خبرهای داغ:
مثبت سوژه

از هنر بانوی کارآفرین خوزستانی نقش و نگار ها جان می گیرند

زهرا آراسته بانوی کارآفرین برتر اهوازی از فراز و نشیب های مسیر موفقیت در شغل هنری و ایجاد اشتغال برای بیش از ۵۰ بانوی دیگر می گوید.
کد خبر: ۹۶۳۶۵۱۹
|
۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان؛ هنرمندی که با عشق بر صفحه شیشه ای ویترای می تراود، زیبایی را در رزین خلق می کند، چرم را نقش می کند و گره بافتنی ها را با گره زندگی می بافد.

هنر با ذوق و فکر بانوی ایرانی که آمیخته می شود چشم ها را خیره می کند و رنگ درخشش و نور را به دنیا می بخشد.

دستان هنرمندی که با عشق هنرآرایی می کند دستان معجزه گر است، از یک صفحه ساده یک اثر هنری زیبا به نمایش می گذارد.

کارآفرینی با پوست و خون بانوان ایرانی آمیخته شده به ویژه وقتی هم هنرمند باشند هم کارآفرین یک تیر و دو نشان است.

گفتگو کردیم با خانم کارافرین اهوازی که در خلاقیت و آفرینش زیبایی ها حرف هایی برای گفتن دارد.

زهرا آراسته، متولد ۱۳۶۳، و در شهر اهواز زندگی می کند. کارشناس هنری شبکه جام جم صداوسیما که 83 کد رشته هنری فنی و حرفه ای هم آموزش هم تولید و سفارش می دهد، از هنرهای تجسمی صنایع دستی، چرم و بافتنی تا رزین و‌شمع سازی.

آراسته در گفتگو با خبرنگار بسیج  می گوید: از سال ۹۲ کار خود را آغاز کردم در ابتدا در خانه فعالیت داشتم و سپس کارگاه تولیدی افرا را راه اندازی کردم و ابتدا در زمینه چرم دوزی و قلاب بافی و سپس کارگاه را گسترش داده و در زمینه آیینه کاری، ویترای (نقاشی روی شیشه) شمع سازی، تریکو بافی، خیاطی، رزین، سفال و هنرهای دیگر را آموزش داده وفعال هستم.

او ادامه می دهد:  بعد از آموزش هنرجویان را راهنمایی می کنم تا با گرفتن مجوز از فنی و حرف ای و میراث فرهنگی و حضور در نمایشگاه ها کار خود را آغاز کنند و با راه اندازی کارگاه خود به در آمد برسند.

بسیج سازندگی حامی هنرمندان 

او می گوید: برای اینکه بتوانم کارگاه کوچک خود را راه اندازی کنم به حمایت نیاز داشتم با پیگیری هایی که داشتم از بخش اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی خوزستان تسهیلات دریافت کردم و توانستم کارگاه و محل آموزش خود را راه اندازی کنم علوه بر این چندین نفر از هنرجوهای خود را هم معرفی کردم تا از هنرجوهای ما حمایت صورت بگیرد و با اعطای وام و معرفی به نمایشگاه ها در سطح استان به کسب و کار رونق ببخشیم ، چندین مورد هم به هنرجوهایمان وام داده شد. علاوه بر آن بسیج سازندگی با برپایی نمایشگاه بزرگ اقتصاد مقاومتی در نمایشگاه بین المللی اهواز، به بازریابی و فروش بیشتر ما کمک کرد.

شنبه های مهربانی

زهرا آراسته با بیان اینکه هرموفقیتی که داشته ام اول توکل به خدا کردم عنوان می کند: خیلی دوست داشتم از کسانی که مثل من علاقه به کارآفرینی دارند ولی شاید هزینه و امکانات اولیه نداشته باشند کمک کنم به همین منظور شنبه های مهربانی را به راه انداختم و در این روز خاص از هفته برای علاقه مندان به یادگیری هنرهای دستی و تجسمی کلاس ها و کارگاه های آموزشی رایگان برای اقشار ضعیف و به ویژه بانوان سرپرست خانوار، بی سپرست و بد سرپرست حتی آقایان برگزار می کنم و در مسیر کارآفرینی به آن ها کمک می کنم.

تولیدات، سوددهی و رونق کسب و کار هنری 

او بیان می کند: بعد از اینکه هنرجوها آموزش تخصصی و مهارتی دیدند یک دوره آموزش یازاریابی و فروش محصول به صورت رایگان برگزار می کنیم، سفارش هایی که میگیرم برخی مواقع در مناسبت ها هستند مثلا روز معلم، روز پرستار و... یا اینکه محصولات خود را علاوه بر استان و سطح کشور برای کشورهای دیگر هم می فرستیم، عراق، ترکیه، آلمان و انگلیس مقصد تولیدات ما هستند که مورد استقبال قرار گرفته است، درصد سوددهی 60به 40 هست یعنی مثلا اگر یک میلیون هزینه کنید 600 هزار تومان سود محصول هست.

بانوی کارآفرین برتر در سطح کشور 

آراسته با اشاره به موفقیت هایی که در مسیر کارآفرینی کسب کرده می گوید: در سال 1400 کارآفرین برتر در استان و کشور شدم، سال 1402 هم کارآفرین برتر کشور شدم، تندیس سفیر صنایع دستی در دانشگاه آیدین استانبول، دبیر اجرایی جشنواره های اقوام ایثارگر استان خوزستان هستم، همچنین دکترای استراتژیک بازاریابی را از دانشگاه آیدین استانبول دریافت کرده، دریافت مدرک MBA و DBA از دیگر افتخارات من است با گذراندن دوره آموزشی مدرک آکو آل استرالیا را کسب کرده ام.

صفر تا صد شروع کار هنری

به گفته ی خانم آراسته هنر جاذبه ی خاصی دارد به ویژه در بین خانم ها طرفدار های زیادی دارد بانوان هنرمند آثاری خلق می کنند که توجه ها را به خود جلب می کند ذوق و سلیقه هنری دارند و با روحیه لطیف خود نگارها و کارهای زیبای هنری خلق می کنند، حتی اگرکسی به این حوزه علاقه مند نباشد با دیدن آثار هنری زیبا به شوق و وجد می آید، برای شروع کار هنری ابتدا شخص در دوره های آموزشی باید شرکت کند و با وسایل کار و نحوه ی انجام آن و نکات ریز و خاص هر بخش هنری آشنا شود سپس با گذراندن دوره و گرفتن گواهی مهارت می تواند ابتدا سفارش بگیرد و درخانه کار کند یا اینکه با گرفتن مجوز، کارگاه کوچکی راه اندازی و تولید محصول بیشتری داشته باشد. من در ابتدای کارم هیچ امکاناتی نداشتم و از یک اتاق کوچک در خانه شروع کردم و سپس یک کارگاه 60 متری کوچک و حالا یک کارگاه بزرگ دارم، برای شروع کار با 70 الی 80 میلیون هم میتوان کار حرفه ای شروع کرد، همه چیزی به خود فرد بستگی دارد که چقدر علاقه و توانمندی خود را پای کار بگذارد حتی با مبلغ خیلی کمتر هم میتوان شروع کرد با هزینه و خرید وسایل اولیه و....بعد از تولید ما اشخاص را برای نمایشگاه ها دعوت می کنیم تا محصولات خود را به نمایش بگذارند و به نوعی حمایت می کنیم تا فروش بیشتری داشته باشند.خیلی از مواقع هم سفارش کار که میگیرم از توان هنرجوها استفاده می کنیم و هزینه فروش را به خوشان می دهیم. 

برکت کار آفرینی با اشتغال برای 53 نفر

او با اشاره به اینکه از برکت کارآفرینی اش چندین بانوی دیگر مشغول به کار شدند،  ادامه می دهد: از اتاق کوچک خانه تا کارگاه 60 متری و سپس یک کارگاه بیش از 200 متری و آموزش 83 رشته اموزشی فنی و حرفه ای گوشه ای از تلاش من در این سال ها بوده است و در حال حاضر 53 بانوی دیگر به طور مستقیم و غیر مستقیم همراه من مشغول به کار هستند چه افرادی که در کارگاه کار می کنند و چه کسانی که سفارش ها را می گیرند و درخانه آماده سازی و تحویل می دهند.روزانه هم کلاسهای آموزشی برگزار و درصورت علاقه مندی افراد میتوانند با ما همکاری کنند

چالش های راه اندازی یک کار هنری و گلایه ها

او می گوید: شروع هر کاری چالش ها و حاشیه های خود را داردباید سخت کوش باشی و پای علاقه ت باشی تا بتوانی موفق شوی. در کنار این موضوع ارگان ها هم باید حمایت کنند و به جای اینکه سفارش محصولاتی که تولید کننده خوزستانی می تواند تولید کند به دیگر استان ها داده شود به تولید کننده خوزستانی بدهند انتظار داریم حمایت شویم تا افراد بیشتری جذب کارهای هنری شوند و بعد از مدتی از کار بخاطر بی مهری دلسرد نشوند.

تعاونی از اهداف بزرگ این هنرمند است 

آراسته در پایان اظهار کرد: علاقه دارم یک تعاونی بزرگ تولیدی محصولات هنری با یک کارگاه بزرگتر و تجهیزات پیشرفته تر داشته باشم و بتوانم افراد بیشتری را مشغول به کار کنم 

برای این هنرمند آرزوی توفیق و سلامتی در راه پر فراز و نشیب خود داریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار