خبرهای داغ:

با ارقام مختلف خرما در ایران آشنا شوید

خرما غنی از قندهای طبیعی مثل گلوکز، فروکتوز و ساکارز است و انرژی زیاد موجود در این میوه به همین میزان بالای قند مربوط می‌شود.
کد خبر: ۹۶۳۶۵۹۳
|
۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹



خرما که به آن «میوه بهشتی» نیز اطلاق می‌شود، تنها یک میوه به شمار نمی‌آید .خرما غنی از قندهای طبیعی مثل گلوکز، فروکتوز و ساکارز است و انرژی زیاد موجود در این میوه به همین میزان بالای قند مربوط می‌شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان زمانی که احساس بی‌حالی یا خستگی می‌کنند، از خرما به‌عنوان میان‌وعده‌ای در دسترس و آماده برای بالا بردن سطح انرژی خود بهره می‌برند.
بیشترین میزان تولید خرما به  استانهای خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمان و کرمانشاه  اختصاص یافته است که هر یک از آنها دارای گونه های مختلفی از خرما هستند.
به گزارش خبرگزاری بسیج، تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرما در سطح کشور، ایران را به دومین قطب تولید خرمای جهان پس از مصر تبدیل کرده است.
در جنوب ایران انواع و اقسام خرما بیشتر در شهریورماه برداشت می‌شود.
مهمتریـن ارقام خرمای ایران، گونه های خرمای استعمران(سایر) متعلق به استان خوزستان، خرمای مضافتی متعلق به استان کرمان، خرمای زاهدی و خرمای کبکاب ( استان فارس و بوشهر) و خرمای پیارم هرمزگان می باشد. خرما در مناطقی رشد می کند که داراي زمستان معتدل و تابستان گرم وخشك براي رشد و رسیدن خرما باشد.
خرمای پیارم یکی از بهترین و گران ترین ارقام و انواع خرمای صادراتی ایران می باشد که در حال حاضر به دلیل شرایط مناسب برای کشت خرما پیارم فقط در ایران  و به صورت گسترده در منطقه حاجی آباد استان هرمزگان کشت می شود.
خرمای کبکاب یکی دیگر از انواع خرما صادراتی ایران است که به صورت گسترده در منطقه دشتستان استان بوشهر و منطقه کازرون استان فارس پرورش داده و سالانه بیش از 50000 تن از این نخلستان ها برداشت می شود . خرما کبکاب یکی از بهترین انواع خرما برای مصرف مستقیم و استفاده صنعتی می باشد که در صنایع غذایی به صورت گسترده استفاده می شود.
خرمای زاهدی یکی از انواع خرمای صادراتی ایران با ارزش صادرات بالاست که در استان های فارس و بوشهر به صورت گسترده کشت می شود. خرمای زاهدی از انواع خرمای خشک است که دارای رنگ زرد متمایل به قهوه ای با میزان قند بالاست که دارای مشتریان خاص خود در کشورهای خاورمیانه، پاکستان و هند می باشد.
از دیگر انواع خرمای صادراتی ایران خرمای شیرازی  است که بیشترین مقدار آن در استان فارس و شهرستان جهرم تولید می شود و به نام خرمای شیرازی شهرت یافته است. این رقم به علت قیمت پایین در مقایسه با سایر انواع خرما بیشتر به کشور هند و پاکستان صادر می شود.
خرما منبع غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است. همه این ها برای حفظ سلامت استخوان ها و جلوگیری از بیماری های مرتبط با پوکی استخوان ضروری هستند. خرما نیز غنی از ویتامین K است، که یک انعقاد کننده خون است و به سوخت و ساز بدن شما کمک می کند. همچنین شامل بورون است که برای استخوان های سالم مفید هستند. خرما غنی از پتاسیم است و مواد معدنی اش باعث کاهش فشار خون می شود. یک خرمای مجول شامل حدود 167 میلی گرم پتاسیم است که نسبت به سایر میوه نسبتا بالا است. عدم مصرف پتاسیم کافی نیز می تواند منجر به سنگ کلیه شود و فیبر همچنین سطح قند خون را تثبیت می کند.اثرات سدیم در رژیم غذاییتان را متعادل می کند و این باعث کاهش فشار خون می شود. منیزیم این میوه عضلات قلب و عروق خونی شما را آرام می کند، در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار