خبرهای داغ:
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان:

انسداد ۴۴۶ حلقه چاه غیرمجاز در گلستان / ۶ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد

حیدریان گفت: در فاصله هفته دولت سال قبل تا امسال با انسداد ۴۴۶ حلقه چاه غیرمجاز حجم حدود ۶ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه‌جویی شد.
کد خبر: ۹۶۲۴۸۳۱
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

انسداد ۴۴۶ حلقه چاه غیرمجاز در گلستان / ۶ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شد

به گزارش خبرگزاری بسیج از گلستان؛ ایرج حیدریان مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: استان گلستان در بخشی از حوزه آبریز دریای خزر واقع شده است، این استان که بالغ بر ۲۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد حدود ۱.۳ درصد از مساحت کشور و ۱۱.۷ درصد از مساحت حوزه آبریز دریای خزر را تشکیل می‌دهد.

وی مجموع پتانسیل آب استان را ۲۴۸۵ میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: طول کل رودخانه‌های استان گلستان ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است که شامل تعداد ۴۴ سرشاخه اصلی است که در پنج حوزه آبریز استان جریان دارند، حوزه‌های آبریز استان شامل حوزه‌های آبریز اترک سفلی، گرگانرود، قره‌سو، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای گلستان در سال ۱۳۸۵ کار خود را آغاز کرد. اهدافی بلندمدت بر مبنای استفاده بهینه از منابع آب برای نیل به اهداف مندرج در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نیز تعبیه شد.

حیدریان گفت: به منظور تامین نیاز آبی استان در بخش‌های شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست اقداماتی انجام گرفت که با محوریت استفاده از منابع آب متعارف و غیرمتعارف استان و نیز آب‌های انتقالی از استان‌های همجوار اولویت شد.

حیدریان با اشاره به اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی به عنوان دیگر اقدامات تأمین آبی ابراز کرد: افزایش بهره‌وری در همه زمینه‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت، حداکثر استفاده از توان بخش خصوصی، تامین منابع مالی و تسریع در اجرای طرح‌ها از اهداف بلندمدت این سازمان تعریف شده است.

وی در خصوص پروژه‌هایی که در هفته دولت افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی آن کلید خورد اشاره کرد و افزود: ۳۱ پروژه به ارزش ۳۱۹ میلیارد تومان در هفته دولت برای ۱۴ شهرستان ترسیم شد که ۱۰ پروژه به ارزش ۱۶۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و آغاز عملیات اجرایی ۲۱ پروژه در استان کلید خورد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان بیان کرد: عمده پروژه‌ای که در هفته دولت افتتاح شد احداث مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی گرمابدشت است، تاسیسات فنی و خطوط انتقالی که به شبکه توزیع شهر وصل می‌شود از دیگر پروژه‌های مهم به ارزش حدوداً ۱۰۵ میلیارد تومان است که افتتاح خواهد شد.

حیدریان گفت: تعداد چاه‌هایی که برای تابستان برنامه‌ریزی شده بود که وارد مدار شوند و تعدادی از آن‌ها وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت چاه سازنده سخت زیارت است، چاه فتحه‌باغ نیز وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

به گفته وی؛ در بخش آغاز عملیات اجرایی، عمده پروژه‌ها در این بخش ۱۵۳ میلیارد تومان بوده است پروژه شاخص آن فاز یک احداث کانال سیلاب‌بر قرنجیک است و آغاز عملیات دایک‌های حفاظتی که در آن منطقه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان از تحکیم بستر مخزن ۵ هزار متر مکعبی گمیشان خبر داد و گفت: این پروژه به  ارزش ۳۷ میلیارد تومان در استان اجرا می‌شود.

حیدریان در خصوص اینکه از هفته دولت سال گذشته تا هفته دولت امسال چه میزان اقدامات اجرایی انجام شده است، تصریح کرد: لایروبی و ساماندهی ۲۲ کیلومتر رودخانه در استان با استفاده از منابع وزارت نیرو انجام شد، لایروبی و ساماندهی به طول ۹۶ کیلومتر از محل قرارگاه لایروبی شهید لولایی انجام شد.

وی با اشاره به تامین آب شرب هفت حلقه چاه در استان گفت: این تعداد چاه با آبدهی حدود ۱۸۵ لیتر در ثانیه به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گلستان با اشاره به مدیریت شبکه توزیع ۲۷ هزار متر مکعب مخزن آب شرب در استان بیان کرد: در فاصله هفته دولت سال گذشته تا امسال مجوز مدل مالی ۱۵ هزار متر مکعب شیرین‌سازی آب دریای خزر اخذ شد.

حیدریان از احداث و بهره‌برداری ۴ هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی در شبکه‌های زرین‌گل خبر داد و گفت: این تعداد پروژه در فاصله هفته دولت سال قبل تا امسال به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: همچنین انسداد ۴۴۶ حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه‌جویی حدود ۶ میلیون متر مکعب در استان گلستان انجام شد.

انتهادی پیام /

ارسال نظرات
پر بیننده ها