خبرهای داغ:
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی؛

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انگور در ۲۸۸ هزار هکتار تاکستان های کشور تولید می شود

۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انگور در ۲۸۸ هزار هکتار تاکستان های کشور تولید می شود
برومندی گفت: در کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول انگور در بیش از ۲۸۸ هزار هکتار تاکستان تولید می شود که شهرستان تاکستان قطب تولید این محصول است.
کد خبر: ۹۶۲۸۶۸۵
|
۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵

 

قزوین_به گزارش بسیج، محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بیست و هشتمین جشنواره ملی انگور در تاکستان با گرامیداشت یاد شهدا گفت: در کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول انگور در بیش از ۲۸۸ هزار هکتار تاکستان تولید می شود که شهرستان تاکستان قطب تولید این محصول است.

 

وی گفت: بسیار خوشحالیم که در قطب انگور ایران در یک مناسبت فرخنده و ایام برداشت محصول شاهد جشنواره انگور هستیم.

 

برومندی اظهار کرد: جشنواره انگور یک اقدام بزرگ فرهنگی است که در تاکستان برپا شده و این نشاط و شادمانی خوبی که در شهر ایجاد شده یک سرمایه اجتماعی و کار بزرگ فرهنگی است که حمایت از تولید هم محسوب می شود.

 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: برپایی چشنواره انگور در واقع قدردانی از تولیدکنندگان اقتصادی و کسانی است که در عرصه تولید تلاش می کنند.

 

وی افزود: در ایران بیش از ۱۳۲ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می شود که ۲۶ میلیون تن آن باغبانی است و برای حفظ وضع موجود باید حمایت لازم از بهره برداران صورت گیرد.

 

برومندی یادآور شد: در کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول انگور در بیش از ۲۸۸ هزار هکتار تاکستان تولید می شود که مقداری از آن به صورت کشمش صادر می شود که سال قبل ۱۰۸ هزار تن از این محصول صادر شد و مقداری هم سهم تازه خوری است.

 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در استان قزوین ۳۷ هزار هکتار باغ انگور داریم که ۲۵ هزار هکتار آن در شهرستان تاکستان قرار دارد و با این حجم تولید براستی تاکستان پایتخت انگور کشور و قطب تولید این محصول است.

 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به سمت کشاورزی هوشمند و تجاری سازی محصولات برویم باید اصلاح ارقام کنونی را جدی بگیریم و از ارقام مقاوم و با بهره وری بالا استفاده کنیم.

 

وی یادآور شد: تجاری سازی تولید بسیار مهم است که وزیر جهاد کشاورزی هم بر آن تاکید دارند و با حضور آقای بیگدلی نماینده تاکستان در کمیسیون کشاورزی امیدواریم با حمایت مجلس بتوانیم به توسعه این بخش کمک کنیم.

 

برومندی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی مرکز تاثیرگذار قانون گذاری و صدای مردم است در بودجه ریزی و توسعه نقش مهمی دارند و این نقش در قالب کمیسیون های تخصصی اجرا می شود.

 

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: تاکستان که نامش نیز با معناست قله افتخار باغبانی ایران است که مردم شریف آن با تاریخی پر افتخار که ریشه در فرهنگ کهن ما دارد درهفته وحدت در کنار این جشنواره فرهنگی یک الگو را ترسیم کردند.

 

وی در پایان گفت: امروز باید وحدت را به نمایش بگذاریم و جای خرسندی دارد که در این جشنواره همه اقوام دور هم جمع شدند و شاهد هنرنمایی اقوام تالش، کرد، تات و ترک بودیم که افتخار کشورند و در کنار هم لازم است برای سر بلندی ایران عزیزمان تلاش کنیم.

 

در ادامه این جشنواره موسیقی تاتی و کردی و آیین انگورچینی( بارگادون) اجرا شد.

 

برپایی نمایشگاه با ۳۶ غرفه و فروش انگور و محصولات فرآوری شده و نان و اش محلی و خیام خوانی و شاهنامه خوانی توسط کودکان بومی از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

 

شهرستان تاکستان حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۷۰ درصد این جمعیت در بخش کشاورزی و تاکستانها مشغول فعالیت هستند.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار