کارشناس علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج:

آثار و برکات امام زمان (عج) و ولایت او در قرآن و روایات

نهم ربیع الاول، آغاز دورانی مهم و تأثیرگذار در تاریخ حیات شیعه محسوب می شود. می گویند: نهم ربیع الاول، غدیری دیگر است چرا که در این روز هم بسان غدیر، جانشینی برای ادامه راه امامت و ولایت انتخاب شده است. 
کد خبر: ۹۶۲۶۶۲۲
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷

 نهم ربیع الاول، آغاز دورانی مهم و تأثیرگذار در تاریخ حیات شیعه محسوب می شود. می گویند: نهم ربیع الاول، غدیری دیگر است چرا که در این روز هم بسان غدیر، جانشینی برای ادامه راه امامت و ولایت انتخاب شده است. 

جانشینی از نسل محمد صلی الله علیه و از تبار علی علیه السلام. جانشینی که ولایت و سرپرستی شیعه را تا روز قیامت بر عهده خواهد داشت. برخی نیز نهم ربیع الاول را امتداد غدیر می دانند چرا که مهدی (عج)، پرچم ابوتراب را بردوش گرفته و با گذر از کربلای حسین، سید الشهدا (ع) و پرواز در آسمان اهل بیت عصمت و طهارت، شیعه را به منتها الیه مسیر عاشقی خواهد رسانید.

به همین منظور بخش سبک زندگی اسلامی در خبرگزاری بسیج طی مصاحبه ای با خواهر سکینه کاظمی کارشناس علوم قرآن و حدیث و هادی سیاسی، به آثار و برکات امام زمان (عج) و ولایت ایشان پرداخته است.

آثار و برکات امام زمان (عج) و ولایت او در قرآن و روایات

 

** دليل و آيه اي بر وجود امام زمان عليه السلام را بيان فرماييد.

با توجه به سنت های الهی؛ یکی از مقدرات خداوند این است که زمین را بدون حجت برای بندگان خودش قرار نمی دهد، شیخ صدوق (ره) در مورد این مبنای مهم اعتقادی می‌نویسد: و واجب است که معتقد باشد که زمین هیچ گاه از حجت خدا بر آفریدگانش خالی نمی‌ماند، خواه این حجت آشکار و شناخته شده باشد و خواه ترسان و پنهان از دیده‌ها. [الهدایة، ص ۳۸]

یکی از دلایل قرآنی مبنی بر حیات حضرت حجت (عج) در عصر غیبت، آیات سوره قدر است. {فرشتگان و روح به اذن خدا، همه فرمان‌ها و سرنوشت ها را فرود می آورند} اینجا واژه تنزل الملائکه ... فعل مضارع و بمعنای استمرار هست که هر شب قدر ملائکه و روح، امر پروردگار را بر قلب مقدس امام زمان (عج) نازل می کنند و آیه { جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا} بر بازوی امام نقش بسته است.

** چگونه، زنده ماندن امام زمان (عج) تا کنون امکان دارد؟

مسئله طول عمر از شاخه های مسئله حیات است، حقیقت و ماهیت حیات بر بشر مجهول است و شاید بشر هیچگاه از این راز مطلع نشود، با توجه به اینکه در خصوص طول عمر با قدمت زیاد در بعضی جانداران و گیاهان مشهود است و حتی در گذشته افرادی با طول عمر زیاد بوده اند، جای شک و شبهه ای وجود ندارد، بعنوان مثال حضرت نوح مدت عمر نبوتشان 950 سال  ذکر شده، در حالی که عمر ایشان چه مقدار بوده، مشخص نیست بلکه طول عمر از استثنائات هم می شود زیرا خداوند می خواهد حجتش بر روی زمین زنده باشد و زندگی کند.

 **وظیفه ما در قبال امام زمان (عج) چیست؟

وظایف ما در عصر غیبت: 1) اطاعت از دستورات دینی و پرهیز از گناه و سرلوحه قرار دادن سیره ایشان در زندگی و عملی را بر خلاف رضای امام انجام ندادن 2) انتظار فرج 3) دعا برای سلامتی و فرج حضرت ولی عصر مانند خواندن دعای فرج و دعای عهد و دعای ندبه 4) صدقه دادن 5) استغاثه به آن ذات مقدس و استمداد از وجود ایشان به هنگام گرفتاری ها.

** آیا امام زمان از ما خبر دارد؟

ائمه و امامان ویژگی های بسیار زیادی دارند و امام زمان (عج) هم همینطور. یکی از این ویژگی ها با خبر بودن از احوال شیعیان است چرا که امام علم غیب دارد. پس حتما از مشکلات و گرفتاری های منتظران و دوستدارانش با خبر است. روایتی از پدر ایشان امام حسن عسکری (ع) نقل شده است؛ «ابوهاشم حجنی یکی از نوادگان جعفر طیار، دچار مضیقه مالی می شود و هنگامی که به خانه می رسد، می بیند در منزل یک کیسه پول به ارزش 100 دینار  وجود دارد، وقتی سوال می کند به او می گویند امام حسن عسکری (ع) برای تو فرستاده است.

 ** چگونه می توان یار امام زمان (عج) شد؟

یاری دادن به امام زمان (عج) تنها جنگیدن و شمشیر زدن نیست تا مخصوص مردان باشد. همه می توانند در جبهه یاوران امام قرار گیرند. یار و یاور امام بودن ویژگی هایی دارد که می توان با نگاه به تاریخ معصومین و روایات آنها را به دست آورد. یکی از این ویژگی ها معرفت و شناخت نسبت به امام است و بعد شناخت در برابر او و فرمان‌هایش به صورت کامل تسلیم بود.

 

آثار و برکات امام زمان (عج) و ولایت او در قرآن و روایات

  ** ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) چیست؟

در خصوص ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) که در روایات هم به آن اشاره شده است، مساله شناخت و معرفت نسبت به وجود امام و اطاعت کامل و بی چون و چرا می باشد و همچنین سلامت نفس، پاکی و تقوای آنها مورد نظر است. امام صادق(ع) درباره این افراد فرموده اند: «آنها مردانی هستند که دلهایشان مانند قطعه های آهن محکم هست و هرگز دچار شک و تردید نمی شوند و همیشه در کنار امام هستند و جان خود را سپر جان امام می کنند و در حال ذکر و عبادت هستند آنها زاهدان شب و شیران روز و در برابر امام شان کاملا مطیع و تسلیم هستند.»

 ** خانواده در حکومت مهدوی چگونه است؟

خانواده و نقش آن در حکومت مهدوی اساس و پایه کار می باشد. خانواده باید نسل مهدوی تربیت کند تا آماده ظهور امام باشند. تربیت یک نسل مهدی باور و مهدی یاور از مهمترین نقش خانواده می باشد، پس قبل از تربیت باید شناخت نسبت به امام اتفاق بیافتد تا نسل مهدوی ایجاد شود، همان طور که در روایات داریم که اگر کسی امام زمانش را نشناسد و بمیرد مرگش مرگ جاهلی است.

در تربیت مهدوی، خانواده باید در انتقال مفاهیم اطاعت پذیری و محبت و ... به بهترین وجه نقش ایفا کند و علاقه و وابستگی عاطفی که در اثر شناخت نسبت به امام پیدا می شود ادامه داشته باشد تا تبدیل به یاران امام شود.

** ویژگیهای امام زمان(عج) در قرآن چیست؟

از ویژگی های امام زمان (عج) که در قرآن به آن اشاره شده است در سوره مبارکه هود آیه 86 { بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ/ اگر ايمان آورده‌ايد، آنچه خدا باقى مى‌گذارد برايتان بهتر است.} در آیه مذکور گروهی با اشاره بقیه الله آن را به عنوان یکی از ویژگیهای خاص امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می دانند.

 

تهیه و تنظیم: اکرم سادات موسویان

ارسال نظرات
آخرین اخبار