خبرهای داغ:
موسوی خبر داد

فعالیت ۱۲۰۰ کارگاه سفال در لالجین

همدان-دبیر شهر جهانی سفال لالجین گفت: بالغ بر ۳۰۰ فروشگاه و یک هزار و ۲۰۰ کارگاه سفال در لالجین مشغول به کار هستند.
کد خبر: ۹۶۲۶۴۱۰
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۳
فعالیت ۱۲۰۰ کارگاه سفال در لالجین

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سیدرضا موسوی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات شهرداری لالجین برگزار شد، اظهار کرد: شهر لالجین در سال ۱۳۹۵ توسط شورای جهانی صنایع دستی در زمینه سفال، لالجین را به عنوان شهر جهانی معرفی کردند.

وی با بیان اینکه سفالگران لالجین بیش از ۸۰۰ سال پیش فعالیت می‌کردند، افزود: همه این ظرفیت‌ها باعث شده شورای جهانی صنایع دستی، لالجین را شهر جهانی سفال عنوان کنند.

شهردار لالجین گفت: نیاکان ما و بزرگانی که در این زمینه زحمت کشیدند موفق شدند و در این صنعت درخشیدند؛ ما باید تلاش کنیم جایگاه لالجین در سطح جهانی ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم همه سفالگران و هنرمندان را در مراسم جشنی پس از ۸ سال دور هم جمع کنیم و این عرصه را بیش از پیش معرفی کنیم، گفت: این مراسم ۲۹ شهریور ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی برگزار می‌شود و در کنار این مراسم برنامه‌های متعددی نیز اجرا خواهد شد.

موسوی با اشاره به فراخوان جمع‌آوری آثار فاخر سفالگری و جوایز پیش‌بینی شده برای آن افزود: همه کسانی که مسلط به این هنر باشند می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

وی ابراز کرد: همچنین روز شنبه دومین مسابقه عکاسی سفال و سفالگری برگزار خواهد شد که بالغ بر ۸۰ نفر از عکاسان برجسته استان در این جشنواره شرکت می‌کنند؛ این جشنواره باعث می‌شود سفال لالجین در همه جای کشور شناخته شود.

دبیر دبیرخانه شهر جهانی لالجین با بیان اینکه بازدید از تمام نقاط استان از دیگر برنامه‌ها است، ادامه داد: با توجه به اینکه شهر جهانی سفال در مسیر غارعلیصدر قرار گرفته ارزش آن افزایش خواهد یافت و شاهد افزایش بازدید از کارگاه‌های سفال هستیم.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰۰ فروشگاه و یک هزار و ۲۰۰ کارگاه در لالجین مشغول به کار هستند و بیش از ۵ هزار نفر از روستاها و شهرهای اطراف برای اشتغال در کارگاه‌های استان مراجعه می‌کنند، گفت: برنامه‌های پیش‌بینی شده روز جمعه با هماهنگی اتحادیه سفال و سرامیک برگزار خواهد شد.

موسوی با اشاره به رونمایی از پوستر هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین عنوان کرد: در بحث تامین خاک چند سال است که تعاونی سفال‌سازان در حال پیگیری برداشت خاک بوده که نیاز به مجوز جهاد کشاورزی و ۱۹ استعلام از ادارات مختلف دارد که در حال حاضر نیاز به تغییر کاربری دارد؛ همچنین یکسری افراد در گذشته مجوز برداشت خاک داشتند و مقداری برای کوره‌های آجرپزی استفاده می‌شود که برای تولیدات بکار می‌رفت.

وی گفت: همچنین در شهر لالجین در زمینه احداث رستوران‌های زیبا اقدام شده که در مجاورت پارک لالجین است و سوئیت‌هایی نیز دارد، همچنین مجتمع اقامتی گردشگری در مسیر جاده طاهرلو قرار دارد.

شهردار لالجین با بیان اینکه قسمت عمده‌ای از سفال باید صادر شود، ابراز کرد: در دو سه سال گذشته محدودیت‌هایی به وجود آمده بود اینکه همه صادرکنندگان باید متعهد می‌شدند اسناد تعهدی را در سامانه نیما و ارز نیمایی ارائه کنند اما در حال حاضر صادرات به کشور عراق صورت می‌گیرد؛ مشکل صادرات لالجین باید رفع شود چراکه طی چند سال گذشته آسیب جدی به صنایع دستی زده است و تعهد ارزی یکی از موانع صادرات در لالجین شده است.

وی عنوان کرد: راجع به ورودی شهر، حد فاصل بهار تا لالجین حوزه کاری ما و مسئولیت و نفوذ ما پل ورودی شهر لالجین است و خارج از این حوزه مربوط به حمل و نقل جاده‌ای است، طرحی به عنوان پردیس گردشگری حد فاصل میدان شهید سلیمانی تا میدان شهرداری لالجین برای ساماندهی نیاز است که باید پیش بینی شود.

موسوی گفت: یک بازارچه سنتی سفال به مساحت ۸ هکتار طراحی شده و الگوبرداری آن از کاروانسراهای شهر همدان با معماری میدان نقش جهان اصفهان در حال انجام است؛ نگاه ما این بوده که زنجیره صنایع دستی غرب کشور را در لالجین ظهور و بروز دهیم و صنایع دستی کردستان، کرمانشاه، ایلام و همدان در این بازارچه حضور دارند.

وی با اشاره به بحث ساخت مجتمع بیان کرد: اگر این امر توسط شهرداری لالجین احداث شود اقدام چشمگیری در حوزه گردشگری است؛ تدوین پروپوزال، برگزاری یک هفته جشنواره در لالجین، تدوین کتاب گردشگری لالجین، راه‌اندازی مجدد سایت شهر جهانی سفال لالجین، گِل بازی و... نیز از دیگر برنامه‌ها است و رایزنی وزیر میراث فرهنگی با آموزش و پرورش، که در کنار کلاس خوشنویسی، کلاس سفال نیز داشته باشیم.

دبیر شهر جهانی لالجین گفت: لالجین به لحاظ ظرفیت و توانمندی بسیار بالا اما از لحاظ جمعیت و مساحت به عنوان کوچکترین شهر جهانی شناخته شده است؛ اعتبارات ملی نداریم و اعتبارات استانی در حد شهرداری لالجین است که با وجود پروژه‌های فعال در لالجین نیاز به توجه ویژه‌ای در این زمینه وجود دارد.

ووی با بیان اینکه زمین موزه سفال متعلق به شهرداری بوده که یک هزار و ۲۰۰ متر است، خاطرنشان کرد: در سفر شهید رئیسی اعتباراتی به لالجین تعلق گرفت اما متاسفانه وزارت نفت اعلام کرده شهرداری دستگاه غیردولتی است و اعتبار به شهرداری تعلق نگرفت.

رئیس اتحادیه سفالگران لالجین نیز در ادامه گفت: بالغ بر ۹۰درصد اجناس از خود لالجین است که تولید می‌شود؛ در هر کارگاهی به طور متوسط ۵ تا ۶ نفر مشغول به فعالیت می‌شوند که با وجود مشکلات اقتصادی به صورت تک نفره کار انجام می‌دهند.

کشوری با بیان اینکه فروش ما نسبت به سال پیش ۷۰ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: حضور بانوان نقش عمده‌ای در سفال لالجین دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار