بسیج تحلیل می کند؛

روسیه و بازی زنگه زور

روسیه و بازی زنگه زور
روسیه برای مدیریت قفقاز جنوبی و جلوگیری از نفوذ ناتو و مسیر تنفسی برای ارتباط با اروپا برای احداث زنگه زور با تمام قدرت وارد شده است.
کد خبر: ۹۶۲۷۰۶۱
|
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳

 

پس از جنگ قره باغ در سال ۲۰۲۰ و تسلط باکو با کمک ترکیه و اسراییل در باز پس گیری بخش مهمی از خانکندی مطامع ارضی باکو تحت عنوان رنگه زور جهت تجزیه ارمنستان رقم خورد. رنگه زور همان کمربند میانی خزر است که قفقاز را به آسیای میانه متصل می کند و ایده اتحادیه جهانی ملت های ترک زبان را به هم متصل خواهد کرد که بیش از ۲۵۰ میلیون جمعیت را شامل می شود.

 

این مسیر نزدیک ترین راه ریلی است که ارتباط چین هند پاکستان و آسیای میانه و قفقاز را به اروپا متصل می کند. در قرارداد نه ماده ای روسیه که پس از جنگ قره باغ منعقدشده در بند نهم احداث مسیر ارتباطی باکو به نخجوان به جای مسیر بیله سوار تضمین شده و در آن ماده احداث مسیر رنگه زور( ارتباط باکو به نخجوان) از استان سیونبک ارمنستان تاکید شده که با نظارت نیروهای روسی و تامین امنیت توسط ارمنستان شکل گیرد.

 

علت موافقت روسیه و نادیده انگاشتن منافع ایران را در چند عامل می توان پیگیری کرد. ابتدا به دلیل جنگ اوکراین مسیر ارتباطی روسیه و انتقال گاز و کالا از مسیر زمینی دریایی با اروپا و اتصال به دریای سیاه مسدود شده و در تحریم جنگی قراردارد لذا به دنبال مسیر جایگزین تنفسی برای خود است.

 

 دومین عامل حضور روسیه با تمام قدرت و شخص پوتین به رنگه زور را می توان در جلوگیری از نفوذ ناتو و مدیریت کشورهای قفقاز جنوبی است.

دولت علیف به همراه اردوغان و پشت صحنه رژیم صهیونیستی به دنبال معاوضه سرزمینی و تجزیه ارمنستان هستند تا با یک تیر دو نشان بزنند. ابتدا ایران را در جنگ کریدورها مغلوب کنند و اهمیت ژئوپلتیک ایران را با این حربه ساقط کنند و ارتباط ایران از ۱۵ کشور همسایه به ۱۴ همسایه کاهش یابد.

 

مسئولان جمهوری اسلامی بدانند اگر رنگه زور با تغییر مرزها محقق شود نا امنی و تجزیه منطقه آذربایجان ایران توسط رژیم صهیونیستی کلید خواهد خورد و بار دیگر قائله ای شبیه کردستان و یا داستان پیشه وری را تجربه می کنیم. لذا روسیه بارها ثابت کرده است در منافع ملی خویش همه دوستانش را قربانی خواهد کرد.

 

ایران باید بداند در عرصه جهانی هیچ دوست و دشمنی دائمی وجود ندارد تنها دوست دایمی منافع ملی اسلامی و مشترکات با کشورهای مختلف است. داشتن منافع مشترک می تواند امنیت ملی و اقتصادی را توسعه دهد و در خنثی سازی تهدیدات نقش موثری ایفا کند. روسیه در منطقه قفقاز جنوبی نمی تواند نقش ایران را نادیده بگیرد زیرا رهبر انقلاب در خصوص تغییر ژئوپلتیک مرزها و رنگه زور به اردوغان، علیف، پاشینیان و پوتین در تهران هشدار لازم را دادند.

 

 

انتهای پیام/۱۰۰۲/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار