خبرهای داغ:
الوانیان خبر داد

اجرای سرشماری عمومی کشاورزی طی آبان ماه درهمدان

همدان-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان از اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در همدان طی آبان ماه خبر داد و گفت: این سرشماری به مدت ۳۰ روز در استان اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۲۹۴۳۰
|
۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۹
اجرای سرشماری عمومی کشاورزی طی آبان ماه درهمدان

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، تورج الونیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح جزییات اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در استان تامین امنیت غذایی را یکی از ارکان ثبات اقتصادی در کشور دانست و اظهار کرد: بحث کشاورزی بحث مهم و حیاتی برای استان و کشور به شمار می‌رود و امنیت غذایی که جایگزین خودکفایی شده اهمیت این موضوع را می‌رساند  به طوری که اگر ما به دنبال ثبات اقتصادی و جامعه هستیم یکی از ارکان آن تامین غذا است که بخش کشاورزی نقش عمده‌ای در این موضوع به خود اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی، با بیان اینکه استان همدان استانی است که بخش کشاورزی در آن بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: کشاورزی در همدان از اهمیت ویژه برخوردار بوده و ۳۰ درصد اشتغال استان در حوزه کشاورزی است و ۲۰ درصد از ارزش افزوده استان را بخش کشاورزی تشکیل می‌دهد بنابراین هم به لحاظ کشاورزی و هم به لحاظ نیروی کار بحث  سرشماری کشاورزی بسیار مهم است و اهمیت موضوع را بیش از پیش مشخص می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با اشاره به مشکل کم آبی در کشور اضافه کرد: با شرایط موجود باید به سمت اقتصاد کشاورزی کم آب‌بر حرکت کنیم که این سرشماری به طور قطع در سال‌های آینده زمینه‌ساز برنامه‌ریزی ما خواهد بود تا بتوانیم علاوه بر امنیت غذایی مدیریت آب را نیز داشته باشیم.

وی بر اهمیت آمار و اطلاعات و سرشماری در سیاستگذاری و تصمیم گیری تاکید و بیان کرد: مرکز آمار به عنوان سازمان بالادستی و مدیریت آمار و اطلاعات به طور مستمر طرح‌‌های آمارگیری را در استان انجام می‌دهد که آمارگیری‌ها اکثر مقطعی است و با نمونه‌هایی مشخص شده اتفاق می‌افتد و در برخی مواقع نیز بر اساس سیاست‌های مرکز آمار نیاز به سرشماری عمومی احساس می‌شود.

الوانیان از اجرای سرشماری عمومی کشاورزی در همدان طی آبان ماه خبر داد و تاکید کرد: این سرشماری به مدت ۳۰ روز در استان اجرا خواهد شد ضمن اینکه احتمال تمدید نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه آخرین سرشماری کشاورزی در سال ۱۳۹۳ انجام شده و این سرشماری، ششمین سرشماری کشاورزی کشور است، تصریح کرد: این سرشماری هر ۱۰ سال یکبار انجام می‌شود به طوری که یک دوره قبل ازانقلاب و چهار دوره  قبل از انقلاب برگزار شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان هدف از این سرشماری را تهیه فهرست بهره‌‌برداران کشاورزی  و تهیه اطلاعات ساختاری و پایه‌ای از بخش کشاورزی در سطوح جغرافیایی کوچک عنوان کرد و ادامه داد: گردآوری آمار مربوط به سطح کاشت حدود ۵۰ محصول زراعی  همچون گندم، جو، ذرت و … و ۴۸ محصول باغی و محصولات نادر و یا محصولات با اهمیت منطقه‌‌ای، گردآوری آمار مرتبط با فعالیت پرورش دام و طیور، کشت گلخانه ‌ای، مزارع آبزی‌‌پروری، پرورش زنبور عسل و…، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به وضعیت تأسیسات آبیاری تحت فشار و گردآوری اطلاعات مرتبط با بهره‌‌برداران از دیگر اهداف این سرشماری است.

وی با تاکید بر اینکه همه اطلاعات گرفته شده در این سرشماری به صورت کاملا محرمانه است و به هیچ وجه در اختیار نهادی دیگر غیر از مرکز آمار ایران نخواهد گرفت، عنوان کرد: در این سرشماری هشت تا از مراکز شهرستان‌ها به صورت منتخب سرشماری می‌شود و تویسرکان و فامنین به طور کامل سرشماری خواهد شد.

الوانیان با بیان اینکه این سرشماری در بیش از یک هزار روستای ساکن و غیر ساکن استان که فضای کشاورزی در آن وجود دارد انجام خواهد شد، گفت: حدود ۵۰۰ نفر نیروی آمارگیر فنی برای اجرای این سرشماری فعالیت خواهند کرد و ازافراد بومی هر شهرستان و افرادی که با مفاهیم کشاورزی تخصص داشته باشند به کارگیری خواهند شد.

وی با بیان اینکه ستاد مرکزی سرشماری با حضور استاندار تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت این طرح در شهرستان‌ها هم با حضور فرمانداران همچین ستادی خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با تاکید بر اینکه بحث سرشماری کشاورزی همچون انتخابات یک بحث ملی است و باید همه نهاها دستگاه‌ها سازمان را در اجرای طرح سرشماری کمک کنند، افزود: فرمانداران و تمامی دستگاه‌ها و نهادها مکلف هستند، نسبت به در اختیار قرار دادن تمام امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای سرشماری اقدام کنند ضمن اینکه لازم است ائمه جمعه نیز در این زمینه کمک حال سازمان باشند و با بیانات خود مردم را برای اجرای بهترطرح هدایت کنند تا آمار دقیق‌تری برای برنامه‌ریزی دقیق صورت پذیرد.

وی در پایان در رابطه با نرخ تورم در استان خاطرنشان کرد: نرخ تورم کشور در مرداد ماه ۳۴.۸ درصد بوده که ۰.۷ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته و در استان نیز ۳۳.۷ درصد بود که ۱‌.۳ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته به طوری که همدان رتبه ۲۴ نرخ تورم کشور در مرداد ماه را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار