می‌شود و فشار این تخلف روی دوش شهر و شهروندان گذاشته می‌شود.

ارجاع متخلفان به کمیسیون ماده 100

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری در پاسخ به این سوال که چه کسانی مقابل این تخلف پاسخگو هستند، گفت: شهرداری این مسائل به کمیسیون ماده 100 ارجاع و الزام بازگشت به حالت اولیه را انجام می‌دهد و این تنها کاریست که از نظر قانونی می‌توانیم انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معضل ترافیک اطراف بیمارستان‌های قدیمی اشاره کرد و گفت: ما یکسری بیمارستان قدیمی داریم که حدود 40 تا 50 سال قبل و بر اساس ضوابط آن دوران ساخته شده‌اند که الان جوابگو نیستند و این امکان بر اساس نیاز، ترافیک، ضوابط آن دوره احداث شده‌اند و طبیعتا در شرایط کنونی از نظر ترافیکی و پارکینگ مشکل دارند.

اقدامات شهرداری برای حل مشکل ترافیکی اطراف بیمارستان‌‌ها

مهدویان یادآور شد: شهرداری با همکاری متولیان به معضل بیمارستان‌های قدیمی هم برای احداث پارکینگ ورود کرده است؛ بیمارستان میلاد البته قدیمی نیست اما سال گذشته مشارکت‌نامه‌ای بین شهرداری و ریاست این بیمارستان به امضا رسید و قرار است که در نزدیکی بیمارستان‌ پارکینگی زیرسطحی احداث شود و علاوه بر این شهرداری برای احداث پارکینگ در اطراف بیمارستان‌ شریعتی به طور مستقل ورود کرد.

وی اضافه کرد: درمورد بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) نیز طرح توسعه جدید آن به کمیسیون ماده 5 رفته و الزام به ساخت‌ پارکینگ آن الزام و پروانه ساخت در چارچوب الزام به تامین پارکینگ صادر شده است؛ شهرداری در حد امکانات و چارچوب وظایف قانونی و اجتماعی که دارد، به این موضوع ورود می‌کند اما طرف مقابل هم باید همکاری کند؛ نمی‌شود که متولیان و مالکان بیمارستان‌ بیایند و تا جایی که می‌توانند پارکینگ‌‌ها را تبدیل به مراکز درمانی کنند اما شهرداری برای آنها پارکینگ احداث کند.

متولیان بیمارستان‌ها خودشان را ملزم به رعایت آسایش شهروندان بدانند

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری گفت: متولیان و سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی باید خودشان را ملزم به رعایت آسایش مردم بدانند و از طرف مقابل شهرداری هم در چارچوب وظایف قانونی که دارد، احداث پارکینگ را انجام می‌دهد.

موانع کار چیست؟

وی یادآور شد: بسیاری از زمین‌هایی که برای احداث پارکینگ در نظر گرفته می‌شوند، کاربری لازم را ندارند و باید در کمیسیون ماده 5 مصوب و آزادسازی لازم انجام شود تا بتوانیم پارکینگ را احداث کنیم و برای طی این فرآیند باید استانداری و سازمان راه و شهرسازی با شهرداری همکاری کنند و تغییر کاربری‌های مورد نیاز انجام شود تا شهرداری از نظر قانونی بتواند پارکینگ مورد نظر را احداث کند.

به گفته این مقام مسئول در طرح توسعه بیمارستان آیت‌الله کاشانی یک پارکینگ 3 طبقه در نظر گرفته شده و به تائید کمیسیون ماده 5 هم رسیده است؛ علاوه بر این کمیسیون ماده 5 سال گذشته با احداث پارکینگ هزار واحدی برای بیمارستان شهرک سلامت نیز موافقت کرده است.

الزام بیمارستان‌ها به داشتن پارکینگ در شهرسازی، اجتناب‌ناپذیر است

ابولفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: طبق اصول شهرسازی مراکزی که مراجعین مردمی دارند، باید مجهز به وسایل و الزامات مورد نیاز برای مراجعین عمومی باشند و بیمارستان‌ها نیز از این مهم مستثنی نیستند؛ همان طور که بیمارستان‌ به اتاق عمل نیاز دارد و برای خدمات‌دهی بهتر باید مجهز به امکانات و تجهیزات لازم باشد، همان طور هم باید پارکینگ داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه الزام بیمارستان‌ها به داشتن پارکینگ در بحث شهرسازی، یک امر بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است،افزود: متاسفانه از دیرباز و چند دهه قبل، بیمارستان‌ها بدون توجه به این نیازمندی احداث شده‌اند و الان مشکلات عدیده‌ای را در سطح شهر ایجاد کرده‌اند و اکثر این بیمارستان‌ها هم بیش از 50 سال عمر دارند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: این بیمارستان‌ها بر اساس قانون موظف هستند که پارکینگ مورد نیازشان را یا در همان محل و یا در محلی نزدیک به بیمارستان‌ احداث کنند و باید از پارک خودروی پرسنل و مراجعین بیمارستان‌ در محل جلوگیری شود؛ در همین راستا مجموعه مدیریت شهری و حتی پلیس راهور به واسطه همراهی با مردم سخت‌گیری زیادی در برخورد با متخلفین انجام نداده‌اند اما با وضعیتی که دارد ایجاد می‌شود، طبیعتا باید برخوردها و میزان کنترل‌ها شدیدتر و بیشتر شود.

وی ادامه داد: قطعا اگر بیمارستانی نمی‌تواند پارکینگ احداث کند، حتما باید جابه‌جا شود و متاسفانه ما در سطح شهر از این نوع بیمارستان‌ها زیاد داریم؛ مدیریت شهری قطعا این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند و بیمارستان‌‌هایی که برای پروانه ساخت مراجعه می‌کنند، احداث پارکینگ در اولویت قرار دارد و نمونه‌هایی از آن را می‌بینیم که در سطح شهر دارد اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر بیش از 90 درصد از بیمارستان‌ها فضای پارکینگ مورد احتیاج‌شان را ندارند‌.

قربانی گفت: از طرفی متاسفانه برخی از بیمارستان‌ها فضای پارکینگی که داشتند را تبدیل به بخش‌های خدمات‌رسانی تبدیل کرده‌اند و این اتفاق یک تخلف آشکار است و طبیعتا شهرداری باید پرونده این بیمارستان‌ها را برای رفع تخلف به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهد.

مجلس باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری وضع کند

وی درخصوص اقدامات انجام شده برای برخورد با متخلفین یادآور شد: این مورد دیگر در اختیار مدیریت شهری و شهرداری نیست و کمیسیون ماده 100 باید با متخلفان برخورد کند؛ مجلس شورای اسلامی باید در این خصوص قوانین سخت‌گیرانه‌تری وضع و به کمیسیون ماده 100 ابلاغ کند.

وظیفه تامین پارکینگ بر عهده خود بیمارستان‌هاست

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری وظیفه‌ای ندارد که برای بیمارستان‌ها پارکینگ احداث کند، گفت: تامین پارکینگ برای بیمارستان، بر عهده متولیان و مالکان خود بیمارستان‌ است و قرار نیست که پارکینگ‌های عمومی برای خدمت‌رسانی به مراجعین بیمارستان‌ها اختصاص یابند و مدیریت شهری نمی‌تواند در اطراف بیمارستان‌‌ها و برای خدمت‌رسانی به آنها، پارکینگ ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ممکن است که مدیریت شهری در اطراف بیمارستان‌ها پارکینگ بسازد اما آن پارکینگ مختص به مراجعان بیمارستان نبست و برای استفاده عموم ایجاد می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار