خبرهای داغ:
یادداشت |

مکتب سید مقاومت، مکتب حاج قاسم

شهید مجاهد سیدحسن نصرالله، فراتر از یک مبارزه، یک انسان تکامل یافته و دارای صفات بارز اخلاقی و اجتماعی با اندیشه‌های ناب دینی و سیره ائمه شیعی، در طول رهبری سی ساله حزب الله بود که مجموعه آموزه‌های رفتاری اش را می‌توان به عنوان الگو، نصب العین قرار داده و مکتبی جامع را بر اساس ویژگی‌های ایشان طراحی کرد.
کد خبر: ۹۶۳۲۰۳۰
|
۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲


دوش در حلقهٔ ما قصّهٔ گیسویِ تو بود
تا دلِ شب سخن از سلسلهٔ مویِ تو بود
دل که از ناوَکِ مژگانِ تو درخون می‌گشت
باز مشتاقِ کمانخانهٔ ابرویِ تو بود
در مسیر‌های متعدد زندگی اعم از زندگی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اعتقادی با افراد خاصی مواجه می‌شویم که با آنها توفیق هم نشینی، هم کلامی، هم سفری و حتی هم پیمانی داریم، اما علیرغم هم آغازی، بسیار اتفاق می‌افتد که هم پایانی نداریم و در این میان کسانی که با اوج اندیشی و قله پیمایی ناگهان از ما فاصله معنوی و شخصیتی گرفته و آنقدر ارتفاع یافته و از ما دور می‌شوند که دیگر نمی‌توان به گردشان رسید و از این رو فقط باید با حسرت گفت:
ما و مجنون همسفر بودیم در دشت جنون
او به مطلب‌ها رسید و ما هنوز آواره ایم!
یکی از شخصیت‌های شاخصی که ما در مراحل آغازین نهضت، توفیق هم پیمایی داشتیم، اما در ادامه به فاصله مشهود از هم رسیدیم، بلاتردید وجود ذیجود همین شهید مجاهد سیدحسن نصرالله است!
شخصیت به واقع عظیمی که هر چقدر متواضع و خاکی‌تر زندگی کرد، در نگاه خدا و خلق خدا، افلاکی‌تر شد و فراتر از آسمان پیمایی‌های یارانش، در فراز‌های پایانی عمر شریفش، عرش پیمایی کرد!
اعتلای شخصیتی نصرالله بزرگ به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب، در رثای ایشان، از تعبیر “مکتب سید مقاومت” استفاده کرد!
غالبا” واژه‌ی مکتب برای کسی استفاده می‌شود که شخصیتی جامع الاطراف و چند بعدی بوده و مصداق عینی و عملی صفات و مختصات پسندیده بسیاری باشد!
شهید مجاهد سیدحسن نصرالله، مجتهد مسلم و از علمای مبارز جهان اسلام، صاحب سبک در زندگی مجاهدانه و نیز مبارزه مقاومت محور بود که در طول چهار دهه مبارزه و سه دهه رهبری حزب الله لبنان، بنیانگذار بسیاری از سبک‌ها در فرایند مصاف و به تنگنابردن صهیونیست‌ها بوده و نهضت مقاومت اسلامی را از کف به سقف برده و توان انتفاضه‌ای تقابل‌ها را از مشت و درفش، به موشک جواب موشک ارتقاء وضعیت داده و پنجه در پنجه ارتش اسرائیل نهاده و ارتش مدعی رتبه چهارمی جهان را به زانوی ذلت نشاند!
نصرالله بزرگ علاوه بر رهبری حزب الله لبنان، به مقام رهبری نهضت‌های مقاومت اسلامی در خط مقدم مبارزه با رژیم جعلی اسرائیل نائل آمد و مورد اقبال همه فعالان عرصه مقاومت و نیز شخصیت‌های بزرگ و قابل احترام جوامع اسلامی و حتی سایر جوامع بشری واقع شد!
شهید مجاهد سیدحسن نصرالله، فراتر از یک مبارزه، یک انسان تکامل یافته و دارای صفات بارز اخلاقی و اجتماعی با اندیشه‌های ناب دینی و سیره ائمه شیعی، در طول رهبری سی ساله حزب الله بود که مجموعه آموزه‌های رفتاری اش را می‌توان به عنوان الگو، نصب العین قرار داده و مکتبی جامع را بر اساس ویژگی‌های ایشان طراحی کرد.
اما مهمتر از این نامگذاری، انطباق جویی میدانی و مصداقی با چنین شخصیت شاخصی است!
لازمه برقراری چنین ارتباطات گسترده و عمیقی در ذیل شخصیت این شهید مجاهد، سیره یابی و پی جویی جزئی‌ترین رفتار‌ها تا کلی‌ترین آنهاست.
منش‌ها و روش‌های مواجهه نصرالله بزرگ با مسائل مبتلابه در متن مبارزه و زندگی، سرفصل‌های دروس آموزشی برای رشد و اعتلای اندیشه‌ها و پیشه‌ها و ظریف‌تر از آن، تصحیح و اصلاح آموزه‌های گذشته بر مبنای نواندیشی‌ها و خلاقیت‌های ذهنی و عملی این شخصیت خودساخته، سختی پذیر، جامع نگر، آینده گرا، بردبار، پرتحمل، باگذشت، مدبر، شجاع، خلاق، مخلص، تیزاندیش، بصیر، از جان گذشته، با کرامت، حوصله مند، دردمند، ولایتمدار، شهادت طلب و سایر ویژگی‌های بارزی است که در هر برهه قابل احصاست.
سیدحسن نصرالله که خود شاگرد مکتب سردار دل‌ها شهید سلیمانی است، اکنون به صاحب مکتبی مجزا مبدل شده است که یکایک مواجهات ایشان را قابل تقلید و تحلیل کرده و نمی‌توان از کنار تدابیرش به اغماض گذشت.
جهت وقوف بیشتر به آثار وجودی این شهید مجاهد برخی از برجستگی‌ها و ویژگی‌های ایشان را تیتروار متذکر می‌شوم:
۱. ارتقای روحیه جریان مقاومت و حزب الله با بازخوانی دو پیام امروز مقام معظم رهبری درباره حزب الله و سید حسن نصرالله
۲. بازنمایی و برجسته‌سازی «وجود هراس» در سراسر رژیم از ترس پاسخگویی جبهه مقاومت به ویژه حزب الله لبنان
۳. بازخوانی و بازنشر حمایت و بیانیه‌های نخبگان و گروه‌های مرجع، مراجع عظام تقلید و ...
۴. بازنمایی انسجام ملی ملت ایران در موضوع شهادت شهید سید حسن نصرالله با پوشش همه اطلاعیه‌ها و مواضع احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی
۵. مقابله، مواجهه و افشای موثر خطوط ضد انقلاب در عرصه‌های مختلف خاصه فضای مجازی
۶. هدایت خشم ملی به سمت آمریکا و رژیم صهیونیستی
۷. ارائه چهره الگو از شخصیت محبوب شهید سید حسن نصرالله به عنوان مجاهد، مبارز، حر و آزاده و دیگر واژگان موجود در پیام دوم حضرت آقا پیرامون این شهید سعید با ذکر مصادیقی مانند عدم حمله حزب الله به زن و بچه موجود در سرزمین‌های اشغالی
۸. پررنگ بودن نقش سید مقاومت در

نجات مردم لبنان در طول سال‌های مجاهدت و نقش وحدت بخش ایشان
۹. توجه به نقش سید حسن نصرالله در مقابله با تهدید داعش در سوریه 
۱۰. توجه دادن به استحکام سازمانی حزب الله
۱۱. ضریب دادن به هشتک‌های حمایتی از حزب الله مانند شهید القدس، آغاز نصرالله و حزب الله و نیز هشتک یک هار، باند جنایتکار و ... برای نتانیاهو
۱۲. برجسته سازی نسل جوان موجود در حزب الله لبنان
۱۳. برجسته سازی دست آورد‌های عملیات طوفان الاقصی و حضور حزب الله در یک سالی که از این عملیات می‌گذرد.
۱۴. افشای نقش مخرب سکو‌های انتشار غربی مانند اینستاگرام، فیس بوک و ... در حذف پست‌های مرتبط با این شهید سعید 
۱۵. مصاحبه با علمای اهل سنت مناطق مختلف درباره شخصیت وحدت‌بخش شهید سید حسن نصرالله با محوریت غزه
۱۶. پوشش و توجه به موج محکومیت‌ها و تجمع‌های احتمالی که به ویژه از فردا و در روز یکشنبه و تعطیلی در غرب شکل خواهد گرفت.
۱۷. توجه خاص به مردمی بودن تجمعات و پرهیز از بهره‌گیری از هرگونه نماد‌های حکومتی و ...
در فراز پایانی توصیه شناختی من شامل درک و شکار‌های بزرگ از کلکسیون رفتار‌های ایشان در متن تصمیمات و اجرائیاتی است که می‌توانند انگیزه ساز و اراده آفرین باشند و بسیار حیف است که انسان از خورشید‌های فروزان محیط زندگی اش، نور و گرما نگیرد و مانند جهل زده‌ها زندگی بدون الگو و بدون راهبرد را بر زندگی نورانی ترجیح دهد!
در پایان تأکید می‌کنم که نهضت و جبهه مقاومت، علیرغم خسران سنگینی که متقبل و متحمل شده، اما اقبال ملت‌های اسلامی از خونخواهی سیدحسن نصرالله، قطعا” خلاء‌های بزرگ ایشان را پر کرده و از این پس ما شاهد بروز نسل سیدحسن نصرالله در جوامع اسلامی شده و منطقه از این نام و مرام و اهتمام حزب الله متکثر و آکنده خواهد شد و دشمن ابله و احمق ما برای چندمین بار خواهد فهمید که خطر شهید مجاهد سیدحسن نصرالله برای صهیونیست‌ها و رژیم جعلی اسرائیل به مراتب بیشتر از سیدحسن نصرالله خواهد بود همانگونه که در خصوص سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم عزیز و شهید رضوان عماد مغنیه و دیگر شهدای مقاومت اینگونه شد.

شربتی از لبِ لعلش نچشیدیم و بِرَفت
رویِ مَه پیکرِ او سیر ندیدیم و برفت
گویی از صحبتِ ما نیک به تنگ آمده بود
بار بربست و به گَردش نرسیدیم و برفت


هادی ابراهیمی کیاپی

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار