تقابل بین جبهه حق و باطل، عمدتاً تقابل ناهمتراز و از جنس جنگ نامتقارن است/ چشم به امکانات دیگران دوختن، مایه حقارت درونی و انحطاط است/ارادهها در جنگ نامتقارن، با هم میجنگند/مدارس ماهدشت نیازمند نگاه نوسازی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر میلاد با سعادت پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع)، هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید، به شرح زیر است:
یکی از برترین نعمتهای خدا قرآن است که خدای متعال به پیامبر عظیم الشان اسلام عنایت کرد، میفرماید: «وَ لَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ» (حجر: ۸۷) -ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم.
قرآن، برترین نعمت خداوند است؛ زیرا سوره مبارکه الرّحمن، وقتی فهرستی از نعمتهای مادی و معنوی الهی را بیان میفرماید، در صدر همه و پس از ذکر صفت «رحمانیّت» خداوند، نعمت تعلیم قرآن به انسان را بیان میفرماید: «الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ».
این آیات نورانی نشانگر این نکته است که قرآن کریم، اولین و مهمترین و پربارترین نعمت الهی است؛ زیرا انسان، تنها در سایه تعلیم خداوند و دریافت و تلقّی قرآن، به کمال نهایی خویش میرسد و تا قرآن نباشد، کسی به مقام انسانیّت راه نمییابد، قرآن تأمینکننده تمام نیازهای نظری و فکری جامعه بشری در عرصههای فردی، اجتماعی و تمدنی است.
از این رو قرآن کریم در ادامه «وَ لَقَدْ آتَیْنَاکَ... الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ» و در تبیین راز این موهبت بزرگ، این دستور مهم را مىدهد: «لَا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ وَ لَا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ اخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ قُلْ إِنِّی أَنَا النَّذِیرُ الْمُبِینُ» (حجر: ۸۸- ۸۹)؛ بنابراین به امکانات مادی [و ثروت و اولادی]که برخی از گروههای آنان را از آن برخوردار کردیم، چشم مدوز، و بر آنان [به سبب اینکه پذیرای حق نیستند]اندوه مخور، وپر و بال [لطف و مهربانیِ]خود را برای مؤمنان فرو گیر.
نهی، در همه جا بعد ارتکاب عمل نیست، بلکه گاهی نیز برای هشدار و پیشگیری است، پیامبر (ص) هرگز رغبتی به دنیای کفّار نداشت، لذا نهی خداوند، به معنای هشدار است که دیگر مؤمنان چشم به دنیای کفّار ندوزند.
این دستور که نتیجه تحقق عملی آموزههای قرآن عظیم در فرد و جامعه است، گویای این است که در برابر امکانات طرف مقابل، باید بر تواناییها و امکانات خود تکیه کنیم.
چشم به امکانات دیگران دوختن، مایه حقارت درونی و انحطاط است و به همین جهت در حدیثى از پیامبر (ص) مىخوانیم: مَنْ رَمى بِبَصَرِهِ ما فِى یَدَىْ غَیْرِهِ کَثُرَ هَمُّهُ وَ لَمْ یَشْفِ غَیْضُهُ «کسى که چشم خود را به آنچه در دست دیگران است بدوزد، همیشه اندوهگین و غمناک خواهد بود، و هرگز آتش خشم در دل او فرو نمى نشیند».
قرآن میفرماید، توانایی جامعه ایمانی چهار رکن عمده دارد:۱. آموزههای قرآن (لَقَدْ آتَیْنَاکَ... الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ)، ۲. خودباوری (لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ... وَ لا تَحْزَنْ)، ۳. استحکام و انسجام درونی (وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ)، ۴. صلابت و عزم (وَ قُلْ إِنِّی أَنَا النَّذِیرُ الْمُبِینُ).
جامعه و ملتی که از موهبت عظیم قرآن بهرهمند است، افراد آن نیز با هم در ارتباط تحبُّبی و ولایی یعنی همدیگر را دوست میدارند و مصداق «أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ» (مائده: ۵۴) و «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» (فتح: ۲۹) هستند، و دیگر از امکانات زیاد کفار، نه ترس و حیرتی به خود راه میدهد و نه غم و اندوهی؛ از این رو میتوانند مصداق «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» (همان) باشند، هز لوازم این شدت، ضرورت قاطعیّت، تهدید و هشداردهندگی صریح و جدی در برابر مخالفان است (وَ قُلْ إِنِّی أَنَا النَّذِیرُ الْمُبِینُ).
در حقیقت این آیه گویای این حقیقت است که تقابل بین جبهه حق و باطل، عمدتاً تقابل ناهمتراز و از جنس «جنگ نامتقارن» است.
جنگ نامتقارن، معنایش این است که یک طرف، از وسایل و ابزارهایی برخوردار است که طرف دیگر، آن ابزارها را ندارد و حتّی گاهی نمیشناسد، یعنی دو طرفِ جنگ از منابع مختلفالحال، با هویّتهای مختلف برخوردارند و هرکدام امکانات و منابع قدرتی دارند که طرف دیگر آن را ندارد.
مثلا ما با استکبار جهانی در حال جنگ نامتقارنیم؛ چون ممکن است او امکاناتی داشته باشد که ما نداشته باشیم، امّا ما هم امکاناتی داریم که او ندارد؛ آن امکان، توکّل، اعتماد به خدا، اعتماد به پیروزی نهایی، اعتماد به قدرت انسان، به قدرت ارادهی انسان مؤمن.
آنها نمیدانند چه قدرتی در ایمان به خدا و در اعتقاد به جهاد وجود دارد؛ آثارش را میبینند، درست نمیتوانند تحلیل کنند، همچنین محبّتها و ارتباطهای ایمانی، از چیزهایی است که طرف مقابل ما (استکبار جهانی، صهیونیسم، آمریکا)، اصلاً نه میدانند و نه حتّی میشناسند؛ برایشان قابل تحلیل هم حتّی نیست.
در جنگ نامتقارن ارادهها هستند که با هم میجنگند؛ هر ارادهای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد، این اراده مستحکم از دریافت معارف قرآنی و عمل به آنها بدست میآید.
از اصول اساسی در سیره سیاسی امام صادق علیه السلام مرزبندی شفاف با جریان طاغوت وکفر به مسیر و اندیشه آنهاست، و میبینیم با اینکه برای سرنگونی امویان بسیار تلاش دارد، اما لحظهای به طاغوت عباسیان تمایل نداشت که، چون آنها دشمن امویان هستند با آنها همکاری کند.
از معروفترین سندهای مرزبندی حضرت با طاغوت، مقبوله عمر بن حنظله است، عمر بن حنظله میگوید از امام صادق علیه السلام درباره دو نفر از شیعیان که در مورد قرض یا میراث نزاعی بینشان بود، و به قُضات حکومت طاغوت مراجعه کرده بودند، سؤال کردم که آیا مراجعه به قُضات رواست؟ حضرت صریحا فرمودند: اینگونه مراجعات چه حق باشد و چه باطل، در حقیقت مراجعه به طاغوت است (مَنْ تَحاکَمَ إلَیْهِمْ، فی حَقٍّ أَوْ باطِلٍ، فَإنَّما تَحاکَمَ إلَی الطّاغُوتِ (وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۹۹))؛ به همین جهت هر منفعتی را که به حکم طاغوت به دست آورند، در حقیقت به طور حرام گرفتهاند؛ گرچه آن منفعت حق او باشد؛ زیرا که آن را به حکم و رأی طاغوت -یعنی آن قدرتی که خدا دستور داده به آن کافر شوند- به دست آورده است.
خدای تعالی میفرماید: «یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحَاکَمُوا إِلَی الطَّاغُوتِ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ» (نساء:۶۰) - میخواهند طاغوت را به داوری بطلبند با اینکه به آنها دستور داده شده به طاغوت کافر شوند، در روایت دیگری حضرت امام صادق علیه السلام تصریح کردند اساسا دینداری ذیل ولایت طاغوت، دینداری حقیقی نیست: «لاَ دِینَ لِمَنْ دَانَ اَللَّهَ بِوَلاَیَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَیْسَ مِنَ اَللَّهِ.» (الکافی، ج ۱، ص ۳۷۵) در واقع ظاهر المتدیننی که کاری با عرصههای سیاسی ندارند و سکولارمآبانه و کفر به طاغوت ندارند، باید در تدین خود تردید و بازنگری جدی نمایند.
به تصریح کسی که بنابر مقبوله عمر بن حنظله، ولیّ جامعه اسلامی است یعنی رهبری معظم انقلاب در سال ۹۵ فرمودند: «آنهایی که سیاستهای آمریکا را در این منطقه اجرا میکنند و برطبقِ میل و نظر و سیاستهای آمریکا -که طاغوت اعظم آمریکا است، شیطان اکبر آمریکا است- عمل میکنند، متمسّک به طاغوتاند، کفر به طاغوت ندارند... اینکه ملّت ایران در مقابل زیادهخواهی و زیادهگویی آمریکا ایستاده است، این نقطهی اصلیِ اقتدارِ ملّت ایران است... این آن چیزی است که امّت اسلامی به آن احتیاج دارد: کفر به طاغوت و ایمان بِالله؛ اگر این شد، «فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی»
دشمنان دین در راستای قدرتطلبی و سلطهجویی با اسلام و مغز آن -یعنی فقه جعفری سلام الله علیه-، مبارزه و پایههای ایمانی جامعه را متزلزل میکنند و جامعه را به نفسپرستی و دنیاپرستی دعوت میکنند. هرچه که تاریخ میگذرد درگیری جبهه حق و باطل جدیتر و عمیقتر میشود.
تعبیر پرتکرار «کما ملئت جورا و ظلما» که در روایات آمده بهمعنای ایناستکه طاغوت ولایت و حاکمیت خود را به همه زندگی مردم میکشانند و امروز جبهه استکبار و طاغوت با صدای بلند میگوید قانون خدا که همان فقه جعفری است، نباید در زندگی اجتماعی دخالت کند و آموزههای امام صادق علیه السلام- که ریشه و سرچشمه حیات طیبه انسانی است- نباید در زندگی مردم حضور داشته باشد، تنها عامل مقابله با حکومت و جریان طاغوت، کیمیای صبر و بصیرت است: «وَ لَا یَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ.»
صبر و بصیرت توأمان، خصوصیتی است که از التزام عملی به آموزههای امام صادق علیه السلام سرچمشه میگیرد و این امکان را فراهم میکنند در راه حاکمیت فقه جعفری، آگاهانه و روشنبینانه همراه ولیّ حق حرکت کنیم و در مواجه با مشکلات و فتنهانگیزی دشمنان، راه و هدف را گم یا فراموش نکنیم. حیات طیبه و موحدانه در گرو ایمان بالله و کفر به طاغوت میباشد. اگر الان هم دشمن را میبینید تحرکاتی دارد در همین راستاست، فتنههایی که براه میاندازد، تکمیل کننده همین راه و مسیری است که از ابتدا حرکتش داشته، برخی متاسفانه خیال میکنند، سالها که گذشته در رفتار آمریکا تغییر ایجاد شده که آنها را برخی ممکن است برادر خطاب کنند، آنکه آنها را کدخدا میدانستند، نتوانستند بواسطه دشمنی آنها کاری بکند، اینها که برادر میدانند، نمیدانم به کجا خواهد انجامید کارشان، دفاع مقدس ما مفاهیمی را به عرصه جامعه آورد که مطابق قرآن کریم و دستورات اهل بیت علیهم السلام بود و البته تحقق این مفاهیم بخاطر وجود رهبری امام راحل و میدان داری علمای دین براساس تفکرات و ارشادات امام عزیز بود، تجربه کردیم اگر ایمان بالله و اجتناب از طاغوت را از بن دندان معتقد باشیم بر دشمن تا دندان مسلح پیروز میشویم و او را نمیگذاریم به اهدافش برسد، کسی مانند صدام که در عراق قبل شروع جنگ مصاحبه کرد که یک هفته دیگر در تهران مصاحبه دوم را انجام خواهم داد، ۸ سال در برابر مقاومت رزمندگان ایمانی انقلاب اسلامی نتوانست کاری بکند و یک وجب نتوانست تحت حکومت خودش قرار دهد. دفاع مقدس یک گنجینه است برای ما که همه بهرهها را میتواند از آن برد و یک دانشگاه تربیتی است، برای همه سنین و همهی قشرها و همهی سلیقه ها، همه در برابر اقدام رزمندگان و شهدای عزیز سر فرود میآورند، این توجه را باید قدر دانست و ارزش گذاری آن را در سطح جامعه خصوصا نسل جوان باید بالا برد.
یاد و خاطره امام عزیز و شهدای گرانقدر را ارج مینهیم و خواستار طول عمر با عزت و سلامت برای رهبر حکیم و فرزانه مان و همه رزمندگان و جانبازان و آزادگان گرانقدر.
آغاز سال تحصیلی به عنوان یکی دیگر از مناسبت هاست که بسیار مهم و قابل توجه است که ضمن تشکر از تلاش تمامی مدیران و معلیمن و مسئولان آموزش و پرورش چندنکته را عرض میکنم:
اول اینکه سند تحول آموزش و پرورش به عنوان سک سند پرافتخار و متعالی است و متناظر با آن حتما برشهای استانی داریم باید برای ما روشن باشد که چند درصد در مسیر تحقق آن پیش رفتیم و در این سال تحصیلی چه گامهایی را باید برداریم، که لازم است مسئولان در شورای عالی آموزش و پرورش استان به آن توجه ویژهای داشته باشند.
دوم ما در ماهدشت در حوزه سخت افزار مدرسه دچار مشکل هستیم، هم به لحاظ ساختمانی و هم به لحاظ تجهیزات از مدیرکل محترم نوسازی مدارس تقاضا داریم، توجه ویژهای داشته باشند چند مدرسه تخریبی داریم که در برنامه باید بیاید جهت نوسازی هنوز اقدامی نشده، در جهت ساخت مدرسه مسئولان شهری زمینهایی را تحویل داده اند، اما هنوز بعد گذشت چندین سال اقدامی نشده، در حوزه تجهیزات هم که کمبودهای فراوانی است که واقعا مدارس با سختی گذران سال تحصیلی را میکنند.
نکته سوم حوزه پرورش و تربیت را جدیتر از سال گذشته بگیرد و با برنامه وارد مدارس شوید و کارهای برنامه محور و مناسبت محور خیلی اثرگذار نیست هرچند پرداختن دقیق و درست هم لازم است، اما یک کار مداوم و مستمر در طول سال را در دستور کار قرار دهید.
ان شاءالله که خدای متعال عنایت کند که بهترین دانش آموز و آینده ساز این مملکت تربیت شود و خانوادههای محترم هم مدارس را کمک بیشتری کنند که در اهداف تربیتی و آموزشی شان موفقیت بیشتری داشته باشند.
متاسفانه در لبنان در امتداد اقدامات تروریستی در غزه و فلسطین شاهد بهره برداری رژیم منحوس و تروریست صهیونیستی از تجهیزات الکترونیکی در دستکاری و انفجار آنها و دها تن شهید و نزدیک به ۳۰۰۰ مجروح شدند، رژیم صهیونیستی وحشیگری را به نهایت رسانده و وحشیتر از آنها آمریکا و سران اروپا هستند که حامی این رژیم پیلید هستند، اگر مسلمین نتوانند اتحاد خودشان را به نمایش بگذارند و حمایت از فلسطین را نتوانیم به موقع خودش انجام دهیم، این رژیم بر وحشیگری خودش اضافه خواهد کرد، بر ترورهای خودش خواهد افزود، اقدامی باید بشود که دیگر او نتواند دست به این وحشیگریها بزند، آن رژیمی که باید کلا خلع سلاح شود، رژیم صهیونیستی است، سلاح در دست وحشی و انسان احمقی که بوی از انسانیت ندارد، همین نتیجه را دارد، تحت حاکمیت اسلام و قرآن این مهم که نابود طاغوت و طاغوتیان است، محقق میشود.
نکته آخر رئیس جمهور محترم شعاری را برای دولت چهاردهم معین کردند که هنوز تعریف و چارچوبی برایش تعریف نکردند، وفاق ملی یعنی چه و چه برداشتی از آن دارند؟ آنچه در عمل دیده میشود در برخی موضوعات بسیار جای تأمل دارد، برخی که محکومیت داشتند در فتنه ۸۸ و فتنه ۱۴۰۱ منصوب شدند در شورای اطلاع رسانی دولت و اگر استعلام در استخدام ملاک است، خب شما داعیه عدالت دارد برای همه باید باشد، حضرت آقا هم در ملاکها فرمودند سوء سابقه نداشته باشد، این همه جوان مستعد و پای کار انقلاب، فقط همانها میتوانند ما را در مسیر اسلام و انقلاب و شهداء حرکت دهند، آیا آنها مسلط بر ما شدند میتوانند از احکام دین حمایت کنند، برخی کسانیکه در فتنه زن زندگی آزادی بودند و مخالف حکم اسلام عمل کردند، میتوانند اهداف اسلام و انقلاب را محقق کنند؟! لااقل برای زیر دستان وفاق را ترجمه و معنا کنید که بدانند به کجا بروند و چگونه مدیریت کنند؟ همین فرضا تخصص دارد، مگر کفایت میکند؟ کارشناس بدون تعهد به اسلام و انقلاب میتواند کار را به مقصد برساند؟ اینها گفته میشود از سردلسوزی، همهی ما باید متمرکز در حوزه اولویتهای کشور بشویم، اما صریح و شفاف از آرمانهای اسلام و انقلاب حرف بزنیم.
همانطور شهید عزیز جمهور شهید رئیسی عزیز داشتند و حضرت آقا هم تایید کردند، چند روز دیگر بنا است در سازمان ملل صحبت کنید، البته در حوزه دفاع از فلسطین و مقاومت موضع خوبی گرفتند که جای تشکر دارد، اما به این نکات هم باید توجه شود، ما معتقدیم همان نکته حضرت آقا که موفقیت دولت چهاردهم، موفقیت همهی ما است به خاطر همین این نکات را تذکر میدهیم.
ان شاءالله روزبروز بتوانیم بیش از گذشته همه ما در مسیر اسلام و انقلاب و شهدای عزیز حرکت کنیم و ثابت قدم و عاقبت بخیر باشیم.