خبرهای داغ:

مشارکت مردم در منابع طبیعی جدی گرفته شود

معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان گفت: منابع طبیعی سرمایه ملی است و باید مردم در امرحفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مشارکت و همکاری کنند.
کد خبر: ۹۶۳۶۴۲۸
|
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، احسان صباغیان، معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان، بهزاد عباسی کارشناس آن سازمان، جعفرمرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و همراهان در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری در شهرستان سرخه منطقه آشنی خبر داد
وی گفت: مدیریت آبخیزداری باید به گونه‌ای باشد که تهدید سیل را به فرصت تبدیل کند.
معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان گفت: درست است که سازمان منابع طبیعی وظیفه مدیریت بر جنگل‌ها، مراتع و مدیریت جامع آبخیزداری را بر عهده دارد اما حفظ جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی تنها وظیفه این سازمان نیست بلکه همه آحاد جامعه نسبت به حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست مسئولیت دارند
صباغیان گفت: عرصه‌های منابع طبیعی را نمی‌توان امروز دولتی اداره کرد و باید بسمت مشارکت مردم و مردمی سازی منابع طبیعی حرکت کرد و این موضوع در استان سمنان با مشارکت مردم در مراتع، آبخیزداری و کاشت نهال در استان سمنان عملیاتی و اجرایی شده است
معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان یادآور شد: موضوع مشارکت مردم  باید در منابع طبیعی جدی گرفته شود و برای اینکه مشارکت مفهوم واقعی خود را پیدا کند نیازمند است تا منافع مردم در مشارکت بشکل بهینه در نظر گرفته شود.
به گفته صباغیان، هدف اصلی مشارکت مردم در حفظ عرصههای منابع طبیعی است زیرا اگر جوامع محلی توانمند شوند، عوامل تخریب در عرصه‌های منابع طبیعی کمتر میشود وحفاظت از عرصههای طبیعی تنها با مشارکت مردم امکانپذیر است
وی اظهار داشت: منابع طبیعی سرمایه ملی است و باید مردم در امرحفاظت از عرصههای منابع طبیعی مشارکت و همکاری کنند. حفاظت از عرصه و اعیان منابع طبیعی و ذخائر جنگلی، مرتعی و جلوگیری از تخریب و تجاوز این مواهب الهی وظیفهای همگانی است.
جعفر مرادی حقیقی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز با اشاره به بازدید ازعملیات آبخیزداری حوزه‌های آبخیز شهرستان سرخه گفت: این عملیات‌ها علاوه بر کنترل سیلاب و کاهش فرسایش خاک موجب بهبود شاخص‌های اکولوژیکی پایداری آب، خاک و پوشش گیاهی می‌شود. اصلاح و بندهای گابیونی ممتد و منقطع از جمله تمهیدات پیش بینی شده برای کاهش خسارات ناشی از سیل و کنترل آبراهه‌ها در این پروژه‌هاست.  
وی به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: این طرح بایستی بسیار مدنظر واقع شود و در این خصوص باید فرهنگسازی بسیاری انجام داد هرچند که از ظرفیتهای مردمی در این راستا نباید غافل شویم.
وی نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مدارس برای این طرح یک فرصت طلایی بشمار میروند و باید هر مدرسه یک نهالستان را جدی بگیریم کما اینکه در این موارد نباید از ظرفیت حوزه علمیه و روحانیت، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها غافل شویم و باید از این ظرفیتها نهایت استفاده را برد.
مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان به اشاره به اینکه شرایط سخت و شکننده خشکسالی های اخیر و لزوم حفظ آب و خاک و گیاه در حوزه‌های آبخیز استان سمنان ضرورت اجرای پروژه‌های مختلف و متنوع مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری را دو چندان کرده است.
وی افزود: پروژه‌های مختلف شامل بند خاکی، بند گابیونی، بند سنگ و ملات هستند که در استان سمنان با عملیات آبخیزداری اجرا می‌شود.
محمد راستین، معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز گفت: ویژگی پروژه‌های آبخیزداری تعدیل سیلاب‌های ویران گر حفظ خاک و تقویت پوشش گیاهی حوزه‌های آبخیز است و به نفوذ آب به سفره‌های زیر زمینی کمک شایانی می‌کند و ضمن جلوگیری از خسارت سیل باعث پایداری آب قنوات، چشمه‌ها و چاه‌های کشاورزی و شرب پایین دست می‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار