کارشناس سواد رسانه:

مهمترین نیاز فرهنگی امروز جامعه، بین نوجوانان و جوانان سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای است

سواد رسانه فرصت‌هایی برای یاد گیرندگان ایجاد می‌کند، تا توانایی تولیدات رسانه‌ای را برای افزایش مهارت‌های خلاقانه در ساخت پیام‌های خود بهبود بخشند.
کد خبر: ۹۶۲۵۷۰۲
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، مریم هاشمی اصفهانی مدرس سواد رسانه، انجمن سواد رسانه‌ای ایران، در یادداشتی نوشت:

مهمترین نیاز فرهنگی امروز جامعه، بین نوجوانان و جوانان سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای است

اهمیت سواد رسانه را می‌توان از اینجا فهمید که با فراهم کردن ابزار‌های مختلف به افراد کمک می‌کند که توانایی پذیرش رسانه‌ای را برای تحلیل انتقادی پیام‌ها توسعه دهند، سواد رسانه فرصت‌هایی برای یاد گیرندگان ایجاد می‌کند، تا توانایی تولیدات رسانه‌ای را برای افزایش مهارت‌های خلاقانه در ساخت پیام‌های خود بهبود بخشند.

مهمترین نیاز فرهنگی امروز جامعه به ویژه بین نوجوانان و جوانان سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای است، که به افراد امکان قضاوت‌های آگاهانه‌ای در حیطه پیام‌های رسانه‌ای را خواهد داد.

از آن‌جایی که تاثیر رسانه بر جامعه به سرعت در حال پیشرفت است، باید بدانیم این رسانه‌ها هستند که دیدگاه افراد را با چارچوب بندی و محتوای خود تنظیم می‌کنند و نظر عمومی را در مورد مسائل مهم اجتماعی سیاسی و فرهنگی تغییر می‌دهند.

وجود افرادی با سواد رسانه‌ای بالا در سطح جامعه منجر به افزایش کیفیت تولید محتوای رسانه‌ها خواهد شد، چرا که افراد با سواد رسانه بالا دارای تفکر انتقادی مثبت و چنین افرادی خواهان پیام‌های واقعی و با کیفیت بالا هستند.

اما در دنیایی که پر از محصولات و خدماتی است، که وعده می‌دهد زندگی افراد را آسان‌تر و لذت بخش تر، کارآمد‌تر یا سالم‌تر کنند، مصرف کننده باید توان اتخاذ تصمیمات آگاهانه در نقش مصرف کننده را داشته باشد.

سواد رسانه‌ای توانایی دسترسی، رمزگشایی، تحلیل، ارزیابی و تولید ارتباطات در انواع مختلف است.

اثر سواد رسانه بر افکار عمومی و دموکراسی، رسانه به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بیان افکار عمومی و عملکرد یک جامعه دموکراتیک عمل می‌کند.

از طریق گزارش‌های خبری، روزنامه نگاری تحقیقی و مقالات نظری، رسانه‌ها به تسهیل مباحث و گفتگو‌ها در مورد مسائل مهم اجتماعی و سیاسی کمک می‌کنند.

سواد رسانه‌ای به توانایی دسترسی، تحلیل، ارزیابی و تولید محتوا‌های رسانه‌ای اشاره دارد.

این مهارت شامل درک و استفاده مؤثر از رسانه‌ها در اشکال مختلف است؛ از جمله تلویزیون، رادیو، اینترنت، و شبکه‌های اجتماعی.

در سال‌های قبل، تنها رسانه‌های در دسترس روزنامه یا رادیو بود، اما اکنون تغییرات به قدری عمیق بوده است، که برای افراد مسن تر، نیاز به سواد رسانه‌ای به امری ضروری تبدیل شده است.

با وجود تعداد زیاد سکو‌های دیجیتال و دامنه‌ای روز افزون از محتواها، یادگیری مهارت‌های لازم برای پیمایش هوشمندانه در فضای رسانه‌ای بسیار مهم است.

سواد رسانه‌ای باعث می‌شود، با محتوای رسانه‌ای به شیوه مسئولانه تعامل ایجاد شود، در ادامه بحث در این یادداشت، به بررسی سواد رسانه‌ای و اهمیت آن در زندگی روزمره خواهیم پرداخت.

خواهیم دید، که چگونه سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند، تا بین اطلاعات قابل اعتماد و محتوای گمراه کننده تفاوت قائل شویم، تفکر انتقادی را پرورش دهیم و از تأثیرات نادرست یا روایت‌های مغرضانه جلوگیری کنیم.

در مثال‌های مختلف موجود باید این‌گونه مطرح کرد، که سواد رسانه‌ای به افراد کمک می‌کند، که تا بتوانند تبلیغات را تجزیه و تحلیل کنند و از درک بالایی برای تکینک‌های اقناعی استفاده شده برخودار باشند.

آنها می‌توانند نحوه نمایش زنان در تبلیغات را شناسایی کرده و بررسی کنند، که آیا این نمایش استاندارد‌های زیبایی غیرواقعی را ترویج می‌کند یا خیر.

با بررسی انتقادی پیام‌های رسانه ای، افراد می‌توانند درک عمیق تری از انگیزه‌ها و نیت‌های پشت تولیدکنندگان رسانه‌ها پیدا کنند.

سواد رسانه‌ای همچنین به افراد این امکان را می‌دهد، که مقالات خبری را ارزیابی کرده و سوگیری‌های احتمالی را شناسایی کنند.

به این ترتیب، آنها میتوانند منابع معتبر را ارزیابی کرده و اهمیت صحت سنجی و تأیید اطلاعات را درک کنند.

با شرکت در تمرین‌های سواد رسانه ای، افراد می‌توانند بین گزارش‌های دقیق و محتوای گمراه کننده تمایز قائل شده و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد اخبار مصرفی و قابل اشتراک گذاری اتخاذ کنند.

علاوه بر این، سواد رسانه‌ای به افراد این قدرت را می‌دهد که در دنیای وسیع دیجیتال پیمایش کرده و اطلاعات آنلاین را به طور انتقادی ارزیابی کنند.

با گسترش رسانه‌های اجتماعی، افراد نیاز به مهارت‌های سواد رسانه‌ای دارند تا منابع قابل اعتماد را از اطلاعات نادرست یا اخبار جعلی تشخیص دهند.

با درک نحوه انتشار اطلاعات در سکو‌های رسانه‌های اجتماعی، افراد می‌توانند در مورد به اشتراک گذاری محتوای تأیید نشده محتاط باشند و به کاهش اطلاعات غلط آنلاین کمک کنند.

هنگامی که افراد مهارت‌های سواد رسانه‌ای را توسعه می‌دهند، می‌توانند به طور مؤثر پیام‌های رسانه‌ای را تفسیر و ارزیابی کنند، به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و نظرات خود را شکل دهند.

آنها به شرکت کنند گان فعال در فضای رسانه‌ای تبدیل می‌شوند، قادر به تعامل انتقادی با محتوای رسانه‌ای و شناسایی تأثیرات بالقوه آن بر باورها، نگرش‌ها و رفتار‌های خود.

ثانیاً، سواد رسانه‌ای به افراد کمک می‌کند تا تعصب‌های رسانه‌ای را شناسایی و درک کنند، رسانه‌ها معمولاً دیدگاه‌ها و دستور کار‌های خاص خود را دارند و سواد رسانه‌ای به افراد این امکان را می‌دهد که هرگونه تعصب بالقوه را شناسایی کرده و قبل از شکل دادن به نظرات خود، به دیدگاه‌های مختلف توجه کنند.

با تحلیل انتقادی پیام‌های رسانه ای، افراد می‌توانند نحوه ارائه اطلاعات، انتخاب منابع و استفاده از زبان یا تصاویری که ممکن است به تعصب کمک کند، را ارزیابی کنند.

علاوه بر این، درک آسیب‌های بالقوه‌ای که رسانه‌ها می‌توانند بر افراد و جامعه داشته باشند، بسیار مهم است، این ممکن است از طریق ترویج استاندارد‌های زیبایی غیرواقعی یا تقویت کلیشه‌های مضر باشد.

با توسعه مهارت‌های سواد رسانه ای، افراد نسبت به تأثیرات منفی احتمالی هوشیار خواهند بود و قادر به اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر در مورد آنچه که مصرف می‌کنند و چگونگی تعامل با محتوای رسانه‌ای خواهند بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار